![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]() Citat:
Jo precis, men det är en tågväg till huvuddvärgsignalen och när tåget går in på sista spårledningen, är det en viss tid (på ställverk 65 ofta 90 sekunder) som går igång och när den tiden är ute då upplåses tågvägen mot huvuddvärgen och den motriktade hinderstopplyktan slocknar. (behövs inget frontskydd mer) När detta händer kan man ställa andra tågvägar framför tåget för då anses tåget har stannat säkert och inte utgör något hot för andra fordonsrörelser. Om vi är inne på frontskydd på mindre driftplatser är det faktiskt väldigt ofta den motriktade infart signalen ( långt från slutpunkten) som får denna uppgift. och den behöver inte vara kontroll att den är röd ( men ingen rörelseväg får det vara från den). För en huvudsignal som är lampfel i, ska betraktas som att den är i stopp. Men från slutpunkten i tågvägen till denna infartssignal frontskydd blir då frontskyddsområde och ska kontrolleras tekniskt fritt från fordon. ( den sträcker sig även in mot de andra tågspåren) Men vid samtidighet så övergår det från infarten till motriktad växel ( nya frontskyddet) som är låst i skyddande läge. Men det måste vara 100 meter minimum mellan tågen. så därför är stopplyktan placerad 100 före mellansignalen. Då får man 100 meter mellan de rörelserna Så därför ser vi sällan hinderstopplyktor på mindre driftplatser. Dels är hastigheten högre än på större driftplatser och man behöver de inte. Men på Esil ställverken har vi dem som sidoskydd för att kunna få in längre tåg kan man säga. Då kan bakänden på tåget stå vid tänd röd hinderstopplykta ( vid växeln) och loket stå vid mellansignalen ( som är 200 meter från växeln andra änden) skulle lampan gå sönder på stopplyktan måste hela tåget rymmas mellan mellansignalerna för att de andra tågen ska kunna få kör rakt igenom driftplatsen om inte tåget ryms däremmellan så blir det stoppkörning för tåget som ska köra rakt igenom. Formellt vid lampfel stopplykta flyttas sidoskyddet då från stopplykta till mellansignalen som blir nya sidoskyddet ( och spårledningen ska då kontrolleras från mellansignalen till stopplyktan "vid växeln") Men på stora driftplatser är de vanliga om hastigheten är 40 km/h. ( då kan man ofta ha dem 0 meter från slutpunkt motriktad ) För att få lite mer smidighet, man vill ogärna ha långa sträckor som frontskyddsområde om man inte behöver det. Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-26 klockan 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
|
![]()
Återigen, tack för förklaringen! Det är uppenbart hur mycket det är man som glad amatör inte har en susning om när det gäller signalering.
![]() Jag satte upp stopplyktor i Tenhult och testade så som Totte visade. Det verkar fungera! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]() Citat:
Jag ska även sätta dit signaler i vissa stationer. Bra att du tog upp det. ![]()
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2019-11-27 klockan 17:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Signaler före rörliga broar vill jag gärna ha.
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=1026 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]() Citat:
Normalt passeras aldrig en stopp lyckta som lyser motriktat (dvs föraren ser den inte utom i backspegeln) Man kör inte förbi frontskyddet (om det är frontskydd). Så i videon blir det fel tycker jag. En slutpunkt stopp lyckta är normalt släckt, den tänds bara upp om man ställer en tågväg mot den som slutpunkt och en hinder stopplykta tänds även bara upp en tågväg mot en huvudsignal som slutpunkt men man behöver ha frontskydd för tågvägen. Eller sidoskydd för en genomgående tågväg Bara vid stoppbockar lyser de jämt. Jag har som jobb att besikta av sådan här i verkligheten så lite har väl gått in. Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-27 klockan 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |