![]() |
B6 lokaltågsvagn 1950-tal ???
B6 ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag ofta åkte med en sådan mellan Göteborg och Skövde när jag gjorde lumpen på 1960-talet. Minnen av vad det var för roligt med den har jag förträngt, men roligt var det!
Nu undrar jag om det finns nåt intresse av att jag bygger den? Bilder och data: http://www.jarnvag.net/index.php/vag...ersonvagnar/b6 |
Du är inte ensam om att ha åkt i B6. Jag sov i den många gånger under morgontidig pendlarresa mellan Nynäshamn - Stockholm. Den tillhörde SNJ:s flottaste vagnar.
Nisse Blid |
Co6 heter den i min värld :D (har ingen koll på något efter litterareformen -56)
Jag har så smått börjat tänka på ett script (Svenolov står för script-delen såklart :rolleyes:) för att koppla ihop bälgar/övergångsbryggor som jag kan använda till mina trävagnar och som även Lokkalle ska använda på sina B1-vagnar (och C1 om han även gör den) och det kanske skulle vara aktuellt för dessa vagnar också? Det och så STW-koppel på det va? Kan det bli mer spännande mellan två vagnar? :D |
Citat:
Tänker nog bygga den med bälgar (inte gummi(s)vulster). |
ah härligt! B6 är en vagn som jag personligen saknar, mycket trevlig krabat som man gärna ser i trainz! Vad skulle vi göra utan dig lan ?
|
Citat:
Om du vill så kan man ju göra en med bälgar och en med bara bryggor och kalla den ena för Co6 med märkning från 40-talet samt en med littera B6 med -56-60-tals märkning eller nått. Skickar ett mail med mer info. |
Citat:
B6 eller Bo6 så korven blir nöjd. Hade den överhuvudtaget bälgar någon gång. Har bara sett den med övergångsbryggor. |
Du har helt rätt Bengan, Bo6 (Co6) hade bara övergångsbryggor innan vulsterna kom.
Men Korvtigers "bälg och/eller övergångsbrygge"-projekt är ändå intressant! |
Fick mitt vanliga fredagsmail från MJ-Hobby och tog en titt bland böcker.
Har helt missat, att det har kommit ut en bok om SJ Personvagnar från 40 och 50-talet. Då jag redan har boken om 30-talsvagnarna, så tänkte jag åka dit och köpa den på måndag. Bo6 borde finnas med där och eventuella ritningar. Återkommer med mer besked, på måndag eller tisdag. http://www.mjhobby.se/mjhobby/produc...id=029&pid=TID 143 http://www.mjhobby.se/produkter/hfel...es/tid_143.jpg EDIT: Gick inte bra, att länka direkt till sidan. |
Finns ingenting i 30-talsmodellsboken eftersom vagnarna byggdes 1940-1945, men i 40-50-talsmodellsboken finns de i. Se närmare här:
http://www.smj.org/prylboden/prylboden.php#SBA_forlag |
B6 blev Bo6 eller Co6. Börjat bygga lite.
1 bifogad(e) fil(er)
Startat upp med ritning och vänster sida.
|
Ser bra ut än så länge!
Har du tänkt att göra en interiör för vagnarna eller ? för det vore en trevlig detalj som skulle uppskattas, om tid finnes det vill säga. |
Citat:
När Korvtiger får till sina övergångsbryggor skall dom också dit samt STW-koppel. Här finns att göra om sommaren blir regnig? |
Dem passar till f1200 och några andara lok. Vilket numer blir det? jag vill ha numer: 3341. Men kan du göra något lok litt E10 lok. det blir fint med det tåget. gp3119 :tumme_upp:,:Yeah: och :ber:
|
Nej det passar inte efter F1200...
F1200 byggdes 1914 och 1937 såldes hon och de 10 andra F-loken till Danmark där de kördes till 1960-talet Co6 (B6) vagnarna byggdes 1940-1945, de har alltså aldrig varit i drift samtidigt i Sverige och passar därför inte ihop. Den skulle inte passa efter en E10 heller, eftersom det är en godstågsmaskin. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009