Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-05, 17:31   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Post Posta här !!!!

Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design.

DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!!

Jag experimenterar då och då med spåren och vissa slutsatser har jag dragit:

1. Ju smalare spårvidd desto kortare spårbiltar! (för normalspår är 4 slipers, 4 slipers, 8 slipers (ev 16 slipers) lagom.

2. Ballast-texturerna måste göras väldigt symmetriska kring x- och y-axel !

3. Största noggrannhet vid tillverkning av sektionerna, annars blir det fel i skarvarna.

4. Mappning måste ske på samma sätt för detaljerna i alla lodmesher, annars syns lodskarvarna i spelet.

Ovanstående gäller stoppbockarna och andra (Trackside objects) som måste anpassas noga till spåren.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 18:41   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design.

DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!!

Jag experimenterar då och då med spåren
Om du fortfarande experimenterar med spåren, så tycker jag att slipersarna är för smala (1435mm).
Tittar man uppifrån, så är dom inte bredare än själva rälsen.
Jämför man med andra spår, så ser dom väldigt klen ut (se bild).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20110805_0015.jpg (115.5 KB, 99 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 19:25   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Om du fortfarande experimenterar med spåren, så tycker jag att slipersarna är för smala (1435mm).
Tittar man uppifrån, så är dom inte bredare än själva rälsen.
Jämför man med andra spår, så ser dom väldigt klen ut (se bild).
Du har helt rätt Ekan, detta är saker jag kommer att åtgärda vid en ev. riktig variant.

"normalslipers i huvudspår: 2700x225x160
i sidospår: 2400x225x160
1067-spår:
1800x190x160
891-spår:
1600x190x160
600-spår:
1400x190x160 "

Spåren till höger och vänster på din bild är helt fel: normalt c/c-avstånd var 650-770 mm och slipersbredd max. 225 mm.

Bra att ni kommer med påpek!!! Mer sånt!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-08-05 klockan 19:29.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 08:58   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Konstruktionen av LOD 0, petgörat.

Visar lite bilder från gmax under konstruktion av spikat normalspår (ej huvudspår), nivå LOD0:

Banvallen:
banvallsbredd 3,6m, krönbredd 2,8m, sliperslängd 2,4m, slipersbredd 0,225m, c/c-avstånd 750mm, banvallslängd 3,0m.
Rälsprofil med befästning(spik): fotbredd 133mm, rälshöjd 133mm. Laffning (rälernas lutning) 1:20 (= 2,86 grader)[uttag i sliprarna ej gjort-syns ej].

Den tusen gånger omarbetade texturen med sin alphamask. Att lägga räls och banvall över hela texturbredden gör att man kan utnyttja s.k. "tiling" vid mappningen, dvs man kan dra ut mappen långt utanför texturen vid långa spårlängder som i LOD2-3.

(Det vita[respektive bruna på texturen) är 1435-mallen för kontroll av spårvidd och rälshöjd.)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lod0.jpg (96.5 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_crosssection.jpg (38.4 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_laff.jpg (92.3 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_topsection.jpg (260.9 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_sidesection.jpg (74.7 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_textur.jpg (83.6 KB, 83 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 09:17   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Unhappy Grusade planer

Om man vill slänga lite grus på de minutiöst sopade sliprarna så är det bara att försiktigt höja vissa vertex längs banvallens mittlinje!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lod0_grusning.jpg (274.2 KB, 81 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 10:32   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ser ju riktigt trevligt ut detta.

Sista bilden i inlägg 25. Är det texturen? Den ser lättarbetad ut, för att klona och skapa fler varianter av banvallen i framtiden.

Har du haft någon fundering på, att göra en variant som Tomas C räls. Där banvallen går lite längre ner, så att man kan fylla igen lite mindre sänkor.

EDIT: Inlägg nr. 24 menade jag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20110806_0000.jpg (121.4 KB, 78 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2011-08-06 klockan 10:33.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 14:36   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tycker det är viktigare att ha semitransparens vid marken än att kunna höja spåret. Jag gillar inte spår utan semitransparens (Märklinspår!!). Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009