Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   DEM-karta Malmbanan (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29052)

lan 2011-01-29 17:23

DEM-karta Malmbanan
 
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 228551)
Då Lennart, har gjort så fina malmlok och malmvagnar.
Så har jag gjort ett nytt försök med DEM-karta över Luleå och en bit bort mot Boden.

Tanken är, att jag har tänkt att försöka ända bort till Narvik. Men för att slippa en massa onödigt jobb, om det nu inte skulle funka ordentligt. Så har jag lagt upp en liten bit hos MediaFire och hoppas att några kan prova att ladda ner, för att se om det fungerar ordentligt denna gång.

O.B.S Gjort i TS2010 och Build 3,3. Inga spår lagda och ingenting byggt. Bara landskap gjort efter DEM-karta. Ljusblått streck, där spåret ska gå på ett ungefär.

http://www.mediafire.com/?16qs33stv6kn23e

Tacksam för rapport, hur det fungerar snarast.
Finns det inget intresse, så lägger jag ner inom en eller två veckor och gör något annat istället. Under tiden, så kör jag vidare mot Boden.

Det vore ju kul om någon begåvad och intresserad norrlänning tog upp din kastade handske. Det var ju dock mest "däruppe" dom lok och vagnar jag gör hade sitt största omlopp!!! Jag hade gärna själv tagit upp den kastade handsken men hinner nog inte det också! Min projektkorg är just nu överfull (Od, Of och Mas står på tur). I värsta fall får jag väl introducera malmtåg på Säröbanan (hmpf). Vad är det för mening att bygga malmtåg om de enda banor som finns är Stockholm tunnelbana och Göteborgs spårvägar? Det kommer kanske en handske flygande från mig också snart!

Tack Bengan för att du bryr dig!

Wheeldog 2011-02-02 09:12

Har enbart för att testa installerat filen i inlägg 1 i mitt ts2010 och allt verkar fungera väl. Har dock ingen egen erfarenhet av området så jag kan uttala mig om hur kartan i spelet överensstämmer med verkligheten.

Nils Blid 2011-02-02 19:43

Har testat den första DEM-karta, Luleå, i TRS 2009 vers 3.3. Kan bara konstatera: Föredömligt!

Med lokalkännedom (eller fantasi) kan man åstadkomma mycket. Ett stort plus för tydligt färglagda spår.

Kör vidare, jag behöver inte testa.

Nisse

coffiehans 2011-02-03 18:59

Hej Bengan har också testat kartorna alla dina,
den enda som jag inte får att fungera är Kil, då stängs trainz bara ner.
fast jag ändrar config till 3:1 kanske är fel ska testa med ordinarie.
Sen har jag en förhoppning utan att veta om du har gott om tid eller inte,
eftersom du är en hejare på detta så skulle jag vilja ha hela Sveriges
järnvägsnät. Jag vet att jag ställde en kanske omöjlig undran.
Men det är ju inte förbjudet att fråga.

M.V.Trainzhälsningar
H-E Hedström

Nils Blid 2011-02-09 22:02

Prövad i 2009 ver 3.3. Det är bara att lägga ut järnväg och marktextur. Jag har inte lokalkännedom eller tillgång till generalstabens karta, vilket behövs om DM-kartan skall testas i djupet. Söder om Luleå hamn en hyfsat bergsknalle på 40 meters höjd. Banan stiger från öster till väster med en meter. Inte kollat backar etc. Observera tvärsnittet i bilden.

De erfarenheter som finns visar att DEM-kartan fungerar bra - ett utmärkt hjälpmedel för modernt banbygge i Trainz.

Skall titta på Gällivare-biten och jämföra med Luleå.

Kort och gott Bengan; ett bra jobb. Skulle tro att Benkegbg instämmer.

Nisse

Nils Blid 2011-02-09 22:03

Glömde bilden - mitt huvud, ni vet.

Nils Blid 2011-02-09 22:04

1 bifogad(e) fil(er)
Nu är det ännu värre - fingrarna ni vet

Nils Blid 2011-02-09 23:20

Vilken pixelstorlek skriver du, Bengan, in i Map properties. Efter en titt på Gällivare finns det anledning titta på den frågan för framtiden. Det känns nämligen som om jag skulle vilja zooma ut lite mer - men minimappen är helt utmärkt.
Det är bara att börja med att lägga ut räls och sedan luftledningar. Glöm bara inte att namnge dem...

Nisse

Bengan 2011-02-10 06:11

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 229409)
Vilken pixelstorlek skriver du, Bengan, in i Map properties. Efter en titt på Gällivare finns det anledning titta på den frågan för framtiden. Det känns nämligen som om jag skulle vilja zooma ut lite mer - men minimappen är helt utmärkt.
Det är bara att börja med att lägga ut räls och sedan luftledningar. Glöm bara inte att namnge dem...

Nisse

1000 pixel på 10km höjd, som efter emges och eran manuall.
Men däremot, så kör jag kartbilderna på lager.
Först Internet OpenStreetMap, via Add på kartbilden i gråskalan.
Sen kör jag Add igen och lägger på Internet MapPoint på samma kartbild.

Nils Blid 2011-02-10 10:17

Tack. Dina värden vidarebefordrat till Benkegbg. Intressant lösning med kartorna.

Nisse

stickanw 2011-02-12 16:37

Bengan. Nu har jag börjat hyvla på malmbanan. Placerar ut några stationshus för att markera läget för dessa Håller på med att sänka sjöar och höja en del terräng som är för låg. Men om man jämför Boden med Luleå så ligger Boden bara 5-10m högre men borde ligga 20-30m högre än Luleå. Jag vill bygga fram till sjutttitalet så jag letar efter bangårdsritningar av Luleås gamla malmhamnsanläggning. Jag har en dålig från 36 men har för mig att det ändrades något på den senare innan den som nu finns byggdes. desutom undrar jag om det finns några runda järnvägsbommar istället för plankbommarna som används nu och växellykta för dubbel korningsväxel.

Stickanw

Bengan 2011-02-12 16:49

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 229605)
Bengan. Nu har jag börjat hyvla på malmbanan. Placerar ut några stationshus för att markera läget för dessa Håller på med att sänka sjöar och höja en del terräng som är för låg. Men om man jämför Boden med Luleå så ligger Boden bara 5-10m högre men borde ligga 20-30m högre än Luleå. Jag vill bygga fram till sjutttitalet så jag letar efter bangårdsritningar av Luleås gamla malmhamnsanläggning. Jag har en dålig från 36 men har för mig att det ändrades något på den senare innan den som nu finns byggdes. desutom undrar jag om det finns några runda järnvägsbommar istället för plankbommarna som används nu och växellykta för dubbel korningsväxel.

Stickanw

Här finns lite gamla bangårdsritningar över malmbanan + lite över andra bangårdar.

http://www.ekeving.se/index.html

http://www.ekeving.se/b/mb/index.html

http://privat.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/fort.html

stickanw 2011-02-12 22:36

Tack för länkarna Bengan, kände redan till Ekevings sida och bahnhofs är ju också hans sida.
När det gäller fortsättning efter malmbanan så smäller ettan och trean lika högt för min del. Ur min synvinkel blir det ditt eget val som avgör

svenolov 2011-02-12 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 229655)
.....
Nu sitter jag och funderar på, om jag ska göra sträckan Boden - Haparanda klart. Så att allt norröver blir klart eller om jag ska börja jobba mig neråt på Inlandsbanan.

Innan jag bestämmer mig, så får ni lämna önskemål i tråden nedan, på dessa 3 alternativ.

1) Boden till Kalix, Haparanda och Övertorneå.
2) Jokkmokk till Arvidsjaur, Sorsele och Jörn.
3) Boden till Älvsbyn, Piteå och Jörn.

Jag röstar på alternativ 2! Jokkmokk till Arvidsjaur, Sorsele och Jörn.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:19.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009