Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ett Ruskigt starkt SJ ånglok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31986)

vovven47 2012-02-10 03:09

Ett Ruskigt starkt SJ ånglok
 
2 bifogad(e) fil(er)
Vet inte om R loket redan finns, men jag startar ändå upp, eftersom man ju gör allting för sitt eget nöjes skull. Är det sedan nån som gillar modellen så desto bättre.

Var på Tåg150 i Gävle 2006 och blev fascinerad av detta lok och inte minst då det drog ett tungt timmertåg förbi muséet!

Har börjat med boggien och håller just på med slidrörelsen. Tack Paul Hobbs för all hjälp utifrån ditt pedagogiska material. Hans dokument rekommenderas VARMT om ni har funderingar på att börja bygga lok.
Som ni märker (Åtminstone ni som konstruerar ånglok) bygger jag slidrörelsen m.hj.a av "bones". Finns ju även en alternativ metod........

Bifogar också ett foto jag tog 2006 i Gävle. Tyvärr kände jag då inte till Trainz, så jag undrar om nån har foton på skyltar från loket, t.ex axeltrycks skylt e.d ?
Dessutom GÄRNA bilder av hela ångloks pannan från sidan, taget ungefär från mitt punkten av pannan, dvs inte som mitt foto snett framifrån. Gäller även hytten! Tendern är ju av A typ så där finns redan bilder.

rely 2012-02-10 19:28

Kul att du tar dig ann R loket!

Jag kan kolla om jag kan hitta någon bild på henne rakt ifrån sidan. Min far har tusentals bilder på ånglok ifrån söder till norr i alla spårvider.
Dock så kan det vara så att den är i svart och vit. Hade du tänkt att använda bilden som textur eller behöver du bilden till annat? För jag kan tänka mig att det blir svårt att göra en textur av ett svart vitt fotografi.

Hojta till om du vill att jag skall leta! Och lycka till med detta bygge!

vovven47 2012-02-11 03:30

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 255967)
Kul att du tar dig ann R loket!

Jag kan kolla om jag kan hitta någon bild på henne rakt ifrån sidan. Min far har tusentals bilder på ånglok ifrån söder till norr i alla spårvider.
Dock så kan det vara så att den är i svart och vit. Hade du tänkt att använda bilden som textur eller behöver du bilden till annat? För jag kan tänka mig att det blir svårt att göra en textur av ett svart vitt fotografi.

Hojta till om du vill att jag skall leta! Och lycka till med detta bygge!

Jo, det är tänkt att användas som textur, därav önskemål om färgbild. Tacksam för ALL hjälp, så jag hoppas........

Själv har jag hittat några bilder på R976 på nätet, men precis som min bild lite snett framifrån.

vovven47 2012-02-15 02:42

R loks status
 
2 bifogad(e) fil(er)
Så här ser det ut just idag. Slidrörelserna fungerar, åtminstone under animation, sen blir det väl nåt annat när jag testar "riktigt". Det här med resetXForm glöms lätt bort....
Som vanligt har LAN bidragit med ångdomen.

lan 2012-02-15 08:51

Hallå Vovven, du börjar bli riktigt driven och snabb!

Lycka till!

bjornl 2012-02-15 13:32

Hej Vovven

Det ser verkligen bra ut. :tumme_upp::tumme_upp:

Jag hade tänkt åka till Järnvägsmuseum och prata mig in i den riktiga vagnhallen, dvs. inte själva museibygganden för att forografera lokinteriörer för smalspårslok.

Skall se vad jag kan fotografera av R-loket samtidigt.

vovven47 2012-02-23 03:29

R lok status
 
3 bifogad(e) fil(er)
Har snart lagt in alla detaljer på loket och dessutom testat R lokets bogey om 5 axlar på A2 loket.
Trots att animeringen av vevstakar och slidrörelser fungerar perfekt i Gmax animerings test, så blev det en KATASTROF i Trainz. Slider, slidrörelser och vevstakar spreds iväg åt alla håll och kanter.
Ingen trevlig syn (borde kanske bifogat en bild på eländet) , men det är bara att bita i det sura äpplet.
Desto roligare att bygga ångloket och sedan starta upp textureringen.....

vovven47 2012-03-02 02:30

3 bifogad(e) fil(er)
Nu fungerar R lokets slidrörelser efter MÅNGA MÅNGA problem. Tror mig fått lite grepp om det här med Bones teknik, men men...........

Testat på E907 som med utvändiga cylindrar och ett lite mindre ramverk skulle ha kunnat bli ett SJ R2 lok????!!!!!

En helt annan sak:
Visst har vi äldre malmvagnar som man skulle kunna koppla till R loket om det blir färdigt nån gång?
Se bifogad bild.

spyfrog 2012-03-02 08:57

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 257423)
Nu fungerar R lokets slidrörelser efter MÅNGA MÅNGA problem. Tror mig fått lite grepp om det här med Bones teknik, men men...........

Testat på E907 som med utvändiga cylindrar och ett lite mindre ramverk skulle ha kunnat bli ett SJ R2 lok????!!!!!

En helt annan sak:
Visst har vi äldre malmvagnar som man skulle kunna koppla till R loket om det blir färdigt nån gång?
Se bifogad bild.

Vilken typ av vagn kan det där vara? Tycker nästan det ser ut som MAS och de gjorde väl lan en version av?

vovven47 2012-03-09 03:05

3 bifogad(e) fil(er)
Det går så sakteliga framåt, men det har ju uppstått en del problem under
resans gång. Gäller sedan att komma ihåg vad jag lärt mig till
nästa projekt.
Textureringen av själva loket är så gott som klart under det att hjul, vevstakar,
slidrörelser m.m kommer så småningom.
Kolla dock bild3 där jag ringat in luftslangen IGEN!!!
Samma problem som på mina andra lok. Varför????

Kommer nu att koncentrera mig på detta och bygger då ett lok med endast en KLOSS som kropp och lägger sedan in kopplen för att den vägen testa ut.....

Bilderna är tagna på Nils Blids fina landskap mellan Mellerud och Köpmanbro!
Observera att A tendern är för lok med öppen hytt. Kommer så småningom en A tender för R loket......

lan 2012-03-09 08:10

Det verkar som inte Svenolovs skript fungerar! Det läge slangen har på din bild är frame 0 i animationen, men om skriptet fungerar skall den stå på frame 11-12 som är blindkoppelläget. Kolla så du anropar skripten rätt i config och att din x.gs fil har class MsMotorVehicle. Dessa saker är väsentliga:

I config:

script "x.gs"
class "X"
script-include-table
{
mscommonsource <kuid:177292:209000>
}

...
...

a_luft_0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_0_anim.im"
anim "luft_0_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

a_luft_1
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_1_anim.im"
anim "luft_1_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

...
...

kuid-table
{
..
stl_koppel <kuid:67375:1021>
mstrainmonitor <kuid:177292:204091>
mscommonsource <kuid:177292:209000>
...
}

I x.gs:

include "msMotorVehicle.gs"
class X isclass MsMotorVehicle
{

vovven47 2012-03-10 02:51

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 257877)
Det verkar som inte Svenolovs skript fungerar! Det läge slangen har på din bild är frame 0 i animationen, men om skriptet fungerar skall den stå på frame 11-12 som är blindkoppelläget. Kolla så du anropar skripten rätt i config och att din x.gs fil har class MsMotorVehicle. Dessa saker är väsentliga:

I config:

script "x.gs"
class "X"
script-include-table
{
mscommonsource <kuid:177292:209000>
}

...
...

a_luft_0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_0_anim.im"
anim "luft_0_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

a_luft_1
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_1_anim.im"
anim "luft_1_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

...
...

kuid-table
{
..
stl_koppel <kuid:67375:1021>
mstrainmonitor <kuid:177292:204091>
mscommonsource <kuid:177292:209000>
...
}

I x.gs:

include "msMotorVehicle.gs"
class X isclass MsMotorVehicle
{

Tack lan för hjälpen. Felet var att jag ej lade in

class X isclass MsMotorVehicle
{
}

i egna gs filen, eftersom jag definierat upp en annan class innehållande eldarens rörelser och att ovan script var tomt! Jag borde dock ha tänkt längre men när väl poletten föll på plats så......var allt kristall klart!

Så nu är allt frid och fröjd:
Se bild med träklossen som test objekt

vovven47 2012-03-15 02:44

R lok status
 
4 bifogad(e) fil(er)
Börjat med bogey textureringen så smått. Dock är ännu inte alla detaljer "målade", som den skarpögde kan se på bifogade bilder: bl.a fjädringen,bromsar och vevstake detaljer. Tyvärr har jag fått gissa mig till vissa detaljer, så finns det nån vänlig själ på forumet som har nån bild på vevstake spelet antingen i färg eller svartvitt??
ALLA foton välkomnas!
Eller har nåt råd om lämplig person att kontakta???

Kommer nu i stället att texturera färdigt vedeldade A loket, så R loket läggs på hyllan en tid såvida jag inte får en bild på R lokets vevstakar.....

lan 2012-03-15 08:58

Ser ut att bli mycket bra! Om du vill ha bilder på drivboggien till R får du väl be någon hjälpsam fotograf att åka till Järnvägsmuseum i Gävle och ta några högupplösta "bredsidor".

Det jag har är dessa länker från våra vänner som bygger i "bara mässingen":

http://www.youtube.com/watch?v=eJVDS4R4LEE
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=2795.0
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=2103.0

spyfrog 2012-03-15 21:30

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 258212)
Ser ut att bli mycket bra! Om du vill ha bilder på drivboggien till R får du väl be någon hjälpsam fotograf att åka till Järnvägsmuseum i Gävle och ta några högupplösta "bredsidor".

Det jag har är dessa länker från våra vänner som bygger i "bara mässingen":

http://www.youtube.com/watch?v=eJVDS4R4LEE
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=2795.0
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=2103.0

Hoppas de har flyttat det isf - sist jag såg det stod det nämligen så här illa parkerat i det extra lokstallet (dvs det som inte är själva huvudbyggnaden utan det som ligger lite bakom). Det var visserligen 2010 så vi kan väl hoppas - för här fick man inga bredsidor tyvärr... för lite plats.
Bifogad fil 51960


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009