![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Jag har åkt X1 en gång, och det var en gång för mycket. Maken till sunkiga tåg har jag aldrig varit med om (utom gamla generationens S-tog i Köbenhavn, i avdelningen för rökare).
__________________
Fotointresserad lokförare Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tidigare ssg
|
![]()
Det är ju det som är charmigt ju :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 379
|
![]()
jag säger så här att gamla tåg är bäst eftersom jag gillar gammalt och jag håller med Rasmus96
![]()
__________________
Mvh, fargus Gillar Taurus loket ![]() Ett stor Michael Jackson fan |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Eskilstuna Sweden
Inlägg: 50
|
![]()
R.i.p. X1 1968-2011.
__________________
Mvh TGOJ gubben! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Tidigare ssg
|
![]()
Ja efterföljaren X10 lever troligen hos SL kvar till 2017 när Citybanan öppnas. Så snart försvinner de med...
Tror inte SL rustar upp dessa för ERMTS och stationerna längsmed Citybanan anpassas för X60. Och vid tidpunkten för öppnandet av Citybanan så fyller de äldsta X10/X11 35 år. De är med andra ord redan 30 år idag, nästan iaf... Fast man vet ju aldrig men ett illavarslande tecken är ju att Skånetrafiken fasar ut sina X11or... |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Ska dom ha ERTMS i Citybanan?? Jag måste säga att jag inte förstår vitsen med att ha det på de banor i Sverige som hittills har fått det. Botniabanan ligger långt uppe i norr och kommer väl knappast att få någon internationell trafik.
Citytunneln: Ska ändå bara användas av pendeltåg så internationell trafik lär det väl inte bli där heller. Varför inte bara använda ATC, det fungerar väl som det ska?? ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Tidigare ssg
|
![]() Citat:
ERMTS som är helt digitaliserat, datorbaserat system är säkert inte lika driftsäkert men oandra sidan kommer man förhoppningvis bukt med problemen med tiden. Fördelarna är desto flera Går att styra tågtrafiken betydligt enklare, tillåter höga hastigheter, högre än idag. Betydligt mer flexibelt och effektivt med betydligt bättre kapacitet. Dessutom billigare att installera på tex lågtrafikerade banor än att installera ATC. Exempel är Västerdalbanan. Men som sagt, inkörsproblemen är många och omfattande. Så ATC lär hänga med paralellt ett bra tag framöver... ERMTS är dessutom EU standard så alla nybyggen måste utrustas med detta. Senast redigerad av Eric B den 2011-04-18 klockan 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
|
![]()
Ja farväl X1
R.I.P X11968-2011 ![]() Nu kanske denna tråd gäller igen |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Haninge
Inlägg: 37
|
![]()
X1 3019 och 3081 ska imorgon åka upp till Gävle, där en av de ska utses som museivagn.
![]() Om ni vill veta tider för att fotografera tåget, se här.
__________________
Jag är tacksam för både konstruktiv (inkl. fototeknisk) och positiv kritik. Besök gärna min Hemsida för fler bilder. ![]() |
![]() |
![]() |