![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Snyggt jobbat med själva tendern å texturen i.a.f.
![]() PS. Du får prova att ringa Ingvar Oldsberg, han har ju en viss vana av "på spåret", hehe.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Kontrollera attachments, brukar vara de som är fel. Namngivning och rotation.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
De skall inte vara roterade, dvs som de är när de sätts ut, Z uppåt, Y bakåt och X åt vänster. Det gäller a.limfront/back. a.bogx kan vara roterade, men det är inte att rekommendera. Kontrollera att de har rätt location, X= 0, Z = 0.89m Y=buffertspets. Kontrollera så att du inte mixat ihop back och front, front skall sitta i negativ Y-änden och back i positiva änden.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Den positiva riktningen är den som den gröna pilen på symbolen i nedre vänstra hörnet i 3D-rutan pekar åt. Dessutom så har attachmenten ett Y-värde som är större än 0 då. Är den på den negativa sidan så är Y-värdet negativt, alltså under 0. Om du trycker på Numpad 3 med musen över 3D-fönstret så hamnar du i sideview och får då positiv Y åt höger och negativ Y åt vänster. En bild på hur det ser ut i 3D-rutan i Blender för dig skulle kunna göra saker enklare.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
blender_2.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det ser korrekt ut i mina ögon. Du får pilla vidare och om du inte lyckas hitta något så kan du skicka blend-filen samt asseten till min mail så ska jag försöka få ut den. Dock så använder jag själv 2.49b när jag bygger till Trainz, så jag vet inte om det kan vara exportern som spökar. Gå in på Object Data och byt till Arrows på Display. Inte för att det kan ha någonting med det hela att göra, men det blir enklare att se hur de olika attachmentsen är roterade. Tycker mig dock se en del skumma saker, men en fråga har jag, du har inte attachmentsen ärvda av någonting? Alltså att du satt en förälder (parent)? För objektet DUMMY.tender på bilderna har minst två ärvda saker, som enligt de små bilderna ska vara attachments, men då även själva meshen skall vara en attachment enligt bilden i outlinern så blir jag väldigt konfunderad.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
bild_16_lokjobb.jpg
Bryr mig inte om urspårningarna ett litet tag och jobbar lite på loket istället - vi måste ju ändå ha något att sätta framför tendern! |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Behöver råd - hur mkt detaljer skall man jobba efter? Jag har en känsla av att jag måste bestämma mig snart för detalj nivån.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
detaljgrad_fraga.jpg
Så här ser detalj graden ut nu - är det nog? Behövs mer? Naturligtvis så skall det till slidstyrning mm men i övrigt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det räcker det där, om man börjar på att modellera ut bultarna på slidskåpet så har man nog nått gränsen för vad som kan ses i Trainz. Det enda jag sakar i detaljväg är väl lyktor och kanske någon domkraft framför slidskåpet. Om du börjar på att få polygonfobi så kan jag tipsa om att du nog kan få bort en del polygoner på domerna, särskilt sanddomens undre del och på skorstenen under turbinkåpan.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Nu sitter jag här med den stora huvudvärken - dvs UV mappning och textur jobb. Sen följer den ännu större huvudvärken, dvs animering av hjul medelst slidstyrning mm....
falulok_textur_v2 kopiera.jpg Så här ser början på min textur ut. Jag har lånat lite av lans b-lok textur pga texturen till luftpumpen han lånade ut till mig ligger på denna. Hoppas att detta är ok? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Det är tydligen svårt att förstå att vi når mycket längre och utvecklingen går snabbare om vi samarbetar och delar med oss?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |