Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-12, 10:59   #46
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Vet nu hur reglera röken vid stillastående lok och infört följande faser:
1. Just stoppat. (bild1)
2. Längre uppehåll > 1 minut (bild2)
3. Långt stillastående > 5 minuter?? (bild3 där jag kommer att göra röken ännu mer genomskinlig)

Kanske blir nån ytterligare fas.....Får se......

Funderar också på att lägga in släckning/påeldning av lok, som styrs av er själva.
Dock tror jag inte att vi inför de riktiga tiderna då det tog LÅNG tid för dessa procedurer......
Observera då att jag börjar med ENDAST rökutveckling vid påeldning. Kanske i ett senare skede också reglerar ångtrycket....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (102.1 KB, 159 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (170.9 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (87.5 KB, 161 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 11:07   #47
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Mycket imponerande och kreativt! Ser verkligen lovande ut!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 11:51   #48
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
Standard

ojojojoj

Möjligheterna verkar ju vara oändliga!! Tack vovven för ditt engagemang! Snyggt blir de och tack ska du ha
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 16:29   #49
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Bra jobbat! Ser bra ut det där!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 17:21   #50
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Med dina, och Lennarts & bjornl's ånglok, så har vi nog fler RIKTIGA sådana hör på forumet, än vad hela DLS kan erbjuda .
SNYGGT JOBBAT.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 17:55   #51
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Fantastiskt bra jobb !!!!

Mycket intressant "forskningsjobb" du gör, Vovven47. Hoppas du dokumenterar detta så det kommer oss andra, som fastnat i "smokecontainerna", till del! Jo, påeldning av ett ånglok var en långdragen procedur över många timmar. Det knäpper och låter ordentligt om panna och eldstad och allt måste ske långsamt annars spricker det och börjar läcka. Jag misstänker att påeldning av ett R-lok var ett hårt och krävande arbete i 4-6 timmar. Malmbanans tidiga elektrifiering kanske har sin förklaring i detta ?

Bravo!!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 20:01   #52
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Å andra sidan var det sällan som pannan påeldades, då loken användes dagligen och aldrig han bli kalla. Anledningen till att man elektrifierade malmbanan var att man utan elektrisk drift var beroende av kol, vilket måste importeras från utlandet som var dyrt, elkraft kunde vi få i princip gratis ifrån de norrländska älvarna. Sedan så skulle malmbanetrafiken utökas pga ökad malmbrytning vilket skulle göra det ännu dyrare och om kolbrist skulle uppstå skulle hela malmbanan stanna upp, med andra ord att en av Sveriges största exportinkomster skulle slås helt ut.

EDIT: Min post nummer 1435...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 09:47   #53
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Visst kan vi lägga in dessa features i övriga ånglok på vårt forum när den tiden
kommer. Inga problem!

Har nu lagt in sotar funktion för lite drag i skorstenen när loket står still.
En uppgift som eldaren hade vid stationsuppehåll. Om det glömdes kunde det bli en aning
rökigt i hytten.....

Bilderna visar sotare av/på aktiverad
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild10.jpg (67.2 KB, 135 visningar)
Filtyp: jpg bild11.jpg (85.6 KB, 136 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 18:34   #54
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
Standard

nu är avsaknaden av rätt ord stor!! Vad häftigt detta är
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 10:24   #55
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

På bilden ser ni vad som fungerar (grönt) resp. inte fungerar (rött) vid avställning av lok.
Tack Sven-Olov för din hjälp med att hitta metoder. INTE LÄTT!

Dock återstår hur stänga av ljudet från loket + stoppa rökflödet från en TFX fil.

Elda på ett lok tog som ni vet LÅNG tid, men jag tror inte nån är pigg på att vänta så länge.
Därför funderar jag på att 1 riktig timma = 1 Trainz minut med stegvis utökad rökflöde + ljud från luftpump så småningom.
Vad säger ni ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (194.0 KB, 105 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 12:30   #56
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Vovven

Det är ett fantastiskt jobb med script detta. Jag är djupt! imponerad.

Du har ju STL-koppel ocpå dina lok.

Skall jag tolka detta som så att du lyckas kombinera STL-koppel scriptsystemet med den scriptning som behövs för detta och få dom att inte komma i konflkt med varandra?

Det vore fantastiskt.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 16:13   #57
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Vovven

Det är ett fantastiskt jobb med script detta. Jag är djupt! imponerad.

Du har ju STL-koppel ocpå dina lok.

Skall jag tolka detta som så att du lyckas kombinera STL-koppel scriptsystemet med den scriptning som behövs för detta och få dom att inte komma i konflkt med varandra?

Det vore fantastiskt.
Hej Bjornl!
Kolla in mitt svar under script rubriken...
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 19:29   #58
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det är inget problem att kombinera STL-scripten med egna script som är unika för fordonsindividen. Det enda som skulle kunna ge konflikter är om ditt script ändrar i saker som STL-scriptet ändrar i också, som koppeldelarna. Men förutom det är det inga konstigheter.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 17:06   #59
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Lite nya features på R977:

1. Bild1 visar utblåsning av vatten från cylindrarna. Regleras av dig efter fr.o.m första stopp
av loket. Eller slumpmässigt med en chans på omkr 20% för aktivering.
Utblåsningen pågår omkring 6 sekunder.

2. Under bild2 visar det rödmarkerade området anordning för hastighetsmätning och det blåmarkerade
utblåsning från ejektorn på förarsidan. Aktiveras slumpmässigt vid stopp och efter omkr 2 minuter.
Eldarsidans ejektor utblåsning sköts av dig efter första stopp av loket.

3. Nya fönster ramar från foto av S8 1646 i Kristianstad.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (67.9 KB, 55 visningar)
Filtyp: jpg `bild2.jpg (126.5 KB, 55 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 22:34   #60
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Brukar verkligen det vara så mörka moln? :P
Eller är det bara jag som missminner mig?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009