Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-31, 07:20   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb "Stiched Track"

Den nya typen av stiched track finns beskriven här:

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...hp5/KIND_Track

Där finns en nedladdning av ett exempel för Max som jag skall titta på!

Det skulle jag tydligen inte alls, min gamla version av max klarade inte att öppna filen. Däremot medföljer stora texturer som visar normal-mapping-teknik.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-07-31 klockan 07:40. Anledning: Gick inte!
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 10:47   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Med hjälp av en kompis lyckades jag öppna max-filen, de två texturerna är på vardera 16 Mb (diffuse- och normal-map) och alla lodnivåer är mappade på dom (overkill???), och ändå renderar dessa spår (Auran TS2009 Track) snabbare än konventionella i Trainz!!??
Nu skall detta undersökas och försökas göra egen "stickspår" = stiched track ;-)
En bild på högsta lodnivån från max:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TS2009Track.jpg (80.4 KB, 253 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 14:25   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Question

lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.

Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track.

Men det ser väldigt fint ut på bilden.

Är nyfiken bara.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 15:30   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning.

Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track.

Men det ser väldigt fint ut på bilden.

Är nyfiken bara.
Undertecknad stavar som en kratta: Det heter stitched track och betyder väl ungefär "ihopsytt spår" och är det nya sättet att göra spår på.
Borta är den eländiga "chunky meshen", bendy och alla andra taggar. Dessutom finns en inbyggd LOD.funktion och mesherna är normalmappade (bump) m.m.

Har undersökt Aurans TS2009 Track "Jarrah" och är föga imponerad. Dubletter i mängder av verticies, onödigt stora texturer. Som test bantade jag antal vertex i lod0-meshen med 2/3 och halverade texturerna utan någon som helst kvalitetsförsämring. Bifogar några bilder och config. Man kan lägga mängder med spår och det renderar blixtsnabbt i Trainz. Dessutom får alla spårändar en värdig avslutning.

Nu behöver jag bilder och ritningar i mängder på svenska spår, räls och rälsinfästningar av olika typ. (hittade några utmärkta artiklar i Modelltåg).

Config:
"

kind "track"
istrack 1
username "Spår TS2009 grus"
trainz-build 2.9

mesh-table
{
track-lod0
{
mesh "track_lod0.im"
}

track-lod1
{
mesh "track_lod1.im"
}

track-lod2
{
mesh "track_lod2.im"
}

track-lod3
{
mesh "track_lod3.im"
}

endcap_prev
{
mesh "endcap.im"
}

endcap_next
{
mesh "endcap1.im"
}
}

track
{
mesh-length 18
adjust-cross-section-to-ground 0

track-lod-tree
{
lod-distance 400

high-detail
{
subdivisions 3
lod-distance 50

high-detail
{
lod-distance 10
subdivisions 2

high-detail
{
mesh "track-lod0"
}

low-detail
{
mesh "track-lod1"
}
}

low-detail
{
mesh "track-lod2"
}
}

low-detail
{
mesh "track-lod3"
}
}
}

endcap-prev
{
mesh-length 0.85

track-lod-tree
{
lod-distance 100

low-detail
{
}

high-detail
{
mesh "endcap_prev"
}
}
}

endcap-next
{
mesh-length 0.85

track-lod-tree
{
lod-distance 100

low-detail
{
}

high-detail
{
mesh "endcap_next"
}
}
}

kuid-table
{
}

kuid <kuid:67375:100315>
"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110731_0000.jpg (129.7 KB, 242 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0001.jpg (95.8 KB, 243 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0002.jpg (139.2 KB, 244 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0003.jpg (149.8 KB, 243 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 18:38   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Fortsatta experiment med "stickade" spår!

Jag har gjort en lite annan textur för att testa (samma bump, så det ser mest ut som ödleskinn - måste lära mig göra bump-texturer = normal-maps!!?? Men intressant är detta i alla fall:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110731_0000.jpg (146.4 KB, 241 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0001.jpg (144.7 KB, 242 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110731_0002.jpg (146.0 KB, 242 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 21:44   #6
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.

Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere.

Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare.
Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden.
Se bilder
Bifogade bilder
Filtyp: jpg baloo406_20110731_0000.jpg (34.6 KB, 220 visningar)
Filtyp: jpg baloo406_20110731_0001.jpg (92.3 KB, 223 visningar)
Filtyp: jpg baloo406_20110731_0002.jpg (148.6 KB, 221 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 23:45   #7
stina
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
Thumbs up Lilla julafton... för en Märklinist...

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Stina har önskat sig Märklinspår (våffö vete gudarna?) men vägen låg öppen så varför inte.
Jag har själv ett visst "nostalgiskt" intresse i detta! Bara nu inte någon vill att jag bygger lok med släpskena under för det tänker jag inte göra för den syns inte om man inte vänder på loket ;-]

Men Stinas utomordentligt underhållande kåserier är väl värd denna belöning?
Tack för detta... det blir nostalgi att bygga med 5100-rälsen, ni har fått till mittkontakten bra.... det var ju den jag ville åt.. ska plocka fram spårplansböckerna... o bygga bl.a den 240X120 cm uppbyggda "åttan" (mitt första projekt) och låta 3016 o 4018 trafikera den, och även få med 3000-loket dragandes ett koppel 4505 och 4503... katalogerna kommer att gås igenom...
Snyggt och tack igen...!!!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!
stina besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 07:59   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Vi kan vända på det och säga att sidobuffertar i princip bara förekommer på normalspår i sverige, det går säkert att hitta enstaka undantag även om jag inte kan komma på något nu. Dvs både 600, 891 och 1067 har haft centrerade drag och stötinrättningar.

Är det föresten bara jag som ser ett spikhål någon dm utanför rälerna på alla sliprar på 891 rälen?
Spikhålen beror på den textur jag använt för att få lite variation, går säkert att hitta snyggare nånstans. Jag har överhuvudtaget inte petat i detaljer utan koncentrerat mig på totalprincipen för "stitched track" för att hitta förenklingar och försöka få övergångarna mellan LOD-nivåerna så omärkbara som möjligt samt alphamaskerna. Vad gäller detaljer och finish får väl finsnickarna träda in!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 08:27   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
De smalspåriga stoppbockarna får slitningar på mitten av brädan, inte på sidorna som på normalspåriga, då dessa åstadkommes av buffertar.

Och så bör du dra upp ballasten på 891mm och 600mm spåren, det är för mycket luft mellan rälerna och ballasten mellan sliprarna. Vad använder du för rälsvikter? Det ser ut att vara väl kraftiga grejer för att vara smalspår.

Dessutom så tror jag inte att den rälsinfästningen någonsin har funnits på någon annan spårvidd än 1435mm, rälsspik är vad som gäller!
När vi nu ändå kommer med kommentarer så ställer jag mig frågan om underläggsplattor var vanligt förekommande på 891mm?
Vad jag läst om DONJ så förekom underläggsplattor där bara på några få delsträckor (jobbiga uppförsbackar där loken "drog" mer än vanligt) - i övrigt så hade man inte underläggsplattor eftersom man använde oinpregnerade slipers vilka iaf var slut efter en så kort tid att underläggsplattorna var värdelösa. Sen var det nog som Korvtiger säger spik som gällde på 891mm.

Men nu vill jag inte gnälla mer utan vill berömma detta fina spår som dessutom äntligen fick mig att begripa hur splines funkar i 2009.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 20:51   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bussig folk – försök att förklara på vanlig enkel svenska vad stiched track är för något. Är det nåt bra? Vad är den till? Har man användning för den? Kan man, om den anses vara bra, använda den i en befintlig bana. Är det ett bättre spår för oss i tekniken okunniga banbyggare? Varför kan jag inte i fortsättningen använda Ekans gamla fina spår.

Och så det här med underlagsplattor. Vad jag minns är underlagsplattor till för byggindustrin och består/bestod av en blandning av träull och cement – bra i taket i fuktiga källare. Inte minns jag att banvakt Nils Larsson lade plattor under slipers när han bytte dem.

