Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-03-02, 00:22   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
quote:
Sen undrar jag, varför vissa rutter hackar väsentligt mkt mer än andra, trots att jag ställt ner grafiken på min dator för att ligga över 10-12 FPS som jag anser vara ett minimikrav för att kallas flyt.
/ P E

Hej
Det har med ruttens uppbyggnad att göra.
Som dom flesta som bygger rutter, så bryr dom sej inte om att de hackar, eller så vet dom inte hur man ska få bort hacken.

Viktiga faktorer som får ner laddhacken är att man bara använder små texturfiler, helst DXT1 komprimerade.
Viktigt är att man går igenom alla shapfiler och ställer ner synligheten till ett minimum.
Detta får man ju ta lite från fall till fall, då vissa objekt kräver längre synlighet. Typ ett stort pappersbruk, som ser rätt fånigt ut, om de poppar upp på 300 meter.


Det gäller ju att få 3D-byggarna att dra ner på antal polygoner också och helst få dom att bygga med LOD(objektet synbart i olika steg).

Tre gyllene regler:

Kort synbarhet(1-300 meter på småobjekt, hus 4-800 meter, beroende på vart dom står.)

Små texturer(256x256 helst DXT1-komprimerade)

Minimum av polygoner

På detta sätt så får man en rutt att flyta bra.


Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
MSTS kanske inte är helt nedlagt gec44-9w MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2005-01-01 02:27
MSTS Hänger! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2003-04-07 23:43
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 19:32
Möte av flera tåg i MSTS. Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-01-30 20:21
Fråga angående 3d modeller till msts och trainz Trigger Off-topic 9 2002-08-25 18:14



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009