![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Vad jag läst om DONJ så förekom underläggsplattor där bara på några få delsträckor (jobbiga uppförsbackar där loken "drog" mer än vanligt) - i övrigt så hade man inte underläggsplattor eftersom man använde oinpregnerade slipers vilka iaf var slut efter en så kort tid att underläggsplattorna var värdelösa. Sen var det nog som Korvtiger säger spik som gällde på 891mm. Men nu vill jag inte gnälla mer utan vill berömma detta fina spår som dessutom äntligen fick mig att begripa hur splines funkar i 2009. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Bussig folk – försök att förklara på vanlig enkel svenska vad stiched track är för något. Är det nåt bra? Vad är den till? Har man användning för den? Kan man, om den anses vara bra, använda den i en befintlig bana. Är det ett bättre spår för oss i tekniken okunniga banbyggare? Varför kan jag inte i fortsättningen använda Ekans gamla fina spår.
Och så det här med underlagsplattor. Vad jag minns är underlagsplattor till för byggindustrin och består/bestod av en blandning av träull och cement – bra i taket i fuktiga källare. Inte minns jag att banvakt Nils Larsson lade plattor under slipers när han bytte dem. Det är inget fel att förklara ett märkligt ord inom en parentes bakom ordet eller, ännu bättre, i en fotnot. Och det räcker inte med en gång – förklaringen skall upprepas ständigt eftersom det, i bästa fall, ständigt kommer till nya läsare. När Benkegbg och jag, som ägnat våra liv att förklara det obegripliga, testade vår DEM-manual fick vi på tafsen av Hobo som ansåg att vi måste vara övertydliga. Jag tror att vi skrev om manualen ett tiotal gånger till. Hobo menade att vi hade missat att förklara det obegripliga. Han hade rätt. Nåja, så långt behöver man inte gå om stitched tracks och underlagsplattor. Fast det är ju bra att veta vad de är för något. Nisse P S Det här är andra gången jag skriver inlägget. Förra gången loggades jag ut. Sånt är mitt Forum-liv. D S |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag skall försöka förklara "stiched track" lite förenklat. Det är alltså det "nya" sättet att bygga spår i Trainz (från 2009 tror jag). Vad som skiljer det från det gamla spåret är att man kan ha olika detaljnivåer på olika avstånd vilket innebär att man alltså kan göra ett spår som ser mer realistiskt ut eftersom man kan ha mera detaljer utan att sega ner datorn. Sen skall det också vara allmänt mera resurs effektivt än det gamla spåren. Underläggsplattor har jag fattat att det är en platta som man la mellan rälen och slipern när man spikade spåren. Tanken med detta var att slitaget mellan räls och sliper skulle slita på underläggsplattan istället och då kunde man byta plattan istället för hela slipern. Utan underläggsplattan så åt sig rälen ner i slipern med tiden och om slipern var impregnerad så blev man tvungen att byta ut slipern innan den egentligen var "slut" om man inte hade underläggsplattor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Bra svar, Spyfrog. Tackar!
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design. DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!! Jag experimenterar då och då med spåren och vissa slutsatser har jag dragit: 1. Ju smalare spårvidd desto kortare spårbiltar! (för normalspår är 4 slipers, 4 slipers, 8 slipers (ev 16 slipers) lagom. 2. Ballast-texturerna måste göras väldigt symmetriska kring x- och y-axel ! 3. Största noggrannhet vid tillverkning av sektionerna, annars blir det fel i skarvarna. 4. Mappning måste ske på samma sätt för detaljerna i alla lodmesher, annars syns lodskarvarna i spelet. Ovanstående gäller stoppbockarna och andra (Trackside objects) som måste anpassas noga till spåren.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Tittar man uppifrån, så är dom inte bredare än själva rälsen. Jämför man med andra spår, så ser dom väldigt klen ut (se bild).
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
"normalslipers i huvudspår: 2700x225x160 i sidospår: 2400x225x160 1067-spår: 1800x190x160 891-spår: 1600x190x160 600-spår: 1400x190x160 " Spåren till höger och vänster på din bild är helt fel: normalt c/c-avstånd var 650-770 mm och slipersbredd max. 225 mm. Bra att ni kommer med påpek!!! Mer sånt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-08-05 klockan 19:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Visar lite bilder från gmax under konstruktion av spikat normalspår (ej huvudspår), nivå LOD0:
Banvallen: banvallsbredd 3,6m, krönbredd 2,8m, sliperslängd 2,4m, slipersbredd 0,225m, c/c-avstånd 750mm, banvallslängd 3,0m. Rälsprofil med befästning(spik): fotbredd 133mm, rälshöjd 133mm. Laffning (rälernas lutning) 1:20 (= 2,86 grader)[uttag i sliprarna ej gjort-syns ej]. Den tusen gånger omarbetade texturen med sin alphamask. Att lägga räls och banvall över hela texturbredden gör att man kan utnyttja s.k. "tiling" vid mappningen, dvs man kan dra ut mappen långt utanför texturen vid långa spårlängder som i LOD2-3. (Det vita[respektive bruna på texturen) är 1435-mallen för kontroll av spårvidd och rälshöjd.)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Om man vill slänga lite grus på de minutiöst sopade sliprarna så är det bara att försiktigt höja vissa vertex längs banvallens mittlinje!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Ser ju riktigt trevligt ut detta.
Sista bilden i inlägg 25. Är det texturen? Den ser lättarbetad ut, för att klona och skapa fler varianter av banvallen i framtiden. Har du haft någon fundering på, att göra en variant som Tomas C räls. Där banvallen går lite längre ner, så att man kan fylla igen lite mindre sänkor. EDIT: Inlägg nr. 24 menade jag.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2011-08-06 klockan 10:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag tycker det är viktigare att ha semitransparens vid marken än att kunna höja spåret. Jag gillar inte spår utan semitransparens (Märklinspår!!). Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Går ju att lösa, med en bra marktexture i slänten lika gärna, som en förlängning på banvallen.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*
Men snyggt blir spåret i vart fall. Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
Senast redigerad av bear den 2011-08-06 klockan 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten. För att citera Brasse B: "Ë inte dé himla fiffigt!"
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |