![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning. ![]() Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track. Men det ser väldigt fint ut på bilden. Är nyfiken bara. ![]()
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Borta är den eländiga "chunky meshen", bendy och alla andra taggar. Dessutom finns en inbyggd LOD.funktion och mesherna är normalmappade (bump) m.m. Har undersökt Aurans TS2009 Track "Jarrah" och är föga imponerad. Dubletter i mängder av verticies, onödigt stora texturer. Som test bantade jag antal vertex i lod0-meshen med 2/3 och halverade texturerna utan någon som helst kvalitetsförsämring. Bifogar några bilder och config. Man kan lägga mängder med spår och det renderar blixtsnabbt i Trainz. Dessutom får alla spårändar en värdig avslutning. Nu behöver jag bilder och ritningar i mängder på svenska spår, räls och rälsinfästningar av olika typ. (hittade några utmärkta artiklar i Modelltåg). Config: " kind "track" istrack 1 username "Spår TS2009 grus" trainz-build 2.9 mesh-table { track-lod0 { mesh "track_lod0.im" } track-lod1 { mesh "track_lod1.im" } track-lod2 { mesh "track_lod2.im" } track-lod3 { mesh "track_lod3.im" } endcap_prev { mesh "endcap.im" } endcap_next { mesh "endcap1.im" } } track { mesh-length 18 adjust-cross-section-to-ground 0 track-lod-tree { lod-distance 400 high-detail { subdivisions 3 lod-distance 50 high-detail { lod-distance 10 subdivisions 2 high-detail { mesh "track-lod0" } low-detail { mesh "track-lod1" } } low-detail { mesh "track-lod2" } } low-detail { mesh "track-lod3" } } } endcap-prev { mesh-length 0.85 track-lod-tree { lod-distance 100 low-detail { } high-detail { mesh "endcap_prev" } } } endcap-next { mesh-length 0.85 track-lod-tree { lod-distance 100 low-detail { } high-detail { mesh "endcap_next" } } } kuid-table { } kuid <kuid:67375:100315> "
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Jag har gjort en lite annan textur för att testa (samma bump, så det ser mest ut som ödleskinn - måste lära mig göra bump-texturer = normal-maps!!?? Men intressant är detta i alla fall:
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.
Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere. Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare. Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden. Se bilder
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Problemet med högklassiga spår där allt är 3D som i stiched-tracks blir tycker jag att man då så otroligt tydligt ser hur dåligt en växel ser ut i Trainz.... så för att få full effekt av det så behövs också sådana där växlar som man inte gör dynamiskt av spåren utan som är färdiga objekt. Då är det plötsligt svårare att lägga ut spåren - här kan man tycka att N3V borde göra något
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Har trixat till en textur av funna bilder och mappat på den, normalmap NEJ, den är helt onödig och svårbemästrad! textur med alpha-kanal räcker gott. Återstår en hel del justeringar. Spåret är ett välanvänt spår med underläggsplattor. Spikat, laffat och klossat spår om jag inte tappar lusten, och lite olika ballaster kommer kanske men först skall detta spår bli klart! På den undre bilden kan man se 2 LOD-gränser, rälsbefästningarna skall göras om så att detta inte märks, ballasten skall justeras m.m.
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Har jag förstått det rätt i att det är samma metod som för stitched track som man skall göra även nya modellen av andra splines?
Jag försökte få detta att funka för el-ledningar men misslyckades kapitalt - det skall bli intressant att se om man kan använda dina spår som "vägledning" för att förstå hur man skall göra med elledningar också... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
Vad jag vet är det bara kind track som har detta nya!?