![]() |
Animerade smalspårskoppel på G
4 bifogad(e) fil(er)
Har ihop med Bjornl, Korvtiger och Svenolov börjat snickra på två varianter, länkkoppel och hakkoppel som skal utgöra basen i en smalspårsvariant av STL Koppel. Lägger upp några bilder på kopplen i okopplat resp. kopplat läge, det är bjornls fina mesher som jag fått lov att jobba vidare med.
|
Rättelse kommer som vanligt, detta är alltså hästskobuffer, (den med öglan) och enkammarbuffert (den med haken)
|
Problem att lösa!
2 bifogad(e) fil(er)
Ni skall inte tro att allt flyter stilla framåt. Det visar sig ena änden på vagnen fungerar som det är tänkt medan den andra hänger sig i utgångsläge (frame 0). Antagligen har jag glömt något från konstruktionen av STL Koppel men Svenolov hittar säkert felet så småningom!?
Bilderna visar ett koppel ur Arlöfs serie #1000. De olika kopplen har olika längd så man får sätta sina a.lim och a.koppel på rätt ställen! Korvtiger ivrar för "hästsko ned" så det blev detta utöver DONJ.kopplet och ett enkammarkoppel med hake och slängkula. Ev. tillkommer någon modernare variant #1027 eller #1038 vi får se? |
Nu är vi tillbaka i en diskussion vi hade tidigare om malmbanevagnarna. I princip använder man antingen kedjorna eller tryckluftsledningen. Det finns specialfall då man kan tänka sig att använda båda men dessa kan vi ignorera i Trainz.
|
Citat:
|
Sorry Lennart
Insåg just hur gnälligt mitt inlägg var, måste lära mig att hålla käften ibland. Kul i alla fall med de animerade kopplen både till normal och smalspår. I princip så har du ju rätt, men i verkligheten antar jag att man skulle undvika att göra så i möjligaste mån. Dessutom bör problemet bara förekomma under övergångsperioden mellan handbromsat och tryckluftsbromsat. Jag tror att det blir bra nog att koppla trykluftsledning på båda vagnarna om sådan finns och annars kopplar man kedjorna. Vi får nog leva med att det blir fel i hörnfallen, framförallt då vagnarna har tryckluftsbroms men inte loket. När man gick över till tryckluftsledning så fick även obromsade vagnar genomgångsledning så att de kunde gå mitt i ett tåg och man ändå hade broms på vagnarna bakom. |
På det bilder jag har sett, både historiska och i modern tid på museibanorna så hålls säkerhetskedjorna, eller säkerhetskopplen kopplade även om man har tryckluftsbroms som är fullt fungerande. Finns det dokument som säger annat?
|
Intresant, du har nog åtminstonde delvis rätt. Troligen har det varierat mellan banorna.
Jag gick på det som lärs ut och tillämpas hos ULJ men misstog mig och antog att det överenstämmer med vad som har tillämpats överallt tidigare. Jag hittade en tråd i järnvägshysteriskt forum där man talar om att DONJ tillexempel har tillämpat kedjorna tillsammans med tryckluftsbroms. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=81889 |
tvåkammarkoppel
1 bifogad(e) fil(er)
Detta koppel blir i två varianter, ett med säkerhetskedja på båda sidor, dels med ett slakt skruvkoppel på båda sidor. Båda typerna lär ha förekommit och användes trots att tryckluftsbroms införts.
Denna gång tänkte jag arbeta med "Korvtigersk" precision och har lagt ut fem vyritningar i byggprogrammet (bild). Sen gäller det att hålla "polygontungan i rätt mun" ! |
110920 Vertexbearbetning, skalning och flyttning!
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarvarianten börjar ta form, använde hakkopplet som bas. Nu återstår finslipning och animering. Polygonantal, håll i er, runt 1000!
|
110920 sista passet
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarkopplet med säkerketsanordning av typ skruvkoppel som hängde slakt på båda sidor vid kopplet. Antar att dessa koppel var billiga att anskaffa eftersom dom var av gängse SJ normalspårstyp. Bilden visar inte slutligt utförande !
Det verkar dessutom som Svenolov satt fingret på en punkt så vi kan få kopplen att fungera som dom skall. Vi får se!? Dessa tvåkammarkoppel mäter bara 370 mm från buffertbalk till kontaktyta, de övriga kopplen ligger på ca. 460 mm. Höjden kommer dock att bli standard 780 mm, men som Korvtiger påpekar man kan variera lite när man sätter ut sina lim och koppelpunkter för nån standard fanns inte i smalspårsvärlden. |
Citat:
|
110921 Smalspåskoppelparad
5 bifogad(e) fil(er)
Har med Svenolovs hjälp lyckats knyta ihop säcken och fått kopplen att fungera!
Det blir fem olika smalspårskoppel + Scharfenbergs motorvagnskoppel(ej klart). Bilderna visar: DONJ-kopplel HÄSTSKO-koppel ENKAMMAR-koppel TVÅkammar_koppel med säkerhetskedjor TVÅkammar_koppel med skruvkoppel som säkerhetsinrättning. Om ni vill veta när, var, hur och varför dessa användes, fråga Korvtiger, han vet!!! |
Hej LAn
Ser superbra ut PS Skall blörja provköra ikväll. MVH / BjörnL |
110922 In Trainz
1 bifogad(e) fil(er)
Tvåkammarkopplet kopplat i Trainz:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009