![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Bra jobbat! Ser bra ut det där!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Med dina, och Lennarts & bjornl's ånglok, så har vi nog fler RIKTIGA sådana hör på forumet, än vad hela DLS kan erbjuda
![]() ![]() SNYGGT JOBBAT.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Mycket intressant "forskningsjobb" du gör, Vovven47. Hoppas du dokumenterar detta så det kommer oss andra, som fastnat i "smokecontainerna", till del! Jo, påeldning av ett ånglok var en långdragen procedur över många timmar. Det knäpper och låter ordentligt om panna och eldstad och allt måste ske långsamt annars spricker det och börjar läcka. Jag misstänker att påeldning av ett R-lok var ett hårt och krävande arbete i 4-6 timmar. Malmbanans tidiga elektrifiering kanske har sin förklaring i detta ?
Bravo!!!!! ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Å andra sidan var det sällan som pannan påeldades, då loken användes dagligen och aldrig han bli kalla. Anledningen till att man elektrifierade malmbanan var att man utan elektrisk drift var beroende av kol, vilket måste importeras från utlandet som var dyrt, elkraft kunde vi få i princip gratis ifrån de norrländska älvarna. Sedan så skulle malmbanetrafiken utökas pga ökad malmbrytning vilket skulle göra det ännu dyrare och om kolbrist skulle uppstå skulle hela malmbanan stanna upp, med andra ord att en av Sveriges största exportinkomster skulle slås helt ut.
EDIT: Min post nummer 1435... ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Visst kan vi lägga in dessa features i övriga ånglok på vårt forum när den tiden
kommer. Inga problem! Har nu lagt in sotar funktion för lite drag i skorstenen när loket står still. En uppgift som eldaren hade vid stationsuppehåll. Om det glömdes kunde det bli en aning rökigt i hytten..... Bilderna visar sotare av/på aktiverad |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
![]()
nu är avsaknaden av rätt ord stor!! Vad häftigt detta är
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
På bilden ser ni vad som fungerar (grönt) resp. inte fungerar (rött) vid avställning av lok.
Tack Sven-Olov för din hjälp med att hitta metoder. INTE LÄTT! Dock återstår hur stänga av ljudet från loket + stoppa rökflödet från en TFX fil. Elda på ett lok tog som ni vet LÅNG tid, men jag tror inte nån är pigg på att vänta så länge. Därför funderar jag på att 1 riktig timma = 1 Trainz minut med stegvis utökad rökflöde + ljud från luftpump så småningom. Vad säger ni ? |
![]() |
![]() |