![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Nämnde i nåt tidigare inlägg att GMAX går trögare och trögare för varje dag.
Om jag väljer ut ett objekt för bearbetning så kan det ta upp till och mer än 5 minuter innan jag kan bearbeta detaljen. Så här kan det ju inte vara! Jag har ju sparat väldigt tätt under min utvecklingsprocedur för att inte råka ut för nåt bakslag = förlora delar av gjort arbete. Därför gick jag tillbaka och laddade in gamla versioner och fick gå tillbaka ända till början av november innan GMAX fungerade normalt igen. Så vad hade jag då gjort för dumheter??? Jämförde NORMALA filen med nästföljande som var LÅNGSAM. Varför? Jo, mellan dessa 2 versioner hade jag "ATTACHAT" LÄNKADE objekt med ett annat LÄNKAt objekt. Observera att de ATTACHADE objekten var LÄNKADE till samma KÄLLA: PANNAN. Men aj, aj det var detta som sket sig. En ny läxa att lägga på minnet! Min strategi från början var att LÄNKA detaljer till PANNAN, så att jag senare på ett lätt sätt kunde merga över ett LÄNKAT föremål till nytt projekt. T.ex säkerhetsventil, dom, luftpump osv Av nån dum anledning så tyckte jag att det blev för många objekt under PANNAN, varför jag ATTACHADE ihop vissa objekt. Så gör inte som jag, eller är det nån som tidigare råkat ut för detta??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Länkning använder man bara vid animeringar. Om du vill spara en detalj så markera den och välj Save selected, ge den ett bra namn och spara den i en katalog (t.ex. Parts). När du sen gör Merge så hamnar ju detaljen på samma ställe den var när du sparade. Det är min metod.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
okej.
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Fortsätter med E loket och trodde i min enfald att nu fungerar det och
bara detaljer återstår såsom domkraft m.m + målningar på några ytterligare föremål. Men det går ju lätt att lösa. Men icke sa Nicke: Nu har den vänstra panndelen inte färg längre trots att det i GMAX ser helt OK ut (Se tidigare bild jag lagt in) I början av utvecklingen lekte jag en hel del med texturering för att få grepp om det hela. TYVÄRR gav jag vissa bilder namn med SVENSKA tecken i. Inte bra, eftersom Trainz inte godtog det, men GMAX accepterade det. Därav viss del av problemet (tror jag)...... Dessutom har jag gjort om en del detaljer från scratch, dvs ersatt(förstört) den ursprungliga detaljen med en ny. Tydligen ligger MAP infon kvar och skräpar i GMax...... LAn bistår mig så jag hoppas det löser sig..... Finns det någon som har ytterligare tips hur komma runt ovanstående, så hör gärna av er! All hjälp eller råd tas tacksamt emot...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
very very nice!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
En "liten" lägesrapport:
Har tyvärr hamnat i en återvändsgränd. Varför? Jo, jag har "lekt" på tok för mycket med GMax och texturering, vilket ledde till att GMax fullkomligt drunknade i TEXTURERINGS material i sin MaterialEditor. Nu har jag fått hjälp av Gurun(LAn) att rensa upp i TEXTURERINGS djungeln, så förhoppningsvis skall det fungera bättre igen. Är ju även bra att ha den nu otexturerade modellen att utgå ifrån när det så småningom skall byggas ett E2 lok. |
![]() |
![]() |