![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ekan, du vet hur otålig jag blir när det inte flyter på, jag är dessvärre sån, till stort förtret för min omgivning ibland, men jag får väl stå för mina olater!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
1914 års personvagn. Ni ser hur man satt, konduktörn tycks inte ha något att invända, man åkte ju "på egen risk"!
1917 års Kupévagn, ombonad och kaminutrustad. Nästa byggen blir väl 1925 års personvagn, Borrs vagn, med mycket låg tyngdpunkt, och sedan 1937 års korta personvagn, Kristofferssons vagn.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
|
![]()
Mycket fina vagnar, man blir ju lite sugen på att bygga en 600mm bana när man ser dom!
![]()
__________________
Mvh Alexander |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
De två O&K-loken börjar ta form, bygger på Stefan Jungs Lok Fabia, som var ett Henchel-lok, men mycket lika. De 3-axliga boggierna var lite olika men dom kommer väl dom med!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Det går minsan undan och snyggt blir det som alltid ![]() När jag ser namnet Ahrtur Koppel så svär jag. Jag har en bekännelse att göra som inte kommer att gå hem i detta sammanhang. När jag var lite och dum för sisådär 20 år sedan så hade jag på något sett fått en reproduktiktion av en priskurant från firma Ahrtur Koppel för ducaville spår och vagnar för det mest skilda slag (jag mins transportvagn för sockertoppar än idag). Orginalet var nog från 1890 talet. Men när jag flyttade så sorterade jag bort denna och den är nu för evigt borta:-( Hade jag haft den så hade jag kunnat scanna fina bilder som hade fungerat som ritningar Sa"#¤%&/(n också. MVH / BjornL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
BjörnL,
utrensningar leder till sådant, jag har själv slängt negativ (ett 100-tal) för 40 år sedan (ung och korkad!), från Säröbanan från 40-talet! Jag svär fortfarande ve och fbnnelse över min idioti, men ibland blir man väl övernitisk i sitt städande!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Har du inte märkt att det var 26 grader varm och skönt idag? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nä, det har regnat och åskat hela dagen här på västkusten och att jag bygger fort beror på att delarna redan finns på loken, det är bara att flytta, skala och slica element, polygoner och vertex, med konstruktörens tillstånd naturligtvis!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har tillbringat dagen med att leta efter lokförarna till Lotta och Petter. Till slut hittade jag dom, dom låg och sov, på magen, i vattentanken och eftersom dom saknar fotsuler såg jag dom inte! Så går det när man kopierar a.smoke0 som a.fahrer, a.cabfront, a.cabback, outsideview0 och 1, utan att vrida dom rätt!!! Hela världen blir felvänd 90 grader och lär sig gör man ju aldrig av sina misstag, eller hur?
1914 års "kollåda" eller tender på rikssvengelska har fått lite olika laster. Stenkol var ju lokförarnas favorit, 0,25 kubikmeter räckte för resan Bosjön-Lindfors t.o.r. Träkol, ved eller träspån krävde upp till 10-dubbla mängden för samma resa, med det var krigstid och stenkol var en bristvara så eldaren fick jobba hårt. Stanna ofta och fylla lokets kolskymme från tendern, så vidare några km och så om igen. Lokens texturer är i embryostadiet som ni ser?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |