Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-18, 10:39   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Arrow Animerade smalspårskoppel på G

Har ihop med Bjornl, Korvtiger och Svenolov börjat snickra på två varianter, länkkoppel och hakkoppel som skal utgöra basen i en smalspårsvariant av STL Koppel. Lägger upp några bilder på kopplen i okopplat resp. kopplat läge, det är bjornls fina mesher som jag fått lov att jobba vidare med.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg H0.jpg (34.3 KB, 298 visningar)
Filtyp: jpg H24_25.jpg (33.5 KB, 299 visningar)
Filtyp: jpg L0.jpg (34.9 KB, 297 visningar)
Filtyp: jpg L24_25.jpg (39.0 KB, 299 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 11:14   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Rättelse kommer som vanligt, detta är alltså hästskobuffer, (den med öglan) och enkammarbuffert (den med haken)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 18:12   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Problem att lösa!

Ni skall inte tro att allt flyter stilla framåt. Det visar sig ena änden på vagnen fungerar som det är tänkt medan den andra hänger sig i utgångsläge (frame 0). Antagligen har jag glömt något från konstruktionen av STL Koppel men Svenolov hittar säkert felet så småningom!?

Bilderna visar ett koppel ur Arlöfs serie #1000. De olika kopplen har olika längd så man får sätta sina a.lim och a.koppel på rätt ställen! Korvtiger ivrar för "hästsko ned" så det blev detta utöver DONJ.kopplet och ett enkammarkoppel med hake och slängkula. Ev. tillkommer någon modernare variant #1027 eller #1038 vi får se?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110919_0002.jpg (102.0 KB, 262 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110919_0003.jpg (120.2 KB, 262 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 18:36   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu är vi tillbaka i en diskussion vi hade tidigare om malmbanevagnarna. I princip använder man antingen kedjorna eller tryckluftsledningen. Det finns specialfall då man kan tänka sig att använda båda men dessa kan vi ignorera i Trainz.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 19:21   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Nu är vi tillbaka i en diskussion vi hade tidigare om malmbanevagnarna. I princip använder man antingen kedjorna eller tryckluftsledningen. Det finns specialfall då man kan tänka sig att använda båda men dessa kan vi ignorera i Trainz.
Innebär kort att om en vagn har broms används inte kedjorna men obromsade vagnar gör det. Men om en bromsad vagn kopplas till en utan broms används kejorna. Om man kopplar ett lok till en obrommsad vagn och sedan en räcka bromsade vagnar måsta alla använda kedjor? Var snäll någon och ta mig ut ur denna djungel!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 19:37   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Sorry Lennart

Insåg just hur gnälligt mitt inlägg var, måste lära mig att hålla käften ibland. Kul i alla fall med de animerade kopplen både till normal och smalspår.

I princip så har du ju rätt, men i verkligheten antar jag att man skulle undvika att göra så i möjligaste mån. Dessutom bör problemet bara förekomma under övergångsperioden mellan handbromsat och tryckluftsbromsat.

Jag tror att det blir bra nog att koppla trykluftsledning på båda vagnarna om sådan finns och annars kopplar man kedjorna. Vi får nog leva med att det blir fel i hörnfallen, framförallt då vagnarna har tryckluftsbroms men inte loket.

När man gick över till tryckluftsledning så fick även obromsade vagnar genomgångsledning så att de kunde gå mitt i ett tåg och man ändå hade broms på vagnarna bakom.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 19:40   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

På det bilder jag har sett, både historiska och i modern tid på museibanorna så hålls säkerhetskedjorna, eller säkerhetskopplen kopplade även om man har tryckluftsbroms som är fullt fungerande. Finns det dokument som säger annat?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 20:08   #8
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Intresant, du har nog åtminstonde delvis rätt. Troligen har det varierat mellan banorna.

Jag gick på det som lärs ut och tillämpas hos ULJ men misstog mig och antog att det överenstämmer med vad som har tillämpats överallt tidigare. Jag hittade en tråd i järnvägshysteriskt forum där man talar om att DONJ tillexempel har tillämpat kedjorna tillsammans med tryckluftsbroms.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=81889
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 15:42   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard tvåkammarkoppel

Detta koppel blir i två varianter, ett med säkerhetskedja på båda sidor, dels med ett slakt skruvkoppel på båda sidor. Båda typerna lär ha förekommit och användes trots att tryckluftsbroms införts.

Denna gång tänkte jag arbeta med "Korvtigersk" precision och har lagt ut fem vyritningar i byggprogrammet (bild). Sen gäller det att hålla "polygontungan i rätt mun" !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2k_ritn.jpg (219.9 KB, 240 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 18:05   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110920 Vertexbearbetning, skalning och flyttning!

Tvåkammarvarianten börjar ta form, använde hakkopplet som bas. Nu återstår finslipning och animering. Polygonantal, håll i er, runt 1000!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2k_1.jpg (189.4 KB, 235 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 22:38   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110920 sista passet

Tvåkammarkopplet med säkerketsanordning av typ skruvkoppel som hängde slakt på båda sidor vid kopplet. Antar att dessa koppel var billiga att anskaffa eftersom dom var av gängse SJ normalspårstyp. Bilden visar inte slutligt utförande !

Det verkar dessutom som Svenolov satt fingret på en punkt så vi kan få kopplen att fungera som dom skall. Vi får se!?

Dessa tvåkammarkoppel mäter bara 370 mm från buffertbalk till kontaktyta, de övriga kopplen ligger på ca. 460 mm. Höjden kommer dock att bli standard 780 mm, men som Korvtiger påpekar man kan variera lite när man sätter ut sina lim och koppelpunkter för nån standard fanns inte i smalspårsvärlden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2k_skruv.jpg (186.2 KB, 226 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 22:51   #12
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Dessa tvåkammarkoppel mäter bara 370 mm från buffertbalk till kontaktyta, de övriga kopplen ligger på ca. 460 mm. Höjden kommer dock att bli standard 780 mm, men som Korvtiger påpekar man kan variera lite när man sätter ut sina lim och koppelpunkter för nån standard fanns inte i smalspårsvärlden.
Tvärtom, smalspårvärlden älskade standards - alla hade sin egen...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 18:49   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up 110921 Smalspåskoppelparad

Har med Svenolovs hjälp lyckats knyta ihop säcken och fått kopplen att fungera!
Det blir fem olika smalspårskoppel + Scharfenbergs motorvagnskoppel(ej klart).
Bilderna visar:

DONJ-kopplel
HÄSTSKO-koppel
ENKAMMAR-koppel
TVÅkammar_koppel med säkerhetskedjor
TVÅkammar_koppel med skruvkoppel som säkerhetsinrättning.

Om ni vill veta när, var, hur och varför dessa användes, fråga Korvtiger, han vet!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Donjkoppel.jpg (38.9 KB, 208 visningar)
Filtyp: jpg Hästskokoppel.jpg (36.2 KB, 202 visningar)
Filtyp: jpg Enkammarkoppel.jpg (45.7 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg Tvåkammar_kedjor.jpg (48.2 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg Tvåkammar_skruvkoppel.jpg (44.9 KB, 204 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 19:46   #14
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Ser superbra ut PS Skall blörja provköra ikväll.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 11:13   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110922 In Trainz

Tvåkammarkopplet kopplat i Trainz:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110922_0000.jpg (94.5 KB, 177 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009