![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Lilla Fröken blir en riktig kalaspingla!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
# 24
Ja visst blir lilla Fröken Ke grann, Men vad ska man kalla de tre som står framför henne. BeBisar eller nått. Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ni börjar få så många saker nu på STL så det är väl dags för en hemsida? jag har gott om plats på One.com om det är av intresse, skicka ett meddelande till mig i sådana fall.
__________________
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2011-06-08 klockan 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack för erbjudandet Pursche, men vi har tillsvidare enats om att detta forum utgör en för oss tillräcklig portal.
Idag har jag börjat med slidstyrningen, av typ Allen, som vad jag förstått var lämplig för växellok med krav på snabba riktningsändringar och precision. Varför och vad som skiljer den från Heusingers (eller Walschaerts) vet jag inte men möjligen kan Korvtiger reda ut detta!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Allans (eller Allan-Tricks) slidstyrning är en förenklad variant av Stephensons slidstyrning och var ganska vanlig fram till sekelskiftet 1800/1900. Skillnaden mellan de två är att Allans slidstyrning har raka kulisser, istället som för Stephensons, böjda. Anledningen till detta var att det var dyrare och svårare att tillverka böjda kulisser med sådan precision som erfordrades i början. Även Walschaerts styrning hade en variant med raka kulisser som benämndes Helmholtz' slidstyrning. Dessa två med raka kulisser fick dock aldrig något större genomslag, jag skulle gissa att de ger en sämre slidrörelse, så Stephensons eller Walschaerts var att föredra.
Allans: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...valve_gear.jpg Jämför med Stephensons (dock en väldigt märklig variant, då den är monterad mellan ramarna): http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...valve_gear.jpg Se animationen på denna sida så förstår du nog principen: http://en.wikipedia.org/wiki/Stephenson_valve_gear Står inte detta i Ånglokläran som du har? Men på Ke/K4 så sitter styrningen mellan hjulen, så den behöver du inte animera. Det du har byggt är till smörjpumpen.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-06-08 klockan 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Korvtiger,
där ser man, man tror man bygger en slidstyrning med det är drivningen av smörjpumpen, nåja den rör sig ju den men fast åt andra hållet s.a.s.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Fröken Ke visar upp sig i Kelunda och provväxlar en G-vagn beundrade av två tvillingfröknar från orten, det gick bra!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |