|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
Ekan och Bengan kan man lita på när det gäller texturförfiningar, det finns ju texturegroups till varje vagn! Kom just att tänka på att om man skall skriva S&N J på sidorna har jag säkert mappat fel (E&B är vana vid det!), det tar jag tag i i morgon. Om man lägger frame 1 i animeringen 1000 m under "havsytan" kommer inte vagnen att synas i "preview-rutan" i Surveyor. Jag tror jag har en lösning på detta problem också men det är helt otestat!? Ber att få återkomma efter "utredning". Träkragarna är mesher i vagnarnas m1-body-mappar men går att ta bort genom att sätta auto-create 0 i config. Detta var tänkt för en kommande last med sågad och huggen ved för krigsåren (STL Ved), sen får man själv meka med config om man vill ha det! Hoppas forumfolket kan lära sig att det inte är så svårt att ändra i config - tänk vad mycket mer dom skulle få ut av Trainz!?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
Citat:
Vad gäller uppmaningen om att låta folk ändra i config för att kunna utnytja vagnarna fullt ut så håller jag nog i princip med dig om att det är bra att folk bekantar sig med hur spelet fungerar under ytan. Men det finns ett stort problem med den lösningen, det blir omöjligt att distribuera högre object dvs banor och scenarior som utnytjar vagnarna från start, eftersom de kommer att ha olika kuid hos olika användare. Man skulle kunna tänka sig att distribuera specialvarianter av vagnarna med varje bana eller scenario, men det känns som fel väg att gå. De script som AJS har skrivit och som till stora delar motsvarar STL scripten har stöd för att slå av och på mescher i vagnarnas inställningar ungefär som ni hanterar texturegroups så det kanske skulle kunna vara möjligt med en liknande lösning om man inte vill göra separata vagnar.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
Senast redigerad av bear den 2011-01-05 klockan 00:02. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
"Vad gäller uppmaningen om att låta folk ändra i config för att kunna utnytja vagnarna fullt ut så håller jag nog i princip med dig om att det är bra att folk bekantar sig med hur spelet fungerar under ytan. Men det finns ett stort problem med den lösningen, det blir omöjligt att distribuera högre object dvs banor och scenarior som utnytjar vagnarna från start, eftersom de kommer att ha olika kuid hos olika användare. Man skulle kunna tänka sig att distribuera specialvarianter av vagnarna med varje bana eller scenario, men det känns som fel väg att gå."
Vad gäller mina vagnar så har alla full frihet att "klona" och ladda upp egna varianter, jag kan ju inte orka med att bygga alla varianter själv!?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Kom vi inte fram till att man kunde lägga till use parent bounds i configen så att man slapp problemet med att man inte ser vagnen i preview-rutan? Men det måste finnas något sätt annars, för jag har sett flera vagnar som använder knepet men som inte har samma problem.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
Bear har nog rätt: man får nog ge ut olika varianter på vagnar med vedkrage. Jag får inte till det här med texture-replacment för last-texturen. Måste allt stämma med sidan 372 i CCG?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Du måste ha en effect som heter product-texture i mesh-tablen i loadmeshen som skall innehålla:
kind texture-replacement texture “load_map.texture” Sedan så ska texturen heta load_map, vilket ger dig en .texture.txt som heter load_map.texture.txt vilket är vad texture ovan just pekar på. Sedan måste ju animated-mesh load finnas med i queuen.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-01-05 klockan 18:05. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
use-parent-bounds 1 hjälper inte, har testat med allt jag kan komma på men vagnarna syns inte i preview-fönstret. Enda sättet skulle väl vara om lasten vore en separat asset (eller befinner sig alldeles under marken), ungefär som en boggi men just nu är jag lindrigt sagt trött på hela "load of shit"!!! Jag vill bygga vagnar, inte sitta och fäppla med saker som inte fungerar!!! Nån annan får ta över last-problematiken - jag orkar inte mer!!!
Förbaskat trött på att skotta snö också - livet är eländigt ibland!?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
Lennart, om du har lust så kan du skicka över den versionen du inte får att fungera. Inte för att jag heller har fått det att fungera tidigare men ibland kan det vara bra med ett extra par ögon.
Om jag får gissa villt så misstänker jag configproblem, så du får gärna skicka de exporterade objekten också så slipper jag åtminstonde initialt strula med importen i Blender. För övrigt, så där är det ibland. Allt man gör är tråkigt och går åt helsike. Eller som en kompis till mig brukade säga, jag är den inverterade kung Midas allt jag rör vid blir till skit.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
Senast redigerad av bear den 2011-01-05 klockan 20:07. |
|
|
|