![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Metoden med en separat preview-mesh för det lilla fönstret i Surveyor verkar vara den bästa lösningen, man kan ju t.ex. använda en av de lägre LOD-mesherna. Jag skall experimentera med detta framöver så får vi se vart det leder? Jag snickrade till en enkel preview-mesh till en av kalkvagnarna för att testa konceptet (en kub på 2,5x2,5m mappad med en textur). Se bilden:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-01-07 klockan 09:57. Anledning: Previewmesh skapad |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Jag måste då bara få fråga en liten sak, så jag själv hänger med :P
Är det så att det är texuregroup+last som krånglar? eller är det egentligen bara lasten?
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Problemet har inget med texturegroup att göra utan att lasten i "tom"-läge ligger 1 km under vagnen (för att vagnen verkligen skall se tom ut [och att lasten inte skall synas på höga broar mm, 100 m hade väl räckt men det hjälper föga i preview-fönstret]). När Surveyor skall visa vagnen i Preview-fönstret så visar den "hela" vagnen dvs vagn och last, dvs en kub på 1 kubikkilometer och då ser man inte mycket men problemet har Bear löst, nu skall jag bara implementera det på alla vagnar (16 st) så det tar lite tid.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
//teori
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Exakt korvtiger, det är så de ryska gubbarna är gjorda, och så en kille som är väldigt duktig på att animera.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Om så är fallet borde det ju gå applicera på lasten också Edit: Bear hann före och motbevisade teorin, ignorera detta
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() Senast redigerad av sealpower den 2011-01-07 klockan 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
rotera lasten 180 grader och placera den i ramveket någonstans?
iofs är dessa vagnar svåra med detta, då de är så öppna ![]() Går det inte att scripta dit lasten via attachment? :/ så att när vagnen är tom så försvinner lasten?
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Det var en av varianterna jag testade när jag försökte hjälpa Lan. Det fungerade jättebra så länge man lastade och lossade i Driver men jag kom inte på hur man skulle komma åt att någon ändrade lasten i survior, du får ju inga medelanden ifrån någon industri i det läget.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Går det inte att kolla hur mycket lastad vagnen är, i procent eller "massa"?
Detta borde ju följa med vagnen, oavsett om den laddas från tryckning eller industri.. Alt. så kankse detta löser sig när man startar upp banan att den automagiskt lastas??
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är en bra idé att sluta till varje kroppsdel (ökar polygontalet en del) men det blir lättare och man behöver inte vara så noggrann vid animeringen - fråga min ständige patient Åssbon, han vet ;-)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Snörde dessutom ihop en testmodell, men det är sat som du säger. Men jag har svårt att fatta hur Auran kunde göra en sån tabbe och inte inkludera det mest grundläggande inom spelanimationsteknik, något som finns i så gott som alla moderna spel (och mindre moderna). Rätt dåligt av dem faktiskt. ![]() Nåja, nu slutar jag fylla din tråd med omöjliga förslag och går och stör någon annan istället ![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
jag tror Auran tänker att om man implementerar "scale" så kommer spelet att" hacka" så in i h-vte att ingen vill ha det. Tänk på att JET-exporterna fungerar ganska väl, sen är det upp till oss "konstruktörer" att göra det bästa av det vi erbjuds! (men scale kvarstår som ett önskemål för framtiden!). Sluta inte posta i mina trådar! Du är värdefull som "tankesmidare" !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
|
![]() |
![]() |