![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Den nya typen av stiched track finns beskriven här:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...hp5/KIND_Track Där finns en nedladdning av ett exempel för Max som jag skall titta på! Det skulle jag tydligen inte alls, min gamla version av max klarade inte att öppna filen. Däremot medföljer stora texturer som visar normal-mapping-teknik.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-07-31 klockan 07:40. Anledning: Gick inte! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
|
![]()
Med hjälp av en kompis lyckades jag öppna max-filen, de två texturerna är på vardera 16 Mb (diffuse- och normal-map) och alla lodnivåer är mappade på dom (overkill???), och ändå renderar dessa spår (Auran TS2009 Track) snabbare än konventionella i Trainz!!??
Nu skall detta undersökas och försökas göra egen "stickspår" = stiched track ;-) En bild på högsta lodnivån från max:
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
lan.
Ursäkta en okunnig om objekt och spår tillverkning. ![]() Vad är skillnaden på dessa spår och icke, stiched track. Men det ser väldigt fint ut på bilden. Är nyfiken bara. ![]()
![]() |
#4 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Borta är den eländiga "chunky meshen", bendy och alla andra taggar. Dessutom finns en inbyggd LOD.funktion och mesherna är normalmappade (bump) m.m. Har undersökt Aurans TS2009 Track "Jarrah" och är föga imponerad. Dubletter i mängder av verticies, onödigt stora texturer. Som test bantade jag antal vertex i lod0-meshen med 2/3 och halverade texturerna utan någon som helst kvalitetsförsämring. Bifogar några bilder och config. Man kan lägga mängder med spår och det renderar blixtsnabbt i Trainz. Dessutom får alla spårändar en värdig avslutning. Nu behöver jag bilder och ritningar i mängder på svenska spår, räls och rälsinfästningar av olika typ. (hittade några utmärkta artiklar i Modelltåg). Config: " kind "track" istrack 1 username "Spår TS2009 grus" trainz-build 2.9 mesh-table { track-lod0 { mesh "track_lod0.im" } track-lod1 { mesh "track_lod1.im" } track-lod2 { mesh "track_lod2.im" } track-lod3 { mesh "track_lod3.im" } endcap_prev { mesh "endcap.im" } endcap_next { mesh "endcap1.im" } } track { mesh-length 18 adjust-cross-section-to-ground 0 track-lod-tree { lod-distance 400 high-detail { subdivisions 3 lod-distance 50 high-detail { lod-distance 10 subdivisions 2 high-detail { mesh "track-lod0" } low-detail { mesh "track-lod1" } } low-detail { mesh "track-lod2" } } low-detail { mesh "track-lod3" } } } endcap-prev { mesh-length 0.85 track-lod-tree { lod-distance 100 low-detail { } high-detail { mesh "endcap_prev" } } } endcap-next { mesh-length 0.85 track-lod-tree { lod-distance 100 low-detail { } high-detail { mesh "endcap_next" } } } kuid-table { } kuid <kuid:67375:100315> "
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Jag har gjort en lite annan textur för att testa (samma bump, så det ser mest ut som ödleskinn - måste lära mig göra bump-texturer = normal-maps!!?? Men intressant är detta i alla fall:
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Jaha. Då har jag fått en förklaring till att Jointedrails spår uppför sig som dom gör.
Jag hämtade dom på deras hemsida under freewere. Det jag undrade över var att ballasten sträcktes ut när man höjde spåret, vilket jag inte kan påminna mig jag har sett på något spår jag använt tidigare. Likså attt när man avslutar ett spår ser det inte ut som dom är ihåliga från änden. Se bilder
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]() Citat:
Snyggt och tack igen...!!!
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Vad jag läst om DONJ så förekom underläggsplattor där bara på några få delsträckor (jobbiga uppförsbackar där loken "drog" mer än vanligt) - i övrigt så hade man inte underläggsplattor eftersom man använde oinpregnerade slipers vilka iaf var slut efter en så kort tid att underläggsplattorna var värdelösa. Sen var det nog som Korvtiger säger spik som gällde på 891mm. Men nu vill jag inte gnälla mer utan vill berömma detta fina spår som dessutom äntligen fick mig att begripa hur splines funkar i 2009. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Bussig folk – försök att förklara på vanlig enkel svenska vad stiched track är för något. Är det nåt bra? Vad är den till? Har man användning för den? Kan man, om den anses vara bra, använda den i en befintlig bana. Är det ett bättre spår för oss i tekniken okunniga banbyggare? Varför kan jag inte i fortsättningen använda Ekans gamla fina spår.
Och så det här med underlagsplattor. Vad jag minns är underlagsplattor till för byggindustrin och består/bestod av en blandning av träull och cement – bra i taket i fuktiga källare. Inte minns jag att banvakt Nils Larsson lade plattor under slipers när han bytte dem. Det är inget fel att förklara ett märkligt ord inom en parentes bakom ordet eller, ännu bättre, i en fotnot. Och det räcker inte med en gång – förklaringen skall upprepas ständigt eftersom det, i bästa fall, ständigt kommer till nya läsare. När Benkegbg och jag, som ägnat våra liv att förklara det obegripliga, testade vår DEM-manual fick vi på tafsen av Hobo som ansåg att vi måste vara övertydliga. Jag tror att vi skrev om manualen ett tiotal gånger till. Hobo menade att vi hade missat att förklara det obegripliga. Han hade rätt. Nåja, så långt behöver man inte gå om stitched tracks och underlagsplattor. Fast det är ju bra att veta vad de är för något. Nisse P S Det här är andra gången jag skriver inlägget. Förra gången loggades jag ut. Sånt är mitt Forum-liv. D S |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Jag skall försöka förklara "stiched track" lite förenklat. Det är alltså det "nya" sättet att bygga spår i Trainz (från 2009 tror jag). Vad som skiljer det från det gamla spåret är att man kan ha olika detaljnivåer på olika avstånd vilket innebär att man alltså kan göra ett spår som ser mer realistiskt ut eftersom man kan ha mera detaljer utan att sega ner datorn. Sen skall det också vara allmänt mera resurs effektivt än det gamla spåren. Underläggsplattor har jag fattat att det är en platta som man la mellan rälen och slipern när man spikade spåren. Tanken med detta var att slitaget mellan räls och sliper skulle slita på underläggsplattan istället och då kunde man byta plattan istället för hela slipern. Utan underläggsplattan så åt sig rälen ner i slipern med tiden och om slipern var impregnerad så blev man tvungen att byta ut slipern innan den egentligen var "slut" om man inte hade underläggsplattor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Bra svar, Spyfrog. Tackar!
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design. DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!! Jag experimenterar då och då med spåren och vissa slutsatser har jag dragit: 1. Ju smalare spårvidd desto kortare spårbiltar! (för normalspår är 4 slipers, 4 slipers, 8 slipers (ev 16 slipers) lagom. 2. Ballast-texturerna måste göras väldigt symmetriska kring x- och y-axel ! 3. Största noggrannhet vid tillverkning av sektionerna, annars blir det fel i skarvarna. 4. Mappning måste ske på samma sätt för detaljerna i alla lodmesher, annars syns lodskarvarna i spelet. Ovanstående gäller stoppbockarna och andra (Trackside objects) som måste anpassas noga till spåren.