Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-25, 23:13   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Tack för förklaringen! Så hinderstopplyktan på bilden tänds när tågväg läggs fram till dvärgsignalen där tåget har stannat? Och sedan släcks stopplyktan efter ett par minuter när tåget har inkommit? Är det rätt tolkat?

:
Internet har legat nere för mig hela kvällen "riksnet"

Jo precis, men det är en tågväg till huvuddvärgsignalen och när tåget går in på sista spårledningen, är det en viss tid (på ställverk 65 ofta 90 sekunder)
som går igång och när den tiden är ute då upplåses tågvägen mot huvuddvärgen och den motriktade hinderstopplyktan slocknar. (behövs inget frontskydd mer)
När detta händer kan man ställa andra tågvägar framför tåget för då anses tåget har stannat säkert och inte utgör något hot för andra fordonsrörelser.

Om vi är inne på frontskydd på mindre driftplatser är det faktiskt väldigt ofta den motriktade infart signalen ( långt från slutpunkten) som får denna uppgift.
och den behöver inte vara kontroll att den är röd ( men ingen rörelseväg får det vara från den). För en huvudsignal som är lampfel i, ska betraktas som att den är i stopp.
Men från slutpunkten i tågvägen till denna infartssignal frontskydd blir då frontskyddsområde och ska kontrolleras tekniskt fritt från fordon. ( den sträcker sig även in mot de andra tågspåren)

Men vid samtidighet så övergår det från infarten till motriktad växel ( nya frontskyddet) som är låst i skyddande läge.
Men det måste vara 100 meter minimum mellan tågen. så därför är stopplyktan placerad 100 före mellansignalen. Då får man 100 meter mellan de rörelserna

Så därför ser vi sällan hinderstopplyktor på mindre driftplatser. Dels är hastigheten högre än på större driftplatser och man behöver de inte.
Men på Esil ställverken har vi dem som sidoskydd för att kunna få in längre tåg kan man säga. Då kan bakänden på tåget stå vid tänd röd hinderstopplykta ( vid växeln) och loket stå vid mellansignalen ( som är 200 meter från växeln andra änden) skulle lampan gå sönder på stopplyktan måste hela tåget rymmas mellan mellansignalerna för att de andra tågen ska kunna få kör rakt igenom driftplatsen om inte tåget ryms däremmellan så blir det stoppkörning för tåget som ska köra rakt igenom.
Formellt vid lampfel stopplykta flyttas sidoskyddet då från stopplykta till mellansignalen som blir nya sidoskyddet ( och spårledningen ska då kontrolleras från mellansignalen till stopplyktan "vid växeln")

Men på stora driftplatser är de vanliga om hastigheten är 40 km/h. ( då kan man ofta ha dem 0 meter från slutpunkt motriktad )
För att få lite mer smidighet, man vill ogärna ha långa sträckor som frontskyddsområde om man inte behöver det.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-26 klockan 00:05.
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 16:30   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Återigen, tack för förklaringen! Det är uppenbart hur mycket det är man som glad amatör inte har en susning om när det gäller signalering.

Jag satte upp stopplyktor i Tenhult och testade så som Totte visade. Det verkar fungera! Det blir förstås inte ens i närheten av hur det fungerar i verkligheten men lyktorna är tända då det finns tåg mellan stopplyktan och växeln. En nackdel är att när lyktan är släckt så visar föregående signal "vänta kör", även om nästa huvudsignal står i stopp. Så antar jag att det inte funkar i verkligheten.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:08   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Återigen, tack för förklaringen! Det är uppenbart hur mycket det är man som glad amatör inte har en susning om när det gäller signalering.

Jag satte upp stopplyktor i Tenhult och testade så som Totte visade. Det verkar fungera! Det blir förstås inte ens i närheten av hur det fungerar i verkligheten men lyktorna är tända då det finns tåg mellan stopplyktan och växeln. En nackdel är att när lyktan är släckt så visar föregående signal "vänta kör", även om nästa huvudsignal står i stopp. Så antar jag att det inte funkar i verkligheten.
Kul för dig!

Jag ska även sätta dit signaler i vissa stationer. Bra att du tog upp det.

Senast redigerad av Totte den 2019-11-27 klockan 17:18.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:12   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Signaler före rörliga broar vill jag gärna ha.
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=1026
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:24   #5
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg

Jag satte upp stopplyktor i Tenhult och testade så som Totte visade. Det verkar fungera! Det blir förstås inte ens i närheten av hur det fungerar i verkligheten men lyktorna är tända då det finns tåg mellan stopplyktan och växeln. En nackdel är att när lyktan är släckt så visar föregående signal "vänta kör", även om nästa huvudsignal står i stopp. Så antar jag att det inte funkar i verkligheten.
När de är släckta om nästa huvudsignal är i stopp så visas oftast kör vänta stopp eller 2 gröna ( beroende på växelläget) men är det 80 km/h växlar så är det även kör vänta stopp mot sidan.
Normalt passeras aldrig en stopp lyckta som lyser motriktat (dvs föraren ser den inte utom i backspegeln)
Man kör inte förbi frontskyddet (om det är frontskydd). Så i videon blir det fel tycker jag.
En slutpunkt stopp lyckta är normalt släckt, den tänds bara upp om man ställer en tågväg mot den som slutpunkt
och en hinder stopplykta tänds även bara upp en tågväg mot en huvudsignal som slutpunkt men man behöver ha frontskydd för tågvägen. Eller sidoskydd för en genomgående tågväg
Bara vid stoppbockar lyser de jämt.

Jag har som jobb att besikta av sådan här i verkligheten så lite har väl gått in.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-27 klockan 17:31.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:29   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
När de är släckta om nästa huvudsignal är i stopp så visas oftast kör vänta stopp eller 2 gröna ( beroende på växelläget) men är det 80 km/h växlar så är det även kör vänta stopp mot sidan.
Normalt passeras aldrig en stopp lyckta som lyser motriktat (dvs föraren ser den inte utom i backspegeln)
Man kör inte förbi frontskyddet (om det är frontskydd). Så i videon blir det fel tycker jag.
En stopp lyckta är normalt släckt, den tänds bara upp om man ställer en tågväg mot den som slutpunkt

Jag har som jobb att besikta av sådan här i verkligheten så lite har väl gått in.
Hej! Man ska vara glad att de finns i simulator.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009