Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-30, 22:58   #31
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det beror på om någon kan skaffa fram bra ritningar på den 3-axliga korta C-tendern. Den hängde väl bakom andra lok också ? Kunde bli en framöver ???
Inte den bästa ritningen, men en bit på vägen.
Om det nu är rätt.

http://hem.bredband.net/b289351/C.jpg
Gammal 2011-05-31, 01:10   #32
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Inte den bästa ritningen, men en bit på vägen.
Om det nu är rätt.

http://hem.bredband.net/b289351/C.jpg
Tack Bengan,
om det är rätt vet nog någon annan än jag? Jag bara bygger utan djupare kunskaper om hur orginalen såg ut, men en sak vet jag och det är att den korta tendern kom till användning, bl.a. för att få plats, med hela loket, i bibanornas korta lokstall.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 01:35   #33
lan
Veteran

Angry 110530 "Bogey Boggi"

Jag kan tala om att det är ett själsdödande jobb att få till en drivboggi med slidstyrning med lutande cylindrar till ett B-lok. Jag bifogar lite bilder som bevis på komplexiteten:

Bild 1: Det s.k. "subtree" som visar alla länkningar som är gjorda.

Bild 2: Hela animationscykeln är över 30 frames och denna bild visar Högersidan (som är kvartad 90 grader framför vänstersidan) och visar frame 0. De gröna kvadraterna är dummies (b.r.xxx), dom vita är Bones = Limb (b.r.bone xxx). De blå korsen är de s.k IK Chains som styr "benens = bones" rörelser. Och allt detta är invävt i varandra enligt "subtree". Det är ett knetjobb kan jag försäkra!

Bild 3: Samma situation i frame 8.

Bild 4: Samma situation i frame 15.

Den ljusblå linjen som går från b.r vevvstake01 till b.r.koppelstång01 är en s.k. "Look at Constraint" som gör att vevaxeln "hänger med" i koppelstångens rörelse! Läs mer i Paul Hobbs utmärkta tutorial!

Bild 5: Samma situation i frame 22.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg boggi1.jpg (254.2 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg boggi2.jpg (130.6 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg boggi3.jpg (126.5 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg boggi4.jpg (139.5 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg boggi5.jpg (129.8 KB, 127 visningar)

LAn

Senast redigerad av lan den 2011-05-31 klockan 01:50.
Gammal 2011-05-31, 09:55   #34
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Själv är man glad att man lyckats åstadkomma en slidstyrning med olutande cylindrar i Blender. Dock så tror jag att det var mycket lättare än i Max, inget gigantiskt träd med childs att hålla reda på, man sätter bara upp allt gör några kopplingar och det fungerar!

C-tendern har funnits i två olika varianter, en äldre och en nyare. Skillnaden är att den nyare bär 14,0kbm vatten och den gamla bär bara 12,2 kbm vatten. Några loktyper hos SJ som haft C-tendern:
C/Ca,(den äldre varianten) Cc, Cd/Cd2/C, L(med öppen hytt), Ka/Ka2/K/KA, A (2B1, innan ombyggnaden till A2 (2C)) G8, Tb/T2/B5.
Kolförådet kunde också variera med påbyggd kolkorg.
Gammal 2011-05-31, 11:05   #35
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Själv är man glad att man lyckats åstadkomma en slidstyrning med olutande cylindrar i Blender. Dock så tror jag att det var mycket lättare än i Max, inget gigantiskt träd med childs att hålla reda på, man sätter bara upp allt gör några kopplingar och det fungerar!

C-tendern har funnits i två olika varianter, en äldre och en nyare. Skillnaden är att den nyare bär 14,0kbm vatten och den gamla bär bara 12,2 kbm vatten. Några loktyper hos SJ som haft C-tendern:
C/Ca,(den äldre varianten) Cc, Cd/Cd2/C, L(med öppen hytt), Ka/Ka2/K/KA, A (2B1, innan ombyggnaden till A2 (2C)) G8, Tb/T2/B5.
Kolförådet kunde också variera med påbyggd kolkorg.
Alltså, jag är ofantligt imponerad av både Korvtigers och LAns bedrifter. Själv så har jag nästan gett upp tanken på att få mitt lok klart. Jag fattar mig inte på alla dessa grejer som måste sättas dit för att få ut ens en vagn(!) i Trainz - att få till slidstyrning på ett lok ser jag som en utopi.
Jag tror att min kompetensgräns passeras vid enklare hus....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 21:30   #36
lan
Veteran

Angry 110531 Trainz dummar sig???? Eller jag???

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Alltså, jag är ofantligt imponerad av både Korvtigers och LAns bedrifter. Själv så har jag nästan gett upp tanken på att få mitt lok klart. Jag fattar mig inte på alla dessa grejer som måste sättas dit för att få ut ens en vagn(!) i Trainz - att få till slidstyrning på ett lok ser jag som en utopi.
Jag tror att min kompetensgräns passeras vid enklare hus....
Du skall inte ge upp! Allting går att lösa och det mesta går att lära sig!

Nu har jag fått några problem på halsen. B-loket visar sig snällt i Trainz men är från början urspårat. I vissa lägen kan jag få hjulen att snurra men oftast inte. Om nån råkat ut för detta så ge mig en "hint" ! Skall väl kolla upp allt om några dar?

Och Spyfrog: Detta är fn ta mig inte lätt men det måste väl gå på nåt sätt !?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110531_0000.jpg (89.7 KB, 97 visningar)

LAn
Gammal 2011-05-31, 21:41   #37
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Är ingen Trainz'are själv men måste ändå kommentera. Från skiss till färdig produkt på vadå, 1vecka? Helt obegripligt och förbaskat snyggt blir det också.
Gammal 2011-05-31, 21:54   #38
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Lennart: Ursäkta språket, men herre jävlar va snyggt .
Gammal 2011-05-31, 21:59   #39
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Du skall inte ge upp! Allting går att lösa och det mesta går att lära sig!

Nu har jag fått några problem på halsen. B-loket visar sig snällt i Trainz men är från början urspårat. I vissa lägen kan jag få hjulen att snurra men oftast inte. Om nån råkat ut för detta så ge mig en "hint" ! Skall väl kolla upp allt om några dar?

Och Spyfrog: Detta är fn ta mig inte lätt men det måste väl gå på nåt sätt !?
Tack för de värmande orden, LAn.

För övrigt så ser ju loket ut att stå på spåret på bilden? Men vad är det för något som hänger över vid X:et?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 22:31   #40
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Tack för de värmande orden, LAn.

För övrigt så ser ju loket ut att stå på spåret på bilden? Men vad är det för något som hänger över vid X:et?
Det är omkastarlänken på höger sida som gett sig ut på en flygtur. Den tror jag jag kan fixa??
Men varför är loket urspårat??? Lösningen är säkert enkel när man väl hittar den !

LAn
Gammal 2011-05-31, 22:38   #41
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Lennart: Ursäkta språket, men herre jävlar va snyggt .
Tack Ekan,
vänta bara tills du skall måla om! Då är säkert inte mappningarna så "snygga"! Men det löser vi då!?

Att B börjar bli färdig före Ke och N beror på att det flöt så bra igår, men nu har jag lite problem - och det är väl rätt åt mig med den takten jag håller. Men problem är till för att lösas, så det klarar vi säkert med gemensamma ansträngningar !?

LAn
Gammal 2011-05-31, 22:41   #42
lan
Veteran

Standard

Om ni undrar över skuggorna på lok och tender är det än så länge F-lokets. fixas senare.

LAn
Gammal 2011-05-31, 23:24   #43
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

jag har haft detta problemet vid upprepade tillfällen, det har för min del korrigerats genom att antingen byta ut a.bog0 / a.bog1 alternativt att göra om boggiern, för i dom flesta fallen så har problemet härstammat ifrån själva boggiern, men kan inte säga exakt vad problemet är eller vad det beror på.

Så jag rekommenderar dig att kolla över positioner av dummys och annat sådant, samt kolla positionen av attachment pointen i meshen.

Så att i stort sett så är det bara att experimentera sig fram till en lösning på problemet och anteckna vad problemet egentligen är och vad det härstammar ifrån, så att man har lösningen tillhands när det dyker upp nästa gång.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 23:30   #44
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
jag har haft detta problemet vid upprepade tillfällen, det har för min del korrigerats genom att antingen byta ut a.bog0 / a.bog1 alternativt att göra om boggiern, för i dom flesta fallen så har problemet härstammat ifrån själva boggiern, men kan inte säga exakt vad problemet är eller vad det beror på.

Så jag rekommenderar dig att kolla över positioner av dummys och annat sådant, samt kolla positionen av attachment pointen i meshen.

Så att i stort sett så är det bara att experimentera sig fram till en lösning på problemet och anteckna vad problemet egentligen är och vad det härstammar ifrån, så att man har lösningen tillhands när det dyker upp nästa gång.
Tack Marcus,
skall ta en titt på detta framöver, misstänker att du har hittat nåt här!?

LAn
Gammal 2011-06-01, 09:38   #45
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:
Tack Marcus,
skall ta en titt på detta framöver, misstänker att du har hittat nåt här!?
Jag tror förslagsvis att det är något med alla dummys som är knas, du kan ju prova och sätta ut loket på spåret, med en annan temporär boggie för att se vart problemet härstammar ifrån.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.