Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-10, 00:40   #61
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Snyggt jobbat med själva tendern å texturen i.a.f. .

PS. Du får prova att ringa Ingvar Oldsberg, han har ju en viss vana av "på spåret", hehe.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 09:28   #62
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kontrollera attachments, brukar vara de som är fel. Namngivning och rotation.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 16:36   #63
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kontrollera attachments, brukar vara de som är fel. Namngivning och rotation.
Namngivningen är rätt men kan de vara roterade fel??? Hur är isf rätt roterade?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 17:17   #64
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

De skall inte vara roterade, dvs som de är när de sätts ut, Z uppåt, Y bakåt och X åt vänster. Det gäller a.limfront/back. a.bogx kan vara roterade, men det är inte att rekommendera. Kontrollera att de har rätt location, X= 0, Z = 0.89m Y=buffertspets. Kontrollera så att du inte mixat ihop back och front, front skall sitta i negativ Y-änden och back i positiva änden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 21:40   #65
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
De skall inte vara roterade, dvs som de är när de sätts ut, Z uppåt, Y bakåt och X åt vänster. Det gäller a.limfront/back. a.bogx kan vara roterade, men det är inte att rekommendera. Kontrollera att de har rätt location, X= 0, Z = 0.89m Y=buffertspets. Kontrollera så att du inte mixat ihop back och front, front skall sitta i negativ Y-änden och back i positiva änden.
Hur ser jag skillnaden på en positiv och negativ Y-ändar i Blender? Jag ser endast ändor....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-10, 23:17   #66
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Den positiva riktningen är den som den gröna pilen på symbolen i nedre vänstra hörnet i 3D-rutan pekar åt. Dessutom så har attachmenten ett Y-värde som är större än 0 då. Är den på den negativa sidan så är Y-värdet negativt, alltså under 0. Om du trycker på Numpad 3 med musen över 3D-fönstret så hamnar du i sideview och får då positiv Y åt höger och negativ Y åt vänster. En bild på hur det ser ut i 3D-rutan i Blender för dig skulle kunna göra saker enklare.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 00:03   #67
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
den positiva riktningen är den som den gröna pilen på symbolen i nedre vänstra hörnet i 3d-rutan pekar åt. Dessutom så har attachmenten ett y-värde som är större än 0 då. Är den på den negativa sidan så är y-värdet negativt, alltså under 0. Om du trycker på numpad 3 med musen över 3d-fönstret så hamnar du i sideview och får då positiv y åt höger och negativ y åt vänster. En bild på hur det ser ut i 3d-rutan i blender för dig skulle kunna göra saker enklare.
blender_1.jpg
blender_2.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 09:09   #68
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det ser korrekt ut i mina ögon. Du får pilla vidare och om du inte lyckas hitta något så kan du skicka blend-filen samt asseten till min mail så ska jag försöka få ut den. Dock så använder jag själv 2.49b när jag bygger till Trainz, så jag vet inte om det kan vara exportern som spökar. Gå in på Object Data och byt till Arrows på Display. Inte för att det kan ha någonting med det hela att göra, men det blir enklare att se hur de olika attachmentsen är roterade. Tycker mig dock se en del skumma saker, men en fråga har jag, du har inte attachmentsen ärvda av någonting? Alltså att du satt en förälder (parent)? För objektet DUMMY.tender på bilderna har minst två ärvda saker, som enligt de små bilderna ska vara attachments, men då även själva meshen skall vara en attachment enligt bilden i outlinern så blir jag väldigt konfunderad.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 23:16   #69
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

bild_16_lokjobb.jpg

Bryr mig inte om urspårningarna ett litet tag och jobbar lite på loket istället - vi måste ju ändå ha något att sätta framför tendern!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 22:03   #70
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Behöver råd - hur mkt detaljer skall man jobba efter? Jag har en känsla av att jag måste bestämma mig snart för detalj nivån.....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 00:09   #71
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

detaljgrad_fraga.jpg

Så här ser detalj graden ut nu - är det nog? Behövs mer? Naturligtvis så skall det till slidstyrning mm men i övrigt?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 11:33   #72
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det räcker det där, om man börjar på att modellera ut bultarna på slidskåpet så har man nog nått gränsen för vad som kan ses i Trainz. Det enda jag sakar i detaljväg är väl lyktor och kanske någon domkraft framför slidskåpet. Om du börjar på att få polygonfobi så kan jag tipsa om att du nog kan få bort en del polygoner på domerna, särskilt sanddomens undre del och på skorstenen under turbinkåpan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 21:19   #73
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Den stora huvudvärken

Nu sitter jag här med den stora huvudvärken - dvs UV mappning och textur jobb. Sen följer den ännu större huvudvärken, dvs animering av hjul medelst slidstyrning mm....

falulok_textur_v2 kopiera.jpg

Så här ser början på min textur ut. Jag har lånat lite av lans b-lok textur pga texturen till luftpumpen han lånade ut till mig ligger på denna. Hoppas att detta är ok?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 21:27   #74
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nu sitter jag här med den stora huvudvärken - dvs UV mappning och textur jobb. Sen följer den ännu större huvudvärken, dvs animering av hjul medelst slidstyrning mm....

Bifogad fil 49951

Så här ser början på min textur ut. Jag har lånat lite av lans b-lok textur pga texturen till luftpumpen han lånade ut till mig ligger på denna. Hoppas att detta är ok?
Självklart OK! Vi skall samarbeta och låna av varandra, inte sitta och "revirpinka" för att vi tror vi är "världsbäst" Du och andra har full frihet att låna, klona, göra om och använda allt jag gjort precis som ni vill!!!

Det är tydligen svårt att förstå att vi når mycket längre och utvecklingen går snabbare om vi samarbetar och delar med oss?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 21:36   #75
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Självklart OK! Vi skall samarbeta och låna av varandra, inte sitta och "revirpinka" för att vi tror vi är "världsbäst" Du och andra har full frihet att låna, klona, göra om och använda allt jag gjort precis som ni vill!!!

Det är tydligen svårt att förstå att vi når mycket längre och utvecklingen går snabbare om vi samarbetar och delar med oss?
Nej, jag stödjer denna idé men tyvärr har vi ju en upphovsrättslag som säger annorlunda....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009