| 
	
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Thread Tools | Display Modes | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Join Date: Nov 2001 
				Location: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Posts: 8,149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nu har jag antagligen överskridit gränsen för gott forumbeteende genom att posta i bjornl's downloadtråd, så jag flyttar väl hit då! 
		
		
		
		
		
		
			Det här fungerar ju utmärkt när vi samarbetar! Glöm inte att vi har en verklig expert i Korvtiger som gärna hjälper till när det kniper. Så här skall utveckling av nya modeller gå till, tycker jag! Inget "tjuvhållande" på saker bara för att man tror man är "världsmästare", nej dela med oss, så för vi denna hobby framåt! Vi är bra på olika saker så låt oss samarbeta! Låt "revirtänkandet" hamna i "återvinningspåsen" i stället för bland "dom vanliga soporna"! 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Last edited by svenolov; 01-25-2012 at 03:40 PM. Reason: Ny rubrik  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Feb 2008 
				Location: Gävle 
				
				
					Posts: 1,535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej Lan och björnl. 
		
		
		
		
		
		
		
	Kan man möjligen beställa en mindre modifikation på 891mm broarna? Skulle man kunna göra så att den som heter DONJ kort bro också får de här skyddet emot urspårning (räler innanför) samt förlänga plankgången så den fortsätter över brofästet? Vidare så undrar jag om det är möjligt att om bron är över en viss längd så skall den ha brofästen i mitten? Detta då för alla broar, inte enbart 891mm Jag vill för övrigt tacka för dessa fantastiska broar - det är väl de första för 891mm och 600mm? 1067 mm är ju lite mer vanligt så det existerar kanske broar till det tidigare?  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Jan 2011 
				Location: Uppsala 
				
				
					Posts: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Mej spyfrog 
		
		
		
		
		
		
		
	Sitter just och håller på med detta. Återkommer med resultet senare. LAn sände mig mesharna för 891 mm varianten den modifierade bron. LAn, jag tycker det är suveränt roligt att vi kan sammarbeta och jag håller med dig till fullo . ![]() MVH / BL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Jan 2011 
				Location: Uppsala 
				
				
					Posts: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej 
		
		
		
			Bra bild, den kommer att se ut så men inte förän imorrn. Så här långt har jag kommit nu. Dvs. allt det svåra är klart. Denna bro kommer att lämpa sig jättebra för 2-4 spann. Eg. borde man göra en normalspårsvariant också. MVH / BL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: May 2003 
				Location: Östergötland 
				
				
					Posts: 864
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			En normalspårsvariant skulle inte sitta helt fel heller, så gör gärna det om du känner fört.  
		
		
		
		
		
		
			  Annars så är det riktigt fina grejer ni gör till trainz!  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Alexander  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Join Date: Nov 2001 
				Location: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Posts: 8,149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Leker med tanken på ett treskensspår (1435/891) och en dito bro. Problemen är: 
		
		
		
			1. Man kan inte använda "Chunky-mesh" som bara klarar 2 räler. 2. Med tvåmeterslängder blir spåret ändå "uthärdligt" i kurvorna. 3. Om man centrerar meshen kring y=0 så kan man köra normalspår (bild1)och om man flyttar den 0,272 m i x-led kan man köra 891-materiel (1435-891)//2 = 272 mm (bild2) Frågan är om detta går att lösa på något sätt så att 891-grejorna går på sina räler och inte i mitten ? Idéer mottages tacksamt! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Join Date: Nov 2001 
				Location: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Posts: 8,149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Byggt 2 varianter av 3-skensspår och broar. Den ena för normalspårsmateriel, den andra för 891-materiel - OCH ALDRIG MÖTAS DE TVÅ - SYND !!!!!
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Jan 2011 
				Location: Uppsala 
				
				
					Posts: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej LAn 
		
		
		
		
		
		
		
	skulle vi (Dvs. Du :-) kunna få till en treskens version så vore det ju "gefundenes fressen". DONJ hade ju faktiskt en sådan bro på spåret som gjck till Forn Wij MVH / BjornL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Join Date: Nov 2001 
				Location: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Posts: 8,149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			I väntan på idéer om treskenseländet fick jag till en gammal bro med "romerska bågar" (som är så gôtt!).
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Jan 2011 
				Location: Uppsala 
				
				
					Posts: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej LAn 
		
		
		
		
		
		
		
	Mycket snygg! Den blir bra fast inte på DONJ, den ser sydsvensk ut. På tal om sexiga broar (hu vilken konstig läggning), kolla denna blogg. http://tsyfpl.blogspot.com/2008/09/minnenas-bro.html Järnvägsbron i Sunne borde vi bygga nån gång. MVH / BL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Join Date: Aug 2001 
				Location: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Posts: 6,377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Man får tacka, för ett flertal fina broar. 
		
		
		
			![]() Men jag vill bara påminna om, att Builden är nere på 1.5. Så ni kommer att åka på lite merjobb, för att även få upp det på DLS i framtiden. Då ni måste uppdatera till minst 2.7. Det är dessa broar + Klotväxel, samt Lysekil på 2.4. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#13 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Apr 2004 
				Location: Lom - Norway 
				
				
					Posts: 1,272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag tänker på det här med treskensspår. Kan man inte använda samma princip som för ett dubbelspår, d.v.s. två skilda spår parallellt?
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#14 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Jan 2008 
				Location: Uppland, Sverige 
				
				
					Posts: 2,733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Treskensspår går att lägga på broarna precis som man lägger de på vanlig linje, med mina treskensspår. Sätt bara ut en normalspårsbro och dra sedan det extra treskenan över den.  
		
		
		
		
		
		
			Järnvägsbron i Sunne, var verkligen något extra, passar utmärkt då jag behöver en öppningsbar bro till nästa version av signalsäkerhetspaketet och som Lans båt kan åka under. Av intresse kan då detta urklipp ur Banläran från 1916 vara: http://www.ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#15 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Feb 2008 
				Location: Gävle 
				
				
					Posts: 1,535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Quote: 
	
 Det jag funderar över är dock detta - hamnar inte smalspårsloket "fel" när man gör enligt din modell? Dvs hamnar det inte mitt i normalspåret, vilket ju blir fel eftersom det borde gå på ena sidan? ![]() Om inte så fattar jag inte riktigt varför så många spår på DLS mm är fyrskensspår istället för treskensspår.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |