![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Treskensspår går att lägga på broarna precis som man lägger de på vanlig linje, med mina treskensspår. Sätt bara ut en normalspårsbro och dra sedan det extra treskenan över den.
Järnvägsbron i Sunne, var verkligen något extra, passar utmärkt då jag behöver en öppningsbar bro till nästa version av signalsäkerhetspaketet och som Lans båt kan åka under. Av intresse kan då detta urklipp ur Banläran från 1916 vara: http://www.ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Det jag funderar över är dock detta - hamnar inte smalspårsloket "fel" när man gör enligt din modell? Dvs hamnar det inte mitt i normalspåret, vilket ju blir fel eftersom det borde gå på ena sidan? ![]() Om inte så fattar jag inte riktigt varför så många spår på DLS mm är fyrskensspår istället för treskensspår. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Till Lans fråga om växlar i smal/normalspår. Eftersom spåren egentligen inte har ett dyft med varandra att göra så måste man sätta ut en växel per spår och sedan koppla ihop växlarna. En inbyggd växelihopkopplare kommer att följa med signalsäkerhetsscriptet om man använder det, genom att man namnger växlarna till samma sak, men lägger till a, resp. b sist. Ett av växelkloten är då synligt och det andra skall vara av osynlig typ, normalspåret får alltid den synliga växeln, eftersom den måste hamna centrerat, har du den på smalspåret så kommer den ju att bli förskjuten mot normalspåret. För växlar där bara den ena spårvidden går åt sidan, kan man antingen lägga bara en växel på det spåret, eller om man vill ha det realistiskare, lägga ett osynligt spår från den spårvidden som en osynlig växel, som leder ut i luften(samma princip som en spårspärr) och sedan ett (ev. osynligt) växelklot, sedan så kopplar man ihop dem med namnet som ovan beskrivet. Då kommer det tåg som inte har den växeln att spåra ur, eftersom växeltungan på det gemensamma spåret ligger fel. Lite av det här finns demonstrerat och beskrivet i signalsäkerhetsguiden.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-07-31 klockan 08:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jag gör jag mitt inlägg här, då denna tråd också behandlar ämnet treskensspår. Jag håller just nu på att gå igenom stl-koppel och signal skript, så tankarna kring det här dyker upp igen.
Korvtiger och jag har delvis löst problemet. Med signaler och "markers" så kan inte två tåg mötas, även fast dom kör på dom olika spåren. Men om man ska kunna koppla och köra "mixade" tåg (smalspår/normalspår) och använda en kopplingsvagn enligt DONJ, så måste treskensspåret bestå av endast ETT spår (track). Det skulle också underlätta signaleringen. Jag utgår från LAn's inlägg #7. Om man tillverkar ett treskensspår och ett smalspår enligt följande.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-01-25 klockan 15:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]() Citat:
Visst är det intressant, det är mycket intressant. Men jag undrar, vad skulle hända när en sådan scriptad smalspårsvagn kör ut från treskensspåret och hamnar på ett alldeles vanligt smalspår. Blir den inte förskjuten i sida iförhållande till det då?
__________________
MVH / BjörnL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta får du reda ut mer noggrannt så vi vanliga dödliga förstår, Jag får inte din 60 kg räl att fungera. Hur lägger man den förresten ovanpå ett annat spår utan att skapa växlar? OK håll nere Shift! Men hur gör man om man vill skapa växlar i både normalspåret och smalspåret?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |