![]() |
"Stiched Track"
Den nya typen av stiched track finns beskriven här:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...hp5/KIND_Track Där finns en nedladdning av ett exempel för Max som jag skall titta på! Det skulle jag tydligen inte alls, min gamla version av max klarade inte att öppna filen. Däremot medföljer stora texturer som visar normal-mapping-teknik. |
1 bifogad(e) fil(er)
Med hjälp av en kompis lyckades jag öppna max-filen, de två texturerna är på vardera 16 Mb (diffuse- och normal-map) och alla lodnivåer är mappade på dom (overkill???), och ändå renderar dessa spår (Auran TS2009 Track) snabbare än konventionella i Trainz!!??
Nu skall detta undersökas och försökas göra egen "stickspår" = stiched track ;-) En bild på högsta lodnivån från max: |
lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.:vetej: Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track. Men det ser väldigt fint ut på bilden. Är nyfiken bara.:confused: |
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Borta är den eländiga "chunky meshen", bendy och alla andra taggar. Dessutom finns en inbyggd LOD.funktion och mesherna är normalmappade (bump) m.m. Har undersökt Aurans TS2009 Track "Jarrah" och är föga imponerad. Dubletter i mängder av verticies, onödigt stora texturer. Som test bantade jag antal vertex i lod0-meshen med 2/3 och halverade texturerna utan någon som helst kvalitetsförsämring. Bifogar några bilder och config. Man kan lägga mängder med spår och det renderar blixtsnabbt i Trainz. Dessutom får alla spårändar en värdig avslutning. Nu behöver jag bilder och ritningar i mängder på svenska spår, räls och rälsinfästningar av olika typ. (hittade några utmärkta artiklar i Modelltåg). Config: " kind "track" istrack 1 username "Spår TS2009 grus" trainz-build 2.9 mesh-table { track-lod0 { mesh "track_lod0.im" } track-lod1 { mesh "track_lod1.im" } track-lod2 { mesh "track_lod2.im" } track-lod3 { mesh "track_lod3.im" } endcap_prev { mesh "endcap.im" } endcap_next { mesh "endcap1.im" } } track { mesh-length 18 adjust-cross-section-to-ground 0 track-lod-tree { lod-distance 400 high-detail { subdivisions 3 lod-distance 50 high-detail { lod-distance 10 subdivisions 2 high-detail { mesh "track-lod0" } low-detail { mesh "track-lod1" } } low-detail { mesh "track-lod2" } } low-detail { mesh "track-lod3" } } } endcap-prev { mesh-length 0.85 track-lod-tree { lod-distance 100 low-detail { } high-detail { mesh "endcap_prev" } } } endcap-next { mesh-length 0.85 track-lod-tree { lod-distance 100 low-detail { } high-detail { mesh "endcap_next" } } } kuid-table { } kuid <kuid:67375:100315> " |
Fortsatta experiment med "stickade" spår!
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har gjort en lite annan textur för att testa (samma bump, så det ser mest ut som ödleskinn - måste lära mig göra bump-texturer = normal-maps!!?? Men intressant är detta i alla fall:
|
3 bifogad(e) fil(er)
Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.
Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere. Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare. Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden. Se bilder |
Problemet med högklassiga spår där allt är 3D som i stiched-tracks blir tycker jag att man då så otroligt tydligt ser hur dåligt en växel ser ut i Trainz.... så för att få full effekt av det så behövs också sådana där växlar som man inte gör dynamiskt av spåren utan som är färdiga objekt. Då är det plötsligt svårare att lägga ut spåren - här kan man tycka att N3V borde göra något
|
110801
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har trixat till en textur av funna bilder och mappat på den, normalmap NEJ, den är helt onödig och svårbemästrad! textur med alpha-kanal räcker gott. Återstår en hel del justeringar. Spåret är ett välanvänt spår med underläggsplattor. Spikat, laffat och klossat spår om jag inte tappar lusten, och lite olika ballaster kommer kanske men först skall detta spår bli klart! På den undre bilden kan man se 2 LOD-gränser, rälsbefästningarna skall göras om så att detta inte märks, ballasten skall justeras m.m. |
Har jag förstått det rätt i att det är samma metod som för stitched track som man skall göra även nya modellen av andra splines?
Jag försökte få detta att funka för el-ledningar men misslyckades kapitalt - det skall bli intressant att se om man kan använda dina spår som "vägledning" för att förstå hur man skall göra med elledningar också... :tumme_upp: |
Vad jag vet är det bara kind track som har detta nya!?
|
Citat:
|
110802 Kanske klar?
De tre mesherna är på 154, 21 och 9 kB vardera och ändbitarna på 11 vardera.
LOD 0 visas bara närmare än 10 m LOD 1 mellan 10-50 m LOD 2 upp till 1500 m Ändstyckerna försvinner på längre avstånd än 150 m. Håller på med en passande svensk stoppbuffert med lykta och grushög. Jag laddar upp spåret idag så kan ni undersöka det! |
Ser fint ut...!
Ser fint ut... de första bilderna är ju Märklinräls.... 5100... eller hur?
|
Citat:
|
Lilla julafton... för en Märklinist...
Citat:
Snyggt och tack igen...!!! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009