Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-29, 17:23   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard DEM-karta Malmbanan

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Då Lennart, har gjort så fina malmlok och malmvagnar.
Så har jag gjort ett nytt försök med DEM-karta över Luleå och en bit bort mot Boden.

Tanken är, att jag har tänkt att försöka ända bort till Narvik. Men för att slippa en massa onödigt jobb, om det nu inte skulle funka ordentligt. Så har jag lagt upp en liten bit hos MediaFire och hoppas att några kan prova att ladda ner, för att se om det fungerar ordentligt denna gång.

O.B.S Gjort i TS2010 och Build 3,3. Inga spår lagda och ingenting byggt. Bara landskap gjort efter DEM-karta. Ljusblått streck, där spåret ska gå på ett ungefär.

http://www.mediafire.com/?16qs33stv6kn23e

Tacksam för rapport, hur det fungerar snarast.
Finns det inget intresse, så lägger jag ner inom en eller två veckor och gör något annat istället. Under tiden, så kör jag vidare mot Boden.
Det vore ju kul om någon begåvad och intresserad norrlänning tog upp din kastade handske. Det var ju dock mest "däruppe" dom lok och vagnar jag gör hade sitt största omlopp!!! Jag hade gärna själv tagit upp den kastade handsken men hinner nog inte det också! Min projektkorg är just nu överfull (Od, Of och Mas står på tur). I värsta fall får jag väl introducera malmtåg på Säröbanan (hmpf). Vad är det för mening att bygga malmtåg om de enda banor som finns är Stockholm tunnelbana och Göteborgs spårvägar? Det kommer kanske en handske flygande från mig också snart!

Tack Bengan för att du bryr dig!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 09:12   #2
Wheeldog
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2
Standard

Har enbart för att testa installerat filen i inlägg 1 i mitt ts2010 och allt verkar fungera väl. Har dock ingen egen erfarenhet av området så jag kan uttala mig om hur kartan i spelet överensstämmer med verkligheten.
Wheeldog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-02, 19:43   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har testat den första DEM-karta, Luleå, i TRS 2009 vers 3.3. Kan bara konstatera: Föredömligt!

Med lokalkännedom (eller fantasi) kan man åstadkomma mycket. Ett stort plus för tydligt färglagda spår.

Kör vidare, jag behöver inte testa.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 18:59   #4
coffiehans
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Falun
Inlägg: 255
Standard

Hej Bengan har också testat kartorna alla dina,
den enda som jag inte får att fungera är Kil, då stängs trainz bara ner.
fast jag ändrar config till 3:1 kanske är fel ska testa med ordinarie.
Sen har jag en förhoppning utan att veta om du har gott om tid eller inte,
eftersom du är en hejare på detta så skulle jag vilja ha hela Sveriges
järnvägsnät. Jag vet att jag ställde en kanske omöjlig undran.
Men det är ju inte förbjudet att fråga.

M.V.Trainzhälsningar
H-E Hedström
coffiehans besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 22:02   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Prövad i 2009 ver 3.3. Det är bara att lägga ut järnväg och marktextur. Jag har inte lokalkännedom eller tillgång till generalstabens karta, vilket behövs om DM-kartan skall testas i djupet. Söder om Luleå hamn en hyfsat bergsknalle på 40 meters höjd. Banan stiger från öster till väster med en meter. Inte kollat backar etc. Observera tvärsnittet i bilden.

De erfarenheter som finns visar att DEM-kartan fungerar bra - ett utmärkt hjälpmedel för modernt banbygge i Trainz.

Skall titta på Gällivare-biten och jämföra med Luleå.

Kort och gott Bengan; ett bra jobb. Skulle tro att Benkegbg instämmer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 22:03   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Glömde bilden - mitt huvud, ni vet.
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 22:04   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nu är det ännu värre - fingrarna ni vet
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Luleå kopiera.jpg (104.2 KB, 175 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 23:20   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Vilken pixelstorlek skriver du, Bengan, in i Map properties. Efter en titt på Gällivare finns det anledning titta på den frågan för framtiden. Det känns nämligen som om jag skulle vilja zooma ut lite mer - men minimappen är helt utmärkt.
Det är bara att börja med att lägga ut räls och sedan luftledningar. Glöm bara inte att namnge dem...

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 06:11   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Vilken pixelstorlek skriver du, Bengan, in i Map properties. Efter en titt på Gällivare finns det anledning titta på den frågan för framtiden. Det känns nämligen som om jag skulle vilja zooma ut lite mer - men minimappen är helt utmärkt.
Det är bara att börja med att lägga ut räls och sedan luftledningar. Glöm bara inte att namnge dem...

Nisse
1000 pixel på 10km höjd, som efter emges och eran manuall.
Men däremot, så kör jag kartbilderna på lager.
Först Internet OpenStreetMap, via Add på kartbilden i gråskalan.
Sen kör jag Add igen och lägger på Internet MapPoint på samma kartbild.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 10:17   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Tack. Dina värden vidarebefordrat till Benkegbg. Intressant lösning med kartorna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 16:37   #11
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Bengan. Nu har jag börjat hyvla på malmbanan. Placerar ut några stationshus för att markera läget för dessa Håller på med att sänka sjöar och höja en del terräng som är för låg. Men om man jämför Boden med Luleå så ligger Boden bara 5-10m högre men borde ligga 20-30m högre än Luleå. Jag vill bygga fram till sjutttitalet så jag letar efter bangårdsritningar av Luleås gamla malmhamnsanläggning. Jag har en dålig från 36 men har för mig att det ändrades något på den senare innan den som nu finns byggdes. desutom undrar jag om det finns några runda järnvägsbommar istället för plankbommarna som används nu och växellykta för dubbel korningsväxel.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 16:49   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Bengan. Nu har jag börjat hyvla på malmbanan. Placerar ut några stationshus för att markera läget för dessa Håller på med att sänka sjöar och höja en del terräng som är för låg. Men om man jämför Boden med Luleå så ligger Boden bara 5-10m högre men borde ligga 20-30m högre än Luleå. Jag vill bygga fram till sjutttitalet så jag letar efter bangårdsritningar av Luleås gamla malmhamnsanläggning. Jag har en dålig från 36 men har för mig att det ändrades något på den senare innan den som nu finns byggdes. desutom undrar jag om det finns några runda järnvägsbommar istället för plankbommarna som används nu och växellykta för dubbel korningsväxel.

Stickanw
Här finns lite gamla bangårdsritningar över malmbanan + lite över andra bangårdar.

http://www.ekeving.se/index.html

http://www.ekeving.se/b/mb/index.html

http://privat.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/fort.html
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 22:36   #13
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Tack för länkarna Bengan, kände redan till Ekevings sida och bahnhofs är ju också hans sida.
När det gäller fortsättning efter malmbanan så smäller ettan och trean lika högt för min del. Ur min synvinkel blir det ditt eget val som avgör
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 22:44   #14
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
.....
Nu sitter jag och funderar på, om jag ska göra sträckan Boden - Haparanda klart. Så att allt norröver blir klart eller om jag ska börja jobba mig neråt på Inlandsbanan.

Innan jag bestämmer mig, så får ni lämna önskemål i tråden nedan, på dessa 3 alternativ.

1) Boden till Kalix, Haparanda och Övertorneå.
2) Jokkmokk till Arvidsjaur, Sorsele och Jörn.
3) Boden till Älvsbyn, Piteå och Jörn.
Jag röstar på alternativ 2! Jokkmokk till Arvidsjaur, Sorsele och Jörn.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009