![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Det är tämligen enkelt att själv lägga in start/stopp funktion i en T44:a som redan
finns, men ej har Start/Stopp funktionen. 1. Klona den T44 du vill ändra. 2. Från den T44 som har start/stopp funktion kopierar du över fliken sound till din klonade modell. 3. Kopiera även över filen diesel_t44.gse till din klonade T44. 4. Tag bort filen t44.gs från din klonade modell. Nu återstår bara att ändra den klonade config filen. Ändra i klonade config fil nedan 2 parametrar till: enginesound__________<kuid:448495:50106> hornsound____________<kuid:448495:3184> Ändra nedan i din klonade config fil till: script________________"t44_diesel.gs" class________________ "T44d" Leta upp detta i din klonade config tabell: b_luft_1 { mesh-asset___ <kuid:67375:1021> mesh________ "luft_1_anim.im" anim_________"luft_1_anim.kin" att___________"a.koppelb" att-parent_____"default" auto-create____ 1 } } Efter detta lägger du in: smoke0 { attachment "a.exhaust0" mode "speed" color 50,25,25,100 rate 100 velocity 2 lifetime 1 minsize 0.1 maxsize 0,4 } Leta upp kuid tabellen i din klonade config fil (Ligger sist) och ändra till detta: 1___________<kuid:448495:50106> 2___________ <kuid:448495:3184> Eventuellt måste du även lägga in denna rad i kuid tabellen: texture_asset______ <kuid2:448495:65007:1> Är väl inte svårt, eller hur? Finns det några hågade till Ekankals T44-or? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...på Of som sätts på om det regnar stängs inte av när man fäller ned pantograferna ! Fungerar på andra lok.
EDIT: Problemet är löst - berodde på att man parkopplar A och B-lok. Pantografknappen får då 4 lägen: Nere-uppe-nere(med wipers på)-nere(med wipers av). Väldigt kul bieffekt !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-09-21 klockan 15:34. Anledning: Anledning upptäckt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har klonat T44:an och flyttat över Ekans andra texturer till dom.
Samt bytt namn på Vovvens T44:a. Har lagt till nr. efter T44 (T44 344). Hittas i Tane som, se bild. Länk till Mediafire nedan på dom sex loken. http://www.mediafire.com/file/5052ar...9c/T44+6st.cdp .
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
Jag har en "tråd" i mitt script program som kollar pantograf läget var annan sekund. Scriptet får då ett av nedan alternativ som svar: // 0 = both down // 1 = front panto up // 2 = back panto up // 3 = both up Vad gäller Of loket så händer följande när ni trycker "end" tangenten: Bägge pantografer upp Bägge pantografer upp Bägge pantografer ned Bägge pantografer ned Så ni måste trycka "End" 4 gånger för att stänga av motorn. Tredje gången ger synligt bägge pantografer ned, men mitt script får "back panto up", varför scriptet INTE kopplar ned motor, torkare osv. Kolla mitt nedladdade Dm lok idag, som uppför sig helt enligt reglerna. Så frågan är: Hur är pantograferna definierade på Of jämfört med Dm loket? PS. Jag var själv väldigt konfunderad när jag testade ut detta lok, innan jag förstod! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
I string-table till el-loken finns en tag "pantograph" som enl. Svenolov skall ange hur många pantograf-lägen loket kan ha. På lok med två pantos är den satt till 3 (lägen 0,1,2,3). Men på Of och Dm har ju varje lokdel endast 1 panto.
Möjligen kan man ändra värdet till 1 i config ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Har kollat body meshes för Dm och Of loken m.hj.a Attachmentmaker och fått:
Dm loken har för A- resp. B-delen definierat upp a.pant0 respektive a.pant1 som pekare för pantograferna. Of loken har för A- resp. B-delen definierat upp a.panto och a.pant0 som pekare för pantograferna. Så jag tar och ändrar i Of B till a.pant1 och då borde även Of loken fungera normalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hmm, vore kanske bättre att ha a.pant1 på A-loket och a.pant0 på B-loket så borde väl B-lokets panto fällas upp först (Dm-loken hade väl oftast endast B-lokets panto uppe. Jag tror jag gjorde så på D-loken så den bakre panton fälldes upp först (???)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
Det blev 2 stycken pantografer! Se bilden: ![]() Gäller för både Of A och B maskinen. Den "nya" pantografen följde emellertid samma mönster som på Dm3, alltså fungerade. Men var nånstans är den andre panton definierad?? Och: Hur få bort den andra panton??? Jag gör inget mer, utan vi får leva med att trycka på "end" tangenten 2 gånger för att koppla ned loket. För övrigt ett väldigt snyggt lok. Därför valde jag ut det. Dessutom finns det en massa animeringar definierade i config filen, som jag tänkte kolla in nån gång..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det sätts väl panto både i gamla a.pant0 och din nya a.pant1 kantänka?
Och att ta bort a.pant0 ur meshen låter sig väl inte göras ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |