Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-16, 02:43   #16
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Hej och tack för er hjälp!

Bilderna från MjForum var perfekta. Precis vad jag behövde och jag kunde då
snabbt konstatera att mitt antagande var FEL. Det blir emellertid inga större problem att rätta till.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 03:07   #17
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard En byggares vedermödor

Om man inte från början har klart för sig hur allt ser ut, så VÄNTA och
UNDERSÖK först. Själv gissade jag mig till vissa detaljer och naturligtvis
var antagandet inte RÄTT. Dessutom gällde det slidrörelserna, vilket inte är det
lättaste att GÖRA OM.
Efter att ha fått utmärkta bilder på drivningen så var det "bara" att starta om, vilket
kanske är bra då man behöver ÖVA och ÅTER ÖVA på drivnings tekniken i GMAX.
Bifogar 2 bilder där första visar vad som behöver rättas till:
"Eccenter" vevstaken bör förlängas, eftersom slidrörelsen behövdes flyttas uppåt.
Dessutom har jag redan korrigerat det röd markerade "Combination Lever".


Bild 2 visar hur det ser ut innan det mödosamma arbetet med rörelserna skall startas
upp på nytt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg BeforeMod.jpg (271.4 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg AfterMod.jpg (157.3 KB, 237 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 03:02   #18
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard Tuff test körning

Börjar så smått bli "färdig" med R loks drivningen.
Kolla in följande video:

http://youtu.be/mSrxSqb_Oh8
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 09:01   #19
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Var på YouTube

Snyggt! Ser mycket lovande ut!
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 09:04   #20
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Det ser extremt bra ut!
Kan bara tänka mig hur bra hon skulle se ut med några av LAn's malmvagnar i kroken!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 20:28   #21
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Börjar så smått bli "färdig" med R loks drivningen.
Kolla in följande video:

http://youtu.be/mSrxSqb_Oh8
Jag tycker detta ser jättebra ut och vilket härligt ljud. Hela loket ser fantastiskt bra ut. Det ser ut som en stark bjässe, precis vad det är i verkligheten!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 02:28   #22
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Ja, varför inte visa upp loket med ett antal malmvagnar?
Sagt och gjort:

PS. Nu fattas bara LANs norrlandsplog!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (237.1 KB, 188 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (234.8 KB, 185 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 08:49   #23
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Ja, varför inte visa upp loket med ett antal malmvagnar?
Sagt och gjort:

PS. Nu fattas bara LANs norrlandsplog!
+ Malmbanan då...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 02:31   #24
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Ja, att önska är ju aldrig förbjudet och visst vore det snyggt med ett avsnitt av malmbanan. Det finns ju gott om rullande material till den!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 03:17   #25
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

"Moddat" om en A tender för anslutning till ett lok med sluten tender. En del skönhetsfläckar kommer att rättas till........
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild3.jpg (115.8 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg bild1.jpg (66.7 KB, 144 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (68.2 KB, 142 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 03:47   #26
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard Norrlandsplog

Tack Lan för norrlandsplogen, som jag försöker anpassa till R loket.
Fick problem då plogen var för hög, så det var "bara" att såga av lite.
Kolla Norrlandsplogen som R976 har på bifogad bild. Är den inte avkapad?
Kolla dessutom att luftslangarna är bort monterade och att kopplet lagts
på buffert bordet, så trångt är det!
Ett problem är höjden till pistongröret.
Jag har smutsmålat plogen men vet ännu inte om jag skall ha eller inte ha den.
Dessutom blev den FÖR smutsig.
Kanske det blir den konventionella plogen, om den passar?
Åsikter?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (63.7 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (83.7 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (97.8 KB, 124 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 08:24   #27
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det där liknar inte nån norrlandplog, den på fotot i post 8:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....23&postcount=8

är väl mera likt en sådan, den monterades framför alla koppel, slangar och pistongrör och var förmodligen fäst i både gardjärn och buffertbalk.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 11:46   #28
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det där liknar inte nån norrlandplog, den på fotot i post 8:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....23&postcount=8

är väl mera likt en sådan, den monterades framför alla koppel, slangar och pistongrör och var förmodligen fäst i både gardjärn och buffertbalk.
Jag hade för bråttom, så kanske jag bygger plogen från post 8.
Vi får se vad som händer.........
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-25, 19:01   #29
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Norrlandspolg är benämningen på en plog av större modell där de båda plogvingarna går samman i mitten, till skillnad från gardjärnsplogen, där man har två vingar, en som sitter på vart gardjärn.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 03:41   #30
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Provkörning av R977 med ett 1834 ton tungt malmtåg.
Kravet SJ satte en gång i tiden var att loket skulle orka dra ett 1600 ton tungt tåg i stigning 10 ‰ och
med en hastighet på minst 10-12 km/t.

Bild1 visar tåget i 44 km/t innan stigningen börjar.
På bild2 stånkar loket fram i hela 5 km/t innan det några sekunder senare ger upp i backen!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (165.9 KB, 76 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (155.9 KB, 76 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009