Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-31, 07:20   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb "Stiched Track"

Den nya typen av stiched track finns beskriven här:

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...hp5/KIND_Track

Där finns en nedladdning av ett exempel för Max som jag skall titta på!

Det skulle jag tydligen inte alls, min gamla version av max klarade inte att öppna filen. Däremot medföljer stora texturer som visar normal-mapping-teknik.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-07-31 klockan 07:40. Anledning: Gick inte!
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 10:47   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Med hjälp av en kompis lyckades jag öppna max-filen, de två texturerna är på vardera 16 Mb (diffuse- och normal-map) och alla lodnivåer är mappade på dom (overkill???), och ändå renderar dessa spår (Auran TS2009 Track) snabbare än konventionella i Trainz!!??
Nu skall detta undersökas och försökas göra egen "stickspår" = stiched track ;-)
En bild på högsta lodnivån från max:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TS2009Track.jpg (80.4 KB, 253 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 14:25   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Question

lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.

Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track.

Men det ser väldigt fint ut på bilden.

Är nyfiken bara.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 15:30   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.

Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track.

Men det ser väldigt fint ut på bilden.

Är nyfiken bara.
Undertecknad stavar som en kratta: Det heter stitched track och betyder väl ungefär "ihopsytt spår" och är det nya sättet att göra spår på.
Borta är den eländiga "chunky meshen", bendy och alla andra taggar. Dessutom finns en inbyggd LOD.funktion och mesherna är normalmappade (bump) m.m.

Har undersökt Aurans TS2009 Track "Jarrah" och är föga imponerad. Dubletter i mängder av verticies, onödigt stora texturer. Som test bantade jag antal vertex i lod0-meshen med 2/3 och halverade texturerna utan någon som helst kvalitetsförsämring. Bifogar några bilder och config. Man kan lägga mängder med spår och det renderar blixtsnabbt i Trainz. Dessutom får alla spårändar en värdig avslutning.

Nu behöver jag bilder och ritningar i mängder på svenska spår, räls och rälsinfästningar av olika typ. (hittade några utmärkta artiklar i Modelltåg).

Config:
"

kind "track"
istrack 1
username "Spår TS2009 grus"
trainz-build 2.9

mesh-table
{
track-lod0
{
mesh "track_lod0.im"
}

track-lod1
{
mesh "track_lod1.im"
}

track-lod2
{
mesh "track_lod2.im"
}

track-lod3
{
mesh "track_lod3.im"
}

endcap_prev
{
mesh "endcap.im"
}

endcap_next
{
mesh "endcap1.im"
}
}

track
{
mesh-length 18
adjust-cross-section-to-ground 0

track-lod-tree
{
lod-distance 400

high-detail
{
subdivisions 3
lod-distance 50

high-detail
{
lod-distance 10
subdivisions 2

high-detail
{
mesh "track-lod0"
}

low-detail
{
mesh "track-lod1"
}
}

low-detail
{
mesh "track-lod2"
}
}

low-detail
{
mesh "track-lod3"
}
}
}

endcap-prev
{
mesh-length 0.85

track-lod-tree
{
lod-distance 100

low-detail
{
}

high-detail
{
mesh "endcap_prev"
}
}
}

endcap-next
{
mesh-length 0.85

track-lod-tree
{
lod-distance 100

low-detail
{
}

high-detail
{
mesh "endcap_next"
}
}
}

kuid-table
{
}

kuid <kuid:67375:100315>
"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110731_0000.jpg (129.7 KB, 242 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0001.jpg (95.8 KB, 243 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0002.jpg (139.2 KB, 244 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0003.jpg (149.8 KB, 243 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 18:38   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Fortsatta experiment med "stickade" spår!

Jag har gjort en lite annan textur för att testa (samma bump, så det ser mest ut som ödleskinn - måste lära mig göra bump-texturer = normal-maps!!?? Men intressant är detta i alla fall:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110731_0000.jpg (146.4 KB, 241 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0001.jpg (144.7 KB, 242 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0002.jpg (146.0 KB, 242 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 21:44   #6
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.

Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere.

Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare.
Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden.
Se bilder
Bifogade bilder
Filtyp: jpg baloo406_20110731_0000.jpg (34.6 KB, 220 visningar)
Filtyp: jpg baloo406_20110731_0001.jpg (92.3 KB, 223 visningar)
Filtyp: jpg baloo406_20110731_0002.jpg (148.6 KB, 221 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 22:15   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Problemet med högklassiga spår där allt är 3D som i stiched-tracks blir tycker jag att man då så otroligt tydligt ser hur dåligt en växel ser ut i Trainz.... så för att få full effekt av det så behövs också sådana där växlar som man inte gör dynamiskt av spåren utan som är färdiga objekt. Då är det plötsligt svårare att lägga ut spåren - här kan man tycka att N3V borde göra något
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 12:27   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110801

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.

Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere.

Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare.
Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden.
Se bilder
I princip kan man låta ballasten börja hur långt under jord man vill, men för att bra effekt på alphamappningen i nederkant bör man inte stoppa ned den mer än 10-20 cm annars ser det tokigt ut, t.ex. en väg under järnvägen får "gardiner" av makadam i öppningarna m.m.

Har trixat till en textur av funna bilder och mappat på den, normalmap NEJ, den är helt onödig och svårbemästrad! textur med alpha-kanal räcker gott.
Återstår en hel del justeringar.

Spåret är ett välanvänt spår med underläggsplattor.
Spikat, laffat och klossat spår om jag inte tappar lusten, och lite olika ballaster kommer kanske men först skall detta spår bli klart!

På den undre bilden kan man se 2 LOD-gränser, rälsbefästningarna skall göras om så att detta inte märks, ballasten skall justeras m.m.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110801_0000.jpg (117.8 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110801_0001.jpg (120.9 KB, 206 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 12:50   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Har jag förstått det rätt i att det är samma metod som för stitched track som man skall göra även nya modellen av andra splines?
Jag försökte få detta att funka för el-ledningar men misslyckades kapitalt - det skall bli intressant att se om man kan använda dina spår som "vägledning" för att förstå hur man skall göra med elledningar också...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 14:57   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vad jag vet är det bara kind track som har detta nya!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-01, 15:15   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Vad jag vet är det bara kind track som har detta nya!?
Ja, fast t.ex. elledningar och staket är kind track. Däremot har de Istrack 0 istället för 1
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 01:50   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110802 Kanske klar?

De tre mesherna är på 154, 21 och 9 kB vardera och ändbitarna på 11 vardera.

LOD 0 visas bara närmare än 10 m
LOD 1 mellan 10-50 m
LOD 2 upp till 1500 m
Ändstyckerna försvinner på längre avstånd än 150 m.

Håller på med en passande svensk stoppbuffert med lykta och grushög.

Jag laddar upp spåret idag så kan ni undersöka det!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 09:39   #13
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Ser fint ut...!

Ser fint ut... de första bilderna är ju Märklinräls.... 5100... eller hur?
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 10:49   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stina Visa inlägg
Ser fint ut... de första bilderna är ju Märklinräls.... 5100... eller hur?
Nej, det är det inte, men man kan nog göra Märklinliknande räls med detta system!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 23:45   #15
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Lilla julafton... för en Märklinist...

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Stina har önskat sig Märklinspår (våffö vete gudarna?) men vägen låg öppen så varför inte.
Jag har själv ett visst "nostalgiskt" intresse i detta! Bara nu inte någon vill att jag bygger lok med släpskena under för det tänker jag inte göra för den syns inte om man inte vänder på loket ;-]

Men Stinas utomordentligt underhållande kåserier är väl värd denna belöning?
Tack för detta... det blir nostalgi att bygga med 5100-rälsen, ni har fått till mittkontakten bra.... det var ju den jag ville åt.. ska plocka fram spårplansböckerna... o bygga bl.a den 240X120 cm uppbyggda "åttan" (mitt första projekt) och låta 3016 o 4018 trafikera den, och även få med 3000-loket dragandes ett koppel 4505 och 4503... katalogerna kommer att gås igenom...
Snyggt och tack igen...!!!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009