![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#76 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Vilken bana är det? gp3119
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Nämnde i nåt tidigare inlägg att GMAX går trögare och trögare för varje dag.
Om jag väljer ut ett objekt för bearbetning så kan det ta upp till och mer än 5 minuter innan jag kan bearbeta detaljen. Så här kan det ju inte vara! Jag har ju sparat väldigt tätt under min utvecklingsprocedur för att inte råka ut för nåt bakslag = förlora delar av gjort arbete. Därför gick jag tillbaka och laddade in gamla versioner och fick gå tillbaka ända till början av november innan GMAX fungerade normalt igen. Så vad hade jag då gjort för dumheter??? Jämförde NORMALA filen med nästföljande som var LÅNGSAM. Varför? Jo, mellan dessa 2 versioner hade jag "ATTACHAT" LÄNKADE objekt med ett annat LÄNKAt objekt. Observera att de ATTACHADE objekten var LÄNKADE till samma KÄLLA: PANNAN. Men aj, aj det var detta som sket sig. En ny läxa att lägga på minnet! Min strategi från början var att LÄNKA detaljer till PANNAN, så att jag senare på ett lätt sätt kunde merga över ett LÄNKAT föremål till nytt projekt. T.ex säkerhetsventil, dom, luftpump osv Av nån dum anledning så tyckte jag att det blev för många objekt under PANNAN, varför jag ATTACHADE ihop vissa objekt. Så gör inte som jag, eller är det nån som tidigare råkat ut för detta??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Länkning använder man bara vid animeringar. Om du vill spara en detalj så markera den och välj Save selected, ge den ett bra namn och spara den i en katalog (t.ex. Parts). När du sen gör Merge så hamnar ju detaljen på samma ställe den var när du sparade. Det är min metod.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
okej.
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#81 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Fortsätter med E loket och trodde i min enfald att nu fungerar det och
bara detaljer återstår såsom domkraft m.m + målningar på några ytterligare föremål. Men det går ju lätt att lösa. Men icke sa Nicke: Nu har den vänstra panndelen inte färg längre trots att det i GMAX ser helt OK ut (Se tidigare bild jag lagt in) I början av utvecklingen lekte jag en hel del med texturering för att få grepp om det hela. TYVÄRR gav jag vissa bilder namn med SVENSKA tecken i. Inte bra, eftersom Trainz inte godtog det, men GMAX accepterade det. Därav viss del av problemet (tror jag)...... Dessutom har jag gjort om en del detaljer från scratch, dvs ersatt(förstört) den ursprungliga detaljen med en ny. Tydligen ligger MAP infon kvar och skräpar i GMax...... LAn bistår mig så jag hoppas det löser sig..... Finns det någon som har ytterligare tips hur komma runt ovanstående, så hör gärna av er! All hjälp eller råd tas tacksamt emot...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
very very nice!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
En "liten" lägesrapport:
Har tyvärr hamnat i en återvändsgränd. Varför? Jo, jag har "lekt" på tok för mycket med GMax och texturering, vilket ledde till att GMax fullkomligt drunknade i TEXTURERINGS material i sin MaterialEditor. Nu har jag fått hjälp av Gurun(LAn) att rensa upp i TEXTURERINGS djungeln, så förhoppningsvis skall det fungera bättre igen. Är ju även bra att ha den nu otexturerade modellen att utgå ifrån när det så småningom skall byggas ett E2 lok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Texturering är kul när man väl börjar få grepp om det. För min del
tog det lång tid. Dessutom är det en STOR fördel om nån med erfarenhet bistår dig under utvecklingstiden. Trots allt så missförstår man vissa saker. För min del avseende val av GMAX texturerings material: Standard eller Multimaterial. Tyvärr valde jag det senare, vilket orsakat mig MÅNGA MÅNGA problem. Visar några bilder avseende aktuellt status. Vissa detaljer återstår. Dock har jag fått plogar av LAn och skall även lägga in STL koppel m.m. Sen återstår optimering och "welding" för att minska på antalet polygoner. Därefter en ny dust med tendern, som har vissa omålade partier p.gr.a mitt val av Materialtyp . Men nu vet jag...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
När kommer E loket ut till downlaod sida?gp3119
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
STORT suck.
Varför detta tjat? Tänk om folk kunde låta bli att ställa dessa totalt onödiga frågor. Låt folk bygga i lugn å ro, och låt bli att stressa. Vi får vara glada om "herr vovve" överhuvudtaget vill ladda upp loket. Och i.s.f. gör han nog inte det en enda dag tidigare, än det är klart.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Kort info:
Jo, jag kommer att lägga ut loket i Download foldern så småningom. "Så småningom" kan ju egentligen betyda vad som helst. Kvar att göra till en FÖRSTA beta version. Loket: Plogar, STL koppel(Efter Korvtigers utmärkta dokumentation), ytterligare några detaljer, optimering och "welding". Tendern: Måla om vissa "ofärgade" ytor,optimering, "welding". + konstruera ytterligare 2 detaljer. Och så tillkommer ju inte MINST julhelgen Feb 2011, men Orsa kompani lovar inget......eller hur det nu var.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
en liten bild innan julskinkan.........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Lägesrapport:
E907 = 21073 polygner. Tender907 = 2232 polygoner. STL koppel installerat och testat på TS2010. Problem TS2009. E907 STL fungerar ej. J lokets STL fungerar inte heller under min nuvarande TS2009 version. Har GAMMAL TS2009 version. Låter detta vara så länge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Jaha, så närmar det sig första beta test om 2 veckor ungefär. Versionen innehåller ingen hytt interiör utan denna feature kommer med nästa version.
Observera att detta är mitt första bygge så förvänta er inte ett proffs bygge som många andra här visar upp!! Har testat ut loket på TS2010 och funktionsmässigt tycker jag detta funkar OK, men sen får vi gemensamt rätta till skavanker...... Är speciellt intresserad av hur det fungerar på äldre versioner av Trainz. |
![]() |
![]() |