![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Med Bears hjälp har jag börjat undersöka om man inte kan ha en särskild mesh för "Pre-View"-fönstret. Skulle lösa problemen med att "load" (som ligger 1 km under marken) vidgar "pre-view-fönstret" med ca. 1 km så att inte meshen syns! Experimenten fortsätter!
Under tiden har jag fixat massor med lasterna så dom fungerar. Kommer många laster vad det lider. Malm, stenkol, träkol, torv och ved !
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Det skulle inte funka att bara låta den gå ner mindre långt i marken, eller har jag missat något i resonemanet?
Om man dessutom lade till en frame i slutet så hela lasten skalas ner till säg 1/1000 av normal storlek just som det sista passerar marknivå, kan det funka tro?
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() Senast redigerad av sealpower den 2011-01-06 klockan 22:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]() Citat:
![]() Orsaken att man skickar ner den så långt i marken är att den inte skall helt plötsligt bli synlig om man passerar en hög bro eller liknande. Egentligen tycker jag att Auran borde hantera detta generella problem i spelet och dölja meschen när vagnen är helt olastad, det verkar bara dumt att alla skall behöva strula med att lösa detta som egentligen är ett generellt problem.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Transparens animnationer är väl inte längre möjliga med det nya systemet för transparens? Annars hade man kanske rent teoretiskt kunna animera lasten 100% genomskinlig
![]() (om det nu ens var det i det gamla, trainz har länge dragits med vissa tekniska begränsningar) Men jag tror på att skala och gömma i balk som bear skrev.
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() Senast redigerad av sealpower den 2011-01-06 klockan 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Metoden med en separat preview-mesh för det lilla fönstret i Surveyor verkar vara den bästa lösningen, man kan ju t.ex. använda en av de lägre LOD-mesherna. Jag skall experimentera med detta framöver så får vi se vart det leder? Jag snickrade till en enkel preview-mesh till en av kalkvagnarna för att testa konceptet (en kub på 2,5x2,5m mappad med en textur). Se bilden:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-01-07 klockan 09:57. Anledning: Previewmesh skapad |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Jag måste då bara få fråga en liten sak, så jag själv hänger med :P
Är det så att det är texuregroup+last som krånglar? eller är det egentligen bara lasten?
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Problemet har inget med texturegroup att göra utan att lasten i "tom"-läge ligger 1 km under vagnen (för att vagnen verkligen skall se tom ut [och att lasten inte skall synas på höga broar mm, 100 m hade väl räckt men det hjälper föga i preview-fönstret]). När Surveyor skall visa vagnen i Preview-fönstret så visar den "hela" vagnen dvs vagn och last, dvs en kub på 1 kubikkilometer och då ser man inte mycket men problemet har Bear löst, nu skall jag bara implementera det på alla vagnar (16 st) så det tar lite tid.
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
//teori
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|