![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#13 | ||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Ett par månader sedan sist i denna tråd, lade upp några bilder i Screenshot-tråden och tänkte berätta lite mer om vad som syns där, men först lite kvoteringar...
Citat:
e Blender Append.jpg Som synes på bilden så finns det en mapp som heter Mesh och en som heter Object. Eftersom 3D-objekten alltid benämns som mesher så va det den mappen jag valde att importera från. Mesherna fanns någonstans men jag kunde inte arbeta med dem. När jag testade object-mappen så kom objekten så som de borde, inklusive material, mappning mm. Såg att du skrev objekt tidigare, så är väl lite begrepps förvirring emellanåt! Citat:
Tack! Jag är faktiskt väldigt nöjd själv, framförallt med modellerna. Textureringen är väl lite blandat, men jag försöker göra det bästa med det jag har tillgång till (egna foton) så att det blir godkänt och uppåt! Jag tänker inte lägga någon tid på att lära mig massa utgående tekniker nu, med nästa Trainz version i faggorna, även fast det är svårt att hålla sig när jag vill uppnå något specifikt... Tycker att jag får till det skapligt ändå, med begränsade konstnärs talanger! Jag tar allt om dess objektet här istället för att hoppa mellan olika trådar, blir så rörigt, är ju ändå mest 3D-bygge som det handlar om! Nu till lite objekt som är i stort färdiga, först lite lokalställare: e Lokalställare frambak.jpg I mitten på bilden till vänster är det en lokalställare för datorställverk, de två andra (samma objekt) är lokalställare för reläställverk. Bilden till höger inkluderar även kopplingsstolpe utan lokalställare för reläställverk. Kan jämföras mot objekten i den första posten! Justeringarna sker i propertyrutan och där kan man också välja om placeringen ska vara normal eller låg. Placeringen av tryckknappar, namnskyltar, mm sker automatisk beroende på de val som görs. e property ls.jpg Alla objekt som jag gör kommer att ha mer eller mindre av hjälptext i propertyrutan, ibland valbart. I vissa fall så är det svårt att skriva något vettigt på ett litet utrymme, så då kan det vara en övergripande text och resten står i en guide, en del av tavelgrupperna kommer att vara så. En blockkiosk: thumb blockkiosk orig.jpg En vägkur: thumb signalkur vsk orig.jpg Det finns i nuläget tre olika typer av kurar (vägkur, datorställverk och datorställverk med bakdörr), alla med samma bas men med lite olika funktion. Skillnaden mellan vägkuren och de övriga kurarna är Manöverlådorna. Detaljbild på kurar med dörrar på baksidan. e Vsk bak.jpg Det finns också en fristående Manöverlåda, allt framgår väl av bilden… Den finns med i Screenshot-tråden, så som den är tänkt att användas. e property man.jpg Jag kommer också att göra Teknikhus för Ställverk 85 (datorställverk) och Ställverk 59 (reläställverk), kan bli klurigt med texturerna, är ju så satans mycket klotter överallt...!! Jag har också gjort ett LOD-schema på de objekten som är färdiga: e Lods.jpg Kolumnen "Zoom" talar om när den LOD-nivån till vänster om kolumnen aktiveras, ett ungefärligt värde, speciellt på de längre avstånden. Lite pillrigt att få fram. Eftersom värdena är framtagna i "preview" så inkluderas eventuella ID-markeringar, hjälpmedel och sådant som syns. Inte så många polygoner oftast. men det gör att objekt som försvinner fortfarande kan visa ett fåtal polygoner, tex kopplingsstolparna i LOD-tabellen. Jag arbetar antagligen med LOD:en på ett lite annat vis än vad många andra gör, vill ni veta mera i detalj så skrik så ska jag ge ett exempel. I nästa version av Trainz så verkar det som om det kommer att bli enklare att göra som jag strävar efter, även fast det verkar saknas en del fortfarande... Förslag ska lämnas in är tanken från min sida! Alla objekt som redovisas i detta inlägg (även balisgruppen) är gjorda med samma tänk och med samma användarvänlighet i åtanke. Det kanske är svårt eller tidsödande för mig att göra, men det ska var lätt för er att använda... Och detta är min tanke i hela signalprojektet/konceptet! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
||
![]() |
![]() |