![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Japp, det var vridbart i sidled, för att kunna ta snävare kurvor.
Jag tror att anledningen till att man hade detta koppel istället för hästskokopplet som man hade tidigare var för att de tålde tyngre vagnvikter och NKlJ var en bana med tunga tåg på.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Vi har börjat gå in för landning med STL NG Koppel. Korvtiger jobbar med guiden och testning och jag finjusterar de 891-vagnar som kommer med releasen. Det blir, som det ser ut nu, två personvagnar med resgodsavdelning, två godsvagnar, en rälsbuss och förhoppningsvis ett lok.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har gjort en del 1067mm materiel som skall ledsaga NG Koppel. Den sista blev Yt (om nu någon sådan funnits?). Med den teknik jag använder vid konstruktion av boggier är det en barnlek att ändra spårvidd. Kanske gör en tutor om detta om jag får tid?
Nu väntar alla med spänning på releasen, även jag.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Angående 1067mm, så har vi väl ingen Åssbon med dressin eller har han tagit en avstickare bakom busken med pilsner tillsammans med dressinen (har jag missat honom)?
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
|
![]() Citat:
Hälsningar Kenta978
__________________
K.A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jo jag vet, men YBo5t såg radikalt annorlunda ut än dem jag har färdiga nu.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det börjar bli trångt på Wrånga bangård, smalspårsmaterialet stockar sig, och längtar efter att få flytta ut till andra trafikområden. Endast en snar "release" kan rädda Wrånga från att bli en s.k. trafikinfarkt med nedläggningshot hängande över banavdelningen!!!-)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Lennart, du tänker inte på Ybo4t eller märstavagnarna nu? Ybo5t var vad jag kan först identisk med Ybo5p dvs det som senare kom att få litteratur Yp. Det enda som skiljde var spårvidden, och mitt minne säger att vagnar även konverterades mellan spårvidderna mer eller mindre efter behov.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nej, Åssbon har ingen 1067-dressin - än! Han får köra på sliprarna ett tag till, men påminn gärna för han skall givetvis förpesta även 1067-banorna!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |