![]() |
Gmax och LOD
Hej vänner!
Under det att man "spikar" ihop nya prylar med Gmax, funderar jag lite på om det finns några tumregler för vilka avstånd [:X] som kan vara tillämpbara som LOD-värden [8] för olika objekt. Enkelt är väl att säga stort objekt högt värde på LOD och vice versa; [8)] -Men finns det några vedertagna siffervärden? Fråga 2; Hur skall man bära sig åt för att göra en "rebuild av LOD-levels"? [xx(] Jag korrigerade ett av mina objekt som inte blev så lyckad - och nu kan jag inte exportera den som *.s-fil igen...[xx(] Moving Steel on Land and Under Water |
Som ruttbyggare glädjs man åt att LOD utnyttjas i högre grad än vad som tidigare har varit fallet. LOD möjliggör ju fina väldetaljerade objekt utan att kräva monsterdator, eftersom bara de närmaste objekten "ritas" ut noggrannt.
Som svar på dina frågor skulle jag säga att det finns inga vedertagna praxis eller nått, för det är så mycket som spelar in. Hur många LOD-nivåer har objektet, hur stort är det och vilken detaljrikedom vill man återge. Beror ju i sin tur på hur stora är polygonerna, är det ett objekt med polygoner på decimeter, så kan man ju ha en LOD-nivå som återger dessa upp till kanske 50m. Så, jag tror att testande är en nödvändighet, låt gärna nån ruttbyggare tycka till. För intrimmning av LOD-nivåerna är ju Shape File Manager inte dum, när man är nöjd med resultatet kan man ju justera sina inställningar från 3D-programmet med de utprovade värdena. Det var bara min syn på det hela, hoppas fler ger sin syn på denna intressanta fråga. :) http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4635148.gif /Mats A |
Beroende vad det är för ett objekt och vad som skall vara synligt från bestämda avstånd brukar avgöra för min del vad man kan ta bort, t.ex. skorsten eller knutar, balkar mm behöver inte vara synligt från t.ex. 500 meters avstånd, det sparar många polygoner.
Jag brukar ha allt synligt upp till c:a 80 meter och sedan "plockar jag bort" polygoner på detaljer ju längre bort man kommer från objektet (ganska logiskt), på vissa objekt kan man "rensa" ordentligt på det längsta avståndet. Sedan bestämmer också typen av objekt, det antal LOD-nivåer man vill ha (fyra är vanligt). Exempelbild på mitt första objekt (som jag skulle behöva göra om lite ang. LOD)... http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1225154558.jpg Ps. Har tyvärr ingen större erfarenhet med LOD i Gmax, bara i TSM... http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8197002226.gif |
[:X] Shape Viewer såg intressant ut...
[8] Var hittar jag den? Moving Steel on Land and Under Water |
:D
Jag blev oxå nyfiken så jag sökte lite Och hittade denna sida http://www.railpage.org.au/steam4me/trainsim/index.html Bara att rekommendera |
Dags att LOD:a lite djupare nu...
:D[:p] Tankade hem Shape Viewer, vilken visat sig vara till stor nytta att bara studera skapelser innan de läggs ut på en eventuell bana... Man myser när man i SFM har "fiffat" med ljussättningen på objektet och objektdelarna för att sedan snabbt och enkelt kunna beskåda resultatet i SV:n. [8][:X][8] Vad jag inte riktigt har lyckats klura ut är hur man kan få fram olika LOD-nivåer[?] -så som det ser ut på bilden ett par inlägg högre upp... Jag har en lastbrygga med räcken, där jag snabbt insett att man kan vara "snäll" mot MSTS genom att ha räckena på en annan LOD-nivå (närmare):) - men hur går jag tillväga[?] Ytterligare ett förslag [:p][:p] till Fredriks GMax-skola (utöver den av mig efterlysta "Lamptillverkarkursen";[:p][:p] (Hur göra en lampa/lykta och få den att lysa i natten) Emotser långa lysande ;) inlägg som svar. Edit = textredigering och stavfel. Moving Steel on Land and Under Water |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009