Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-14, 13:02   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Har pratat med Wulf_9, och har fått klartecken att inkludera hans motorljud med T44:an när den är färdig.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 19:54   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard Och jag som trodde att hallowen redan varit..

Det positiva detta är att jag faktiskt lyckats få ut loket i trainz med texturer!

Det negativa ser ni ju...



Någon som har en bra förklaring på varför ? alltid intressant att lära sig, men jag tror att det är säkrast om Bear tar hand om importen!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 21:51   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Markus är ditt spöktåg släkt med den flygande holländaren?

Dubbelkolla att du inte har ställt in att materialet skall vara genomskinligt i 3d programmet. I Blender heter skruven Alpha och det är så man gör semitransparenta fönster och liknande numera.

Kul för övrigt att du har fått in loket i Trainz.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 21:53   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Markus är ditt spöktåg släkt med den flygande holländaren?

Dubbelkolla att du inte har ställt in att materialet skall vara genomskinligt i 3d programmet. I Blender heter skruven Alpha och det är så man gör semitransparenta fönster och liknande numera.

Kul för övrigt att du har fått in loket i Trainz.
I Maya är det inga problem på den punkten, och hur det fungerar i Gmax har jag ingen aning, det är därför jag har vissa problem med att reda ut det, får nog inse att det här med import av modeller inte är min grej riktigt.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 00:26   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Har nu ett fungerande lok i trainz, med boggier och vy på växlar stegen, problemet är ju det att loket fortfarande är transparent, och jag hittar ingen lösning på problemet, för saken är den att vita ytor är inte transparenta, utan det berör endast ytor med annan färg på, och det visade sig att även Yojimbo från Aurans forum har samma problem med ett av sina lok, så han letar efter en lösning som han ska dela med sig av till mig.

Men det går framåt!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 12:33   #6
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Nu blir man nästan tvungen att skaffa trainz till den dyker upp i RW för att mildra ivern, snyggt jobbat
Hade för mig att jag hittade en tutorial om hjul för trainz och 3dsmax när jag sökte på helt andra saker och jag lyckades hitta den igen http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...ruckTutTRS.htm. Nu är den ju inte för senaste versionerna av trainz men kan kanske ge några tips i vilket fall. Nu ska det lunchas vidare
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 16:28   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Tack för det! Hade totalt missat att dom hade en tutorial för det! Har använt mig av några andra för att få in loket.









Lite småsaker som jag måste fixa, sen så får Ekan sätta sin prägel på loket!

Nu ska jag experimentera med Boggierna.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-16 klockan 20:35.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 07:11   #8
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Snygg T44 väldigt fin bra att det kommer en ny version en fråga kan du eller någon annan fixsa en T44 hytt för det är en sak som jag saknar med tågen i trainz hytter Men anars blir många och ditt tåg väldigt fina.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 07:43   #9
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Standard

Blir det någon STL elr STW koppel. Snyggt underverk
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 00:40   #10
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Det positiva detta är att jag faktiskt lyckats få ut loket i trainz med texturer!
Det negativa ser ni ju...
Halva inne i en helt ny mening Blir det samma resultat om du gör en variant av texturerna utan alfakanal sparad(om du nu har den sparad från som det är nu dvs.)?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 00:44   #11
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Halva inne i en helt ny mening Blir det samma resultat om du gör en variant av texturerna utan alfakanal sparad(om du nu har den sparad från som det är nu dvs.)?
Har ingen alpha kanal sparade i dom texturerna som det är nu, har inte riktigt sett behovet av det för underredet och huvarna.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 01:12   #12
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Har ingen alpha kanal sparade i dom texturerna som det är nu, har inte riktigt sett behovet av det för underredet och huvarna.
Oki, försökte leta lite och jag vet ju inte hur dina fönstertexturer(som jag misstänker har alpha kanal) är lagrade i vilka filer men det verkar som om transparensen kan sprida sig beroend på hur texturerna ligger

Citat:
Firstly, transparency can be a problem in Trainz. If you have made a building and texture a wall with a see through (transparent) window included in the wall texture, the result is see through and vanishing walls in Trainz. This means that the actual transparent window texture must be separate from the main wall texture. Using a large texture file for the building then making the same size opacity map with only a few windows on it also makes for large wasteful files. The large file size and a large polygon count for the object both impact on Trainz performance.

The technique is to cut holes in a building wall where each window goes, then to make a plane to exactly fill the opening. Only the window texture and the opacity map (texture) is applied to this plane, a completely separate texture and plane from the walls.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 08:17   #13
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Ni skall inte göra fönster med Alpha i texturerna om resultatet skall användas i moderna versioner av trainz. Gör istället separata polygoner där ni använder ett material som i sig är genomskinligt. Om man använder texturer med mer än svart och vitt i Alpha kanalen så får man magiska problem med att även ytan rakt bakom blir genomskinlig.

Jag skulle fortfarande tro att Markus problemet handlar om materialegenskaper.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 08:23   #14
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Närjag läste mitt eget inlägg så insåg jag att det lät himmla grinigt. Det var inte allsmeningen och beror mest på att jagsitter på pendeln och inte har riktigt vaknat ännu.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009