![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Gör en animerad bulklast och kör på texturereplacement. Inget svårt och du kan lasta vilken bulklast som helst.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]() Citat:
En fråga, är inte en animerad bulklast en yta med texturering uppåt. Dvs. det inga sidor på lasten. Och visst är det väl som så att man måste bestämma längd och bredd på ytan, så att t.ex. en 40 fots hopper alltid är 40 fot? Det var i alla fall därför jag från början tänkte mig att inte göra DONJ:s bulklaster (träkol och flis) som bulklaster.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-04-21 klockan 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det går att animera även sidorna om man är lite lurig. Titta hur jag gjort på mina SJ L Kolvagnar !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Passagerarna består ju av massa olika modeller och är ändå samma last =)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Grejen med en animerad bulklast är att du gör en enda last som är av bulktyp som funkar till alla vagnar. Denna består av en textur som sedan läggs på den animerade meshen i vagnen. Meshen kan animeras enligt konstens alla metoder och som Lan säger, är man lite klurigt så är det inga problem som det ser ut nu.
Mitt förslag är att animera den över ett lämpligt antal frames, 30 kanske räcker, men behövs högre precision får ni öka det talet. "Locket" är en egen mesh som är kopplad till en lattice/dummer och som animeras från frame 1 (0 i 3Ds) då den är gömd under bottnen på vagnen (gör inget om den sticker upp lite, då ser det ut som om lite kol är kvar). Får den inte plats i golvet så kan man göra den tvådelad och låta delarna glida ihop när man nått golvet och gömma de mellan långbalkarna. En ytterligare variant är att dra ned meshen ett par 100 meter under marken på den första framen. Därefter animeras den till sista framen i en linjär rörelse som fyller korgen. Sedan kommer sidorna, där rekommenderar jag att ni gör som jag tror att Lan gjorde om han följde mitt förslag. Gör boxar utan tak och botten och lägg kanterna på dessa så att de ligger och precis täpper igen öppningen mellan plankorna, hela vägen runt. En sådan för varje hål. Dessa kopplas till var sin lattice och animeras sedan till att synka när lockbiten åker förbi och gömmer sig sedan i plankorna när de inte används. Ni får klura lite på hur ni gör med de delar som sitter på luckorna, men de kommer ju att delvis döljas när luckorna är öppna av den rök som jag antar att ni kommer att använda där. Allt detta textureras och får en standardtextur, lämpligen kol, som används när man inte lastat något i vagnen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Korvtiger och LAn
Tack för tipsen. ![]() Just nu är det Mallet som gäller för mig så jag hinner inte. Innan den är klar (eller jag blir Lokmätt. Detta tillstånd inträder ju med jämna mellanrum) så lär det inte bli gjort. Men sedan skall jag se om jag kan få till det så som ni föreslår.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |