![]() |
Lillla fröken Ke
1 bifogad(e) fil(er)
Motorvagnar står mig just nu upp i halsen, så jag kastade mig i en halsbrytande saltomortal över ett ånglok, växelloket litt K4/Ke som fanns i mängder när förra seklet var ungt. Det är härligt att åter få stuka till en ångdom! Perverst, tycker ni, och jag är benägen att hålla med.
|
Ånglok är bra - fler ånglok! ;)
Ser ut som en bra början. |
Hur får du till den fina formen på ångloket? Jättesnyggt!:ber:
|
Hej LAn
Motorvagnar i all ära, men ånglok är ändå alltid bäst. Det ser lovande ut med bror och syster MVH / BjörnL |
110525
2 bifogad(e) fil(er)
Plockat på lite mer och färgat objekten ungefär rätt, det är bra när man renderar för texturtillverkning.
|
Det ser grymt ut!
Ibland så förstår jag inte hur du hinner med allt LAn. |
# 6 Han har väl ingen Ång-ervecka.:)
|
110525 kväll
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Fröken Ke har fått sina "spinkiga" ben ditsatta och det är åter dött lopp med Niklas. Det blir ju "oliiiiiidliigt" spännande vem som blir färdig först !? |
Bara för att ni skall se vilken skönhet hon var!
1 bifogad(e) fil(er)
Denna lilla fröken kom till världen 1902, men visst är hon vacker även 2011 ?
|
110525 Sista för idag.
1 bifogad(e) fil(er)
Ett exempel på vad man kan göra med en tillräckligt stor textur, Trainz hanterar dessa ganska bra idag. Det svenska Riksvapnet på sidan var väl ganska snyggt ändå ?
|
Ah, jag läntar tills både Starke Niklas coh Lilla fröken Ke släpps!:ber:
|
Hon kommer bli snygg med rätt byggare ;)
Och jag skulle säga att du LAn är rätt byggare! :D Kul med ånglok, hoppas bara att trainz är snäll emot dig nu! Med en textur som den där så vill man inte att något ska gå fel! |
110526 Texturförberedelser
7 bifogad(e) fil(er)
Bli nu inte förskräckta av det jag visar! Så jobbar jag med nya lok. Jag tar J-lokets textur rätt av och döper om den till Ke_body.tga (2048x2048). Jag har naturligtvis en Ke_body.cpt (motsvarande Adobes .psd) med alla delar som enskilda objekt som arbetsförlaga (PreTex). När jag mappat alla element på texturen ser det så gräsligt ut som på de två första bilderna!
Men nu kommer poängen med detta: Vid varje mappning jag gör tar jag ett screenshot, var delen är mappad (ex. på detta visar de fem sista bilderna). Dessa shots är till enorm hjälp när man sedan anpassar och ändrar på texturen - som går mycket lättare då! Detta är en teknik jag varmt rekomenderar! Att stycka upp, komplettera och förbättra texturen går nu mycket lättare, ett stort jobb men om man gör ett gott förarbete är det till och med ganska roligt? Om nån får lust och håg att bygga ett ånglok och vill använda denna teknik så är det bara att höra av sig så skickar jag gärna J-lokets (eller Ke:s eller N:s när dom blir klara) textur både som .tga och .psd eller annat önskat format (som jag kan skapa med Corel PP). Glöm inte att bifoga din mejl-adress! Fönstren är mappade på en separat textur men alpha. |
110526 kvällen
1 bifogad(e) fil(er)
Visst är det en njutning att komplettera texturerna efterhand och sätta dit alla dessa vackra märken som loken hade för hundra år sedan? Bullshit tycker väl ni som gillar gröna lok som det står "Cargo" på, eller vita spöken som det står "Vossloh" på för att skrämmas? Men är man nu en gammal nostalgiker så är man! Hoppas ingen tar illa upp att jag "raljerar" lite?-}
|
Jag är mållös :drool:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009