| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2001 
				Ort: Jönköping 
				
				
					Inlägg: 265
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Har tyvärr inte hittat någon uppgift om hur frekvent den användes på HNJ under sin aktiva tid. Tack för övrigt vovven för ett fantastiskt bygge. Det är mycket spännande att följa hur det fortlöper.  
		 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 eftersom mitt scenario skulle återspegla tiden omkring 1940. Men det spelar väl egentligen ingen större roll om ett fordon (ångvagnen) ej hör hemma i denna tidsperiod.... PS. Kan också nämna att ångvagnen reserverades av kung Oscar II och drottning Sofias besök i herresätet Hook. Bra för drottningens hälsa = småländska höglandsluften! Användes även av kungaparet vid invigningen av Vaggeryd-Jönköpingsbanan.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Låt inte fakta kullkasta dina planer! Låt fantasin regera!
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Här ilar 3-cylindriga "Tösken" (Halmstad dialekt) fram emot Landeryd från Skeppshult hållet. 
		
		
		
		
		
		
		
	Varför det kallades så berodde på att loken (4 st) tillverkades av Hanomag i Tyskland 1922: ![]() Den tidens "Train Spotter" står på vakt utanför Landeryd och då kanske i väntan på HNJ Snabbvagn: ![]() Ett överhettar HNJ G8 lok (4 stycken byggdes 1908 av Atlas) dragandes ett godståg med trä från Fegen Sågverk till Halmstad bromsar in vid infarten till världsmetropolen Åhylte utefter Kinnared-Ätran banan. Lägg märke till banvaktsstugan i mitten av bilden, som också tjänade som gods expedition. Plåtstins användes! ![]() I Åhylte fanns även en lastkaj: ![]()  
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Väldigt snyggt vovven!  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack,  Jockes! 
		
		
		
		
		
		
		
	Här följer en kul och intressant historia om den årliga hus- och brandtillsynen vid HNJ med ångvagnen. Den utgick på våren från Halmstad. Färden gick till Nässjö och så tillbaka till Vaggeryd för färd emot Jönköping. Ner igen till Landeryd och upp till Falköping. Vidare till Reftele-Gislaved, Kinnared-Ätran och slutligen Torup-Rydöbruk. Den läsvärda artikeln finns här: http://banvakt.se/artiklar/hus--och-...pa-1910-talet/  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ett tips om att ladda hem, om ni inte redan gjort det, nämligen 
		
		
		
		
		
		
		
		
			ett järnvägsmuseum, där man kan ställa upp sina fordon till beskådande: ![]() Ladda i så fall hem THE TRAINZ MUSEUM & GALLERY EMPTY V1 från CM. Finns många rörliga personer i scenariet, vilket ger mer liv åt det hela. Själv har jag "mergat" in muséet i HNJ DEM bana "nånstans" söder om Torup. Mina fordon sättes till eller är redan statiska, så de passar ju perfekt till Musei miljö. Sen så kompletterar man med lite skyltar för beskrivning av fordonet i fråga. Givetvis så går ett veterantåg i skytteltrafik till muséet som i detta fall är ett SJ L lok av 1904 års årgång. Nedan lok (HNJ G12) tänker jag vissa rörelser med, dvs vevstakeriet med hjul snurrar runt utan att loket förflyttar sig. Skall styras från tangentbordet eller från en automat vid sidan av loket: ![]() Lite bilder inifrån muséet: ![]() HNJ B5b 32 var det lok som körde fast i en snöstorm, som jag berättat om i ett tidigare inlägg i denna tråd. ![]() Men mycket återstår....... I vilket fall som helst en kul sak att lägga in i HNJ DEM banan på sikt. Senast redigerad av vovven47 den 2017-10-17 klockan 05:17.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |