| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#31 | |
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Om det nu är rätt. http://hem.bredband.net/b289351/C.jpg 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#32 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 om det är rätt vet nog någon annan än jag? Jag bara bygger utan djupare kunskaper om hur orginalen såg ut, men en sak vet jag och det är att den korta tendern kom till användning, bl.a. för att få plats, med hela loket, i bibanornas korta lokstall. 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#33 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag kan tala om att det är ett själsdödande jobb att få till en drivboggi med slidstyrning med lutande cylindrar till ett B-lok. Jag bifogar lite bilder som bevis på komplexiteten: 
		
		
		
			Bild 1: Det s.k. "subtree" som visar alla länkningar som är gjorda. Bild 2: Hela animationscykeln är över 30 frames och denna bild visar Högersidan (som är kvartad 90 grader framför vänstersidan) och visar frame 0. De gröna kvadraterna är dummies (b.r.xxx), dom vita är Bones = Limb (b.r.bone xxx). De blå korsen är de s.k IK Chains som styr "benens = bones" rörelser. Och allt detta är invävt i varandra enligt "subtree". Det är ett knetjobb kan jag försäkra! Bild 3: Samma situation i frame 8. Bild 4: Samma situation i frame 15. Den ljusblå linjen som går från b.r vevvstake01 till b.r.koppelstång01 är en s.k. "Look at Constraint" som gör att vevaxeln "hänger med" i koppelstångens rörelse! Läs mer i Paul Hobbs utmärkta tutorial! Bild 5: Samma situation i frame 22. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2011-05-31 klockan 02:50.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#34 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Själv är man glad att man lyckats åstadkomma en slidstyrning med olutande cylindrar i Blender. Dock så tror jag att det var mycket lättare än i Max, inget gigantiskt träd med childs att hålla reda på, man sätter bara upp allt gör några kopplingar och det fungerar! 
		
		
		
		
		
		
			C-tendern har funnits i två olika varianter, en äldre och en nyare. Skillnaden är att den nyare bär 14,0kbm vatten och den gamla bär bara 12,2 kbm vatten. Några loktyper hos SJ som haft C-tendern: C/Ca,(den äldre varianten) Cc, Cd/Cd2/C, L(med öppen hytt), Ka/Ka2/K/KA, A (2B1, innan ombyggnaden till A2 (2C)) G8, Tb/T2/B5. Kolförådet kunde också variera med påbyggd kolkorg. 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#35 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Jag tror att min kompetensgräns passeras vid enklare hus....  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#36 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Nu har jag fått några problem på halsen. B-loket visar sig snällt i Trainz men är från början urspårat. I vissa lägen kan jag få hjulen att snurra men oftast inte. Om nån råkat ut för detta så ge mig en "hint" ! Skall väl kolla upp allt om några dar? Och Spyfrog: Detta är fn ta mig inte lätt men det måste väl gå på nåt sätt !? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#37 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2004 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 797
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Är ingen Trainz'are själv men måste ändå kommentera. Från skiss till färdig produkt på vadå, 1vecka? Helt obegripligt och förbaskat snyggt blir det också.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#38 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Lennart: Ursäkta språket, men herre jävlar va snyggt  
		
		
		
		
		
		
			![]()  .
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#39 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 För övrigt så ser ju loket ut att stå på spåret på bilden? Men vad är det för något som hänger över vid X:et?  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#40 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Men varför är loket urspårat??? Lösningen är säkert enkel när man väl hittar den ! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#41 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack Ekan, 
		
		
		
		
		
		
			vänta bara tills du skall måla om! Då är säkert inte mappningarna så "snygga"! Men det löser vi då!? Att B börjar bli färdig före Ke och N beror på att det flöt så bra igår, men nu har jag lite problem - och det är väl rätt åt mig med den takten jag håller. Men problem är till för att lösas, så det klarar vi säkert med gemensamma ansträngningar !? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#42 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Om ni undrar över skuggorna på lok och tender är det än så länge F-lokets. fixas senare.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#43 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			jag har haft detta problemet vid upprepade tillfällen, det har för min del korrigerats genom att antingen byta ut a.bog0 / a.bog1 alternativt att göra om boggiern, för i dom flesta fallen så har problemet härstammat ifrån själva boggiern, men kan inte säga exakt vad problemet är eller vad det beror på. 
		
		
		
		
		
		
		
	Så jag rekommenderar dig att kolla över positioner av dummys och annat sådant, samt kolla positionen av attachment pointen i meshen. Så att i stort sett så är det bara att experimentera sig fram till en lösning på problemet och anteckna vad problemet egentligen är och vad det härstammar ifrån, så att man har lösningen tillhands när det dyker upp nästa gång.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#44 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 skall ta en titt på detta framöver, misstänker att du har hittat nåt här!? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#45 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag tror förslagsvis att det är något med alla dummys som är knas, du kan ju prova och sätta ut loket på spåret, med en annan temporär boggie för att se vart problemet härstammar ifrån.
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |