Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-05, 19:06   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Lennart, om du har lust så kan du skicka över den versionen du inte får att fungera. Inte för att jag heller har fått det att fungera tidigare men ibland kan det vara bra med ett extra par ögon.

Om jag får gissa villt så misstänker jag configproblem, så du får gärna skicka de exporterade objekten också så slipper jag åtminstonde initialt strula med importen i Blender.

För övrigt, så där är det ibland. Allt man gör är tråkigt och går åt helsike. Eller som en kompis till mig brukade säga, jag är den inverterade kung Midas allt jag rör vid blir till skit.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2011-01-05 klockan 19:07.
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-06, 21:57   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110106 Möjlig lösning av problemen!

Med Bears hjälp har jag börjat undersöka om man inte kan ha en särskild mesh för "Pre-View"-fönstret. Skulle lösa problemen med att "load" (som ligger 1 km under marken) vidgar "pre-view-fönstret" med ca. 1 km så att inte meshen syns! Experimenten fortsätter!

Under tiden har jag fixat massor med lasterna så dom fungerar. Kommer många laster vad det lider. Malm, stenkol, träkol, torv och ved !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-06, 22:06   #3
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Det skulle inte funka att bara låta den gå ner mindre långt i marken, eller har jag missat något i resonemanet?

Om man dessutom lade till en frame i slutet så hela lasten skalas ner till säg 1/1000 av normal storlek just som det sista passerar marknivå, kan det funka tro?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2011-01-06 klockan 22:14.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-06, 22:25   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Det skulle inte funka att bara låta den gå ner mindre långt i marken, eller har jag missat något i resonemanet?

Om man dessutom lade till en frame i slutet så hela lasten skalas ner till säg 1/1000 av normal storlek just som det sista passerar marknivå, kan det funka tro?
Att skala ned den kan vara ett fungerande alternativ, då kan man ju gömma den i en rambalk eller något

Orsaken att man skickar ner den så långt i marken är att den inte skall helt plötsligt bli synlig om man passerar en hög bro eller liknande.

Egentligen tycker jag att Auran borde hantera detta generella problem i spelet och dölja meschen när vagnen är helt olastad, det verkar bara dumt att alla skall behöva strula med att lösa detta som egentligen är ett generellt problem.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-06, 22:32   #5
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Transparens animnationer är väl inte längre möjliga med det nya systemet för transparens? Annars hade man kanske rent teoretiskt kunna animera lasten 100% genomskinlig

(om det nu ens var det i det gamla, trainz har länge dragits med vissa tekniska begränsningar)

Men jag tror på att skala och gömma i balk som bear skrev.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2011-01-06 klockan 22:33.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 08:01   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Transparens animnationer är väl inte längre möjliga med det nya systemet för transparens? Annars hade man kanske rent teoretiskt kunna animera lasten 100% genomskinlig

(om det nu ens var det i det gamla, trainz har länge dragits med vissa tekniska begränsningar)

Men jag tror på att skala och gömma i balk som bear skrev.
I dom Exporters som Auran tillhandahåller stöds inte scale, bara move och rotate exporteras. Move och rotate är lätta att implementera eftersom dom verkar på hela mesher medan scale måste manipulera varje vertex och det skulle kräva enormt mycke datorkraft.
Metoden med en separat preview-mesh för det lilla fönstret i Surveyor verkar vara den bästa lösningen, man kan ju t.ex. använda en av de lägre LOD-mesherna. Jag skall experimentera med detta framöver så får vi se vart det leder?

Jag snickrade till en enkel preview-mesh till en av kalkvagnarna för att testa konceptet (en kub på 2,5x2,5m mappad med en textur). Se bilden:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110107_0000.jpg (131.6 KB, 91 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-01-07 klockan 09:57. Anledning: Previewmesh skapad
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 11:30   #7
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag måste då bara få fråga en liten sak, så jag själv hänger med :P

Är det så att det är texuregroup+last som krånglar?
eller är det egentligen bara lasten?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 17:53   #8
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
I dom Exporters som Auran tillhandahåller stöds inte scale, bara move och rotate exporteras. Move och rotate är lätta att implementera eftersom dom verkar på hela mesher medan scale måste manipulera varje vertex och det skulle kräva enormt mycke datorkraft.
Metoden med en separat preview-mesh för det lilla fönstret i Surveyor verkar vara den bästa lösningen, man kan ju t.ex. använda en av de lägre LOD-mesherna. Jag skall experimentera med detta framöver så får vi se vart det leder?

Jag snickrade till en enkel preview-mesh till en av kalkvagnarna för att testa konceptet (en kub på 2,5x2,5m mappad med en textur). Se bilden:
Är du säker på att vertexmanipulation inte stöds? Hur funkar då de animerade gubbar som man ibland ser, deras rörelser flyter smidigt utan att de verkar vara uppdelade i segment heller, vilket såvitt jag förstår endast kan uppnås genom manipulation av individuella verticies (visserligen genom en skin- eller physiquemodifier riggad till bones). Om nu detta funkar, borde man då inte kunna "lura" exportern genom att skala meshen manuellt med genom att flytta in hörnen?

//teori
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009