Det är inget fel att förklara ett märkligt ord inom en parentes bakom ordet eller, ännu bättre, i en fotnot. Och det räcker inte med en gång – förklaringen skall upprepas ständigt eftersom det, i bästa fall, ständigt kommer till nya läsare.

När Benkegbg och jag, som ägnat våra liv att förklara det obegripliga, testade vår DEM-manual fick vi på tafsen av Hobo som ansåg att vi måste vara övertydliga. Jag tror att vi skrev om manualen ett tiotal gånger till. Hobo menade att vi hade missat att förklara det obegripliga. Han hade rätt.

Nåja, så långt behöver man inte gå om stitched tracks och underlagsplattor.

Fast det är ju bra att veta vad de är för något.

Nisse

P S Det här är andra gången jag skriver inlägget. Förra gången loggades jag ut. Sånt är mitt Forum-liv. D S
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 08:31   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bussig folk – försök att förklara på vanlig enkel svenska vad stiched track är för något. Är det nåt bra? Vad är den till? Har man användning för den? Kan man, om den anses vara bra, använda den i en befintlig bana. Är det ett bättre spår för oss i tekniken okunniga banbyggare? Varför kan jag inte i fortsättningen använda Ekans gamla fina spår.

Och så det här med underlagsplattor. Vad jag minns är underlagsplattor till för byggindustrin och består/bestod av en blandning av träull och cement – bra i taket i fuktiga källare. Inte minns jag att banvakt Nils Larsson lade plattor under slipers när han bytte dem.

Det är inget fel att förklara ett märkligt ord inom en parentes bakom ordet eller, ännu bättre, i en fotnot. Och det räcker inte med en gång – förklaringen skall upprepas ständigt eftersom det, i bästa fall, ständigt kommer till nya läsare.

När Benkegbg och jag, som ägnat våra liv att förklara det obegripliga, testade vår DEM-manual fick vi på tafsen av Hobo som ansåg att vi måste vara övertydliga. Jag tror att vi skrev om manualen ett tiotal gånger till. Hobo menade att vi hade missat att förklara det obegripliga. Han hade rätt.

Nåja, så långt behöver man inte gå om stitched tracks och underlagsplattor.

Fast det är ju bra att veta vad de är för något.

Nisse

P S Det här är andra gången jag skriver inlägget. Förra gången loggades jag ut. Sånt är mitt Forum-liv. D S
Hej Nils

Jag skall försöka förklara "stiched track" lite förenklat. Det är alltså det "nya" sättet att bygga spår i Trainz (från 2009 tror jag). Vad som skiljer det från det gamla spåret är att man kan ha olika detaljnivåer på olika avstånd vilket innebär att man alltså kan göra ett spår som ser mer realistiskt ut eftersom man kan ha mera detaljer utan att sega ner datorn. Sen skall det också vara allmänt mera resurs effektivt än det gamla spåren.

Underläggsplattor har jag fattat att det är en platta som man la mellan rälen och slipern när man spikade spåren. Tanken med detta var att slitaget mellan räls och sliper skulle slita på underläggsplattan istället och då kunde man byta plattan istället för hela slipern. Utan underläggsplattan så åt sig rälen ner i slipern med tiden och om slipern var impregnerad så blev man tvungen att byta ut slipern innan den egentligen var "slut" om man inte hade underläggsplattor.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 10:05   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bra svar, Spyfrog. Tackar!

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 17:31   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Post Posta här !!!!

Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design.

DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!!

Jag experimenterar då och då med spåren och vissa slutsatser har jag dragit:

1. Ju smalare spårvidd desto kortare spårbiltar! (för normalspår är 4 slipers, 4 slipers, 8 slipers (ev 16 slipers) lagom.

2. Ballast-texturerna måste göras väldigt symmetriska kring x- och y-axel !

3. Största noggrannhet vid tillverkning av sektionerna, annars blir det fel i skarvarna.

4. Mappning måste ske på samma sätt för detaljerna i alla lodmesher, annars syns lodskarvarna i spelet.

Ovanstående gäller stoppbockarna och andra (Trackside objects) som måste anpassas noga till spåren.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009