![]() |
DEM-karta Malmbanan
Citat:
Tack Bengan för att du bryr dig! |
Har enbart för att testa installerat filen i inlägg 1 i mitt ts2010 och allt verkar fungera väl. Har dock ingen egen erfarenhet av området så jag kan uttala mig om hur kartan i spelet överensstämmer med verkligheten.
|
Har testat den första DEM-karta, Luleå, i TRS 2009 vers 3.3. Kan bara konstatera: Föredömligt!
Med lokalkännedom (eller fantasi) kan man åstadkomma mycket. Ett stort plus för tydligt färglagda spår. Kör vidare, jag behöver inte testa. Nisse |
Hej Bengan har också testat kartorna alla dina,
den enda som jag inte får att fungera är Kil, då stängs trainz bara ner. fast jag ändrar config till 3:1 kanske är fel ska testa med ordinarie. Sen har jag en förhoppning utan att veta om du har gott om tid eller inte, eftersom du är en hejare på detta så skulle jag vilja ha hela Sveriges järnvägsnät. Jag vet att jag ställde en kanske omöjlig undran. Men det är ju inte förbjudet att fråga. M.V.Trainzhälsningar H-E Hedström |
Prövad i 2009 ver 3.3. Det är bara att lägga ut järnväg och marktextur. Jag har inte lokalkännedom eller tillgång till generalstabens karta, vilket behövs om DM-kartan skall testas i djupet. Söder om Luleå hamn en hyfsat bergsknalle på 40 meters höjd. Banan stiger från öster till väster med en meter. Inte kollat backar etc. Observera tvärsnittet i bilden.
De erfarenheter som finns visar att DEM-kartan fungerar bra - ett utmärkt hjälpmedel för modernt banbygge i Trainz. Skall titta på Gällivare-biten och jämföra med Luleå. Kort och gott Bengan; ett bra jobb. Skulle tro att Benkegbg instämmer. Nisse |
Glömde bilden - mitt huvud, ni vet.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Nu är det ännu värre - fingrarna ni vet
|
Vilken pixelstorlek skriver du, Bengan, in i Map properties. Efter en titt på Gällivare finns det anledning titta på den frågan för framtiden. Det känns nämligen som om jag skulle vilja zooma ut lite mer - men minimappen är helt utmärkt.
Det är bara att börja med att lägga ut räls och sedan luftledningar. Glöm bara inte att namnge dem... Nisse |
Citat:
Men däremot, så kör jag kartbilderna på lager. Först Internet OpenStreetMap, via Add på kartbilden i gråskalan. Sen kör jag Add igen och lägger på Internet MapPoint på samma kartbild. |
Tack. Dina värden vidarebefordrat till Benkegbg. Intressant lösning med kartorna.
Nisse |
Bengan. Nu har jag börjat hyvla på malmbanan. Placerar ut några stationshus för att markera läget för dessa Håller på med att sänka sjöar och höja en del terräng som är för låg. Men om man jämför Boden med Luleå så ligger Boden bara 5-10m högre men borde ligga 20-30m högre än Luleå. Jag vill bygga fram till sjutttitalet så jag letar efter bangårdsritningar av Luleås gamla malmhamnsanläggning. Jag har en dålig från 36 men har för mig att det ändrades något på den senare innan den som nu finns byggdes. desutom undrar jag om det finns några runda järnvägsbommar istället för plankbommarna som används nu och växellykta för dubbel korningsväxel.
Stickanw |
Citat:
http://www.ekeving.se/index.html http://www.ekeving.se/b/mb/index.html http://privat.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/fort.html |
Tack för länkarna Bengan, kände redan till Ekevings sida och bahnhofs är ju också hans sida.
När det gäller fortsättning efter malmbanan så smäller ettan och trean lika högt för min del. Ur min synvinkel blir det ditt eget val som avgör |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:19. |