![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Vill Du att B6 byggs och laddas upp? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
66 | 86.84% |
Tja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 11.84% |
Nej |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 1.32% |
Antal röster: 76. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#91 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Du har nog fått mejl idag!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
SJs instruktioner som vanligt svåra att följa vid nödläge! En liten bildserie får avsluta dagens pysslande.
Bildtext: " Rusar in - fipplar med locken - gör sina behov - kollar sig i spegeln - öppnar dörrn - ut i korridoren igen (Å så skönt!)". "Das Humor" som tysken säger!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Gömt etiketten " uppehåll dig ej i detta utrymme då det är kopplat närmast loket" ?
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Stog det inte något om att man inte fick använda muggen när tåget stod stilla/på stn också?
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
#95 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Ser så ut, på bildserien. Följde med Åssborn in på muggen, men det var för avancerat för honom att förklara. Då det var två ringar. Hur fäller man upp och ned, om dom nu är animerade?
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
#96 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är bara att dra med musen - locket och ändringen är s.k. "levers" i hytten. Du får prova!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bilder på den samt placering, tack!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
http://www.jarnvag.net/index.php/vag...ersonvagnar/b6
Kolla översta bilden, tror den placeringen gäller alla vagnar, fixar en bild så fort jag kan. |
![]() |
![]() |
#99 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
#100 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 23
|
![]()
Jag instämmer med Ekankal; Har den här vagnen i sin naturliga storlek en toatanke eller tömde den på rälsen? I så fall ska det väl finnas sådan skylt som jag har satt på min toastol hos mig. Lyckligvis står tåget aldrig still utan man får göra vad man behöver när man vill.
|
![]() |
![]() |
#101 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Jag vet inte om den skylten fanns på 50-talet men det är möjligt. Har sparat bilden så får vi se om någon vet?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
#102 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Gjort en textur av din bild så får vi se om den kommer till användning - än en gång tack!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har inte gjort nåt inlägg här på länge så det är väl dags för en kort rapport:
1. Alla småfel fixade ? 2. Svenolov jobbar med skriptningen ! 3. Jag jobbar med LODningen ! 4. Lagarbetet Korvtiger - Svenolov - LAn fungerar utmärkt ! När släpps Bo6, undrar ni. Vi säger som Auran: SOON! Datumet i rubriken skall vara 100525 men går inte att editera efteråt - men en månad hit eller dit, det kvittar väl lika?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2010-05-25 klockan 00:58. |
![]() |
![]() |
#104 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
![]()
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
#105 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
[quote=korvtiger;209790]Nu så, äntligen frågar du (någon)!
![]() Detta är en så kallad förortsvagn, alltså en vagn som huvudsakligen byggdes för att köra "pendeltågstrafik" i Stockholmsområdet. På 1910-talet så började detta behov av förortstrafik och till det så använde man huvudsakligen tvåaxliga C3 vagnar av olika underlitteror. Under det senare 30-talet så ökade detta lokaltågsåkande och man byggde ihop C3 vagnar med en sk jakobsboggie, dvs en boggie under två vagnar och kalla dessa CC2. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32079 Boggien gav vagnarna bättre egenskaper och visade sig mycket lyckad. Man byggde också ihop fyra vagnar till litt CC4, men det visade sig inte lika lyckat så man delade dessa efter en tid till två CC2 set istället. Sedan ville man ha boggievagnar med stålkorg för ökad säkerhet och då införskaffades Co6 vagnarna mellan 1940-1945. Dubbla dörrar gjorde att man lättare kunde stiga av och på många personer på stationerna smidigare. Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017 På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes. Eftersom du verkar intresserad om vilket ånglok som passar var så kan jag göra en kort sammanfattning: (Underlitteror är A5, A6, S7 osv. A, B E är huvudlitteror) A med underlitt. Snälltåg över 90km/h (tender) B Gods och tyngre passagerartåg (tender) E med underlitt. Godståg, ibland i passagerartåg (tender) F Snälltåg (tender) G med underlitt. Tunga godståg (tender) (H3 Privat littera, blev A5 och A6 hos SJ, snälltåg, tender) J Förortstrafik, passagerar och gods(tanklok) K med underlitt.Växling och lättare, korta godståg (typ vut/spärrfärd)(tender/tank) L med underlitt. Huvudsakligen passagerartåg men även lite gods. (tender) M Malmtågslok (tender) N med underlitt. Växling (tank) R Malmtåg tungt gods (tender) S med underlitt. Passagerartåg, förortståg, godståg (tank) W med underlitt. Växling, kortare godståg (tank) Det fanns betydligt flera, men dessa är de vanligaste. Om du vill se en "riktig" ång-F tågsammansättning så ska du kika här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=17834 (Bengan: Det är rätt. Litterareformer 1956 och 1970. Co6 --(1956)--> Bo6 --(1970)--> B6)[/QUOT Senast redigerad av gp3119 den 2010-06-13 klockan 20:58. |
![]() |