Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-31, 21:22   #1
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard Gmax och LOD

Hej vänner!

Under det att man "spikar" ihop nya prylar med Gmax, funderar jag lite på om det finns några tumregler för vilka avstånd [:X] som kan vara tillämpbara som LOD-värden [8] för olika objekt.
Enkelt är väl att säga stort objekt högt värde på LOD och vice versa;
[8)]
-Men finns det några vedertagna siffervärden?

Fråga 2;

Hur skall man bära sig åt för att göra en "rebuild av LOD-levels"? [xx(]

Jag korrigerade ett av mina objekt som inte blev så lyckad - och nu kan jag inte exportera den som *.s-fil igen...[xx(]


Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-07-31, 21:46   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Som ruttbyggare glädjs man åt att LOD utnyttjas i högre grad än vad som tidigare har varit fallet. LOD möjliggör ju fina väldetaljerade objekt utan att kräva monsterdator, eftersom bara de närmaste objekten "ritas" ut noggrannt.

Som svar på dina frågor skulle jag säga att det finns inga vedertagna praxis eller nått, för det är så mycket som spelar in. Hur många LOD-nivåer har objektet, hur stort är det och vilken detaljrikedom vill man återge. Beror ju i sin tur på hur stora är polygonerna, är det ett objekt med polygoner på decimeter, så kan man ju ha en LOD-nivå som återger dessa upp till kanske 50m. Så, jag tror att testande är en nödvändighet, låt gärna nån ruttbyggare tycka till.

För intrimmning av LOD-nivåerna är ju Shape File Manager inte dum, när man är nöjd med resultatet kan man ju justera sina inställningar från 3D-programmet med de utprovade värdena.

Det var bara min syn på det hela, hoppas fler ger sin syn på denna intressanta fråga.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-01, 15:47   #3
tjalle
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Bromma, Sweden.
Inlägg: 224
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard

Beroende vad det är för ett objekt och vad som skall vara synligt från bestämda avstånd brukar avgöra för min del vad man kan ta bort, t.ex. skorsten eller knutar, balkar mm behöver inte vara synligt från t.ex. 500 meters avstånd, det sparar många polygoner.
Jag brukar ha allt synligt upp till c:a 80 meter och sedan "plockar jag bort" polygoner på detaljer ju längre bort man kommer från objektet (ganska logiskt), på vissa objekt kan man "rensa" ordentligt på det längsta avståndet. Sedan bestämmer också typen av objekt, det antal LOD-nivåer man vill ha (fyra är vanligt).

Exempelbild på mitt första objekt (som jag skulle behöva göra om lite ang. LOD)...



Ps. Har tyvärr ingen större erfarenhet med LOD i Gmax, bara i TSM...

tjalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 21:10   #4
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard

[:X] Shape Viewer såg intressant ut...

[8] Var hittar jag den?

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 21:29   #5
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard


Jag blev oxå nyfiken så jag sökte lite
Och hittade denna sida
http://www.railpage.org.au/steam4me/trainsim/index.html
Bara att rekommendera
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-08-15, 14:55   #6
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard

Dags att LOD:a lite djupare nu...
[]
Tankade hem Shape Viewer, vilken visat sig vara till stor nytta att bara studera skapelser innan de läggs ut på en eventuell bana...
Man myser när man i SFM har "fiffat" med ljussättningen på objektet och objektdelarna för att sedan snabbt och enkelt kunna beskåda resultatet i SV:n.

[8][:X][8]
Vad jag inte riktigt har lyckats klura ut är hur man kan få fram olika LOD-nivåer[?]
-så som det ser ut på bilden ett par inlägg högre upp...

Jag har en lastbrygga med räcken, där jag snabbt insett att man kan vara "snäll" mot MSTS genom att ha räckena på en annan LOD-nivå (närmare) - men hur går jag tillväga[?]

Ytterligare ett förslag [][] till Fredriks GMax-skola (utöver den av mig efterlysta "Lamptillverkarkursen";[][] (Hur göra en lampa/lykta och få den att lysa i natten)

Emotser långa lysande inlägg som svar.

Edit = textredigering och stavfel.


Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ritning som underlag ? (Gmax) sjonas Off-topic 6 2006-01-07 11:29
Gmax info Pierre 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 3 2003-05-31 16:56
GMAX registrering, hur får man det? Pelle E Off-topic 3 2003-03-14 08:03
Gmax Problem lan 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 3 2002-11-27 16:30
Lyckats fått in min V5:a i GMax!!! Zzarr 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 17 2002-10-22 01:33



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009