![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Kanon Vovven - men flytta på banvakten Nisse Larssons dressin. Den stod alltid, jämte bröderna, vid järnvägsspåret med hjulen parallellt med spåren. Lättast ett flytta över så. Dressinen ifråga räddades ur en grusgrop till Åmåls järnvägsmuseum. Varje banvaktsstuga var utrustad med dressin. Vid spårarbeten uppstod parkeringsproblem. Har sett fem dressiner samtidigt.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Ja, det blir till att ändra dressinens position. Dessutom grymtar säkert min farfar uppe I himlen då han var HNJ banvakt I Bredaryds trakten...........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Fortsätter träget men roligt mitt uppbyggande av HNJ DEM landskap.
Byggt 2 typer av banvaktsstugor och placerat ut dem på "rätt" plats. Tips: Kolla in www.banvakt.se Den ena typen var synlig utefter framförallt Landeryd - Falköping banan och här finns en installerad I närheten av Broaryd (Var vit eller rödmålad) : ![]() Den andra typen av banvaktshus kunde ses utefter linjen Halmstad - Nässjö och detta exempel ligger på en höjd nära Triangelspåret I Torups trakten (Kilan): ![]() Malmtåg är ju ett intressant kapitel I HNJ:s historia och under början av 40-talet fram till 1945 så var malmtafiken omfattande från Taberg till Halmstads Hamn. Var ju ett känsligt ämne och därför finns inte så mycket skrivet eller fotograferat, men min far tog I alla fall en bild inifrån en HNJ G12 då han var eldare på ett torveldat lok: Ofta ingick också en lämpare på tender..... Märk väl att det kunde vara upptill 1000 ton tunga tåg från Waggeryd till Halmstad med mer än 30 vagnar. Malmvagnarna bestod av Os vagnar, som ersatte de äldre N3 vagnarna med stolpar och trälämmar. Ett exempel från Skeppshult där ett tom tåg från Halmstad med HNJ G12 45 som dragare inväntar Snabbvagnen från Nässjö: ![]() Telegraftrådar har jag lagt ned mycket arbete på och har funnit en bild från Fegens station (Kinnared - Atran banan) där man kopplade in stationen genom att föra över trådar från huvudlinjen Var kanske inte så vanligt: ![]() Fegen hade ju stor trä industri som ligger I slutet av det stickspår som viker av till vänster på ovan bild. Ett antal godståg avgick till Halmstad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Trevligt att se bygget gå vidare!
![]() Måste fråga, hur kommer det sig att du har blåa streck på mark-griden som inte är texturerad och inte gula?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
Använder TANE bygge 84204. Har jag rört nåt omedvetet I "Environment settings" ? Studerar vidare gamla foton I www.samlingsportalen.se (Rekommenderas!!!)och hittar mycket matnyttigt, bl.a. flygfoto över Landeryd från 1936. Kollade in att telegrafstolperiet delas upp I 2 leder I höjd med lokstationen: ![]() Som synes har jag lagt in kolbrygga, torvlada och vattentorn. Skall dock byta ut torvlada och vattentorn till ett format större. Liksom komplettera lokstallet med ytterligare 3 portar. Bild på vattentornet, som även försörjde järnvägshusen: ![]() Bilden funnen på "nätet". Har testat AI körning Smålandsstenar-Torup. Fungerar men jag har en fråga om vägskydd, p.gr.a. att bommarna I ett fall fälls sent, så att tåget får bromsa ned farten! Bommarna styrs inte av nån signal och därför ser min konfigurering ut så här: ![]() Det som är intressant finns under "Förreglad mot signal", så kan man definiera upp nåt här? Observera att jag inte har nån signal I närheten. Eller skall man lägga in nåt "trigger liknande"? Finns ett annat exempel utefter linjen där bommarna falls tidigt och tåget behöver inte bromsa ned. Så hur styrs fällningen av bommar då Inga signaler finns I närheten? Eller är det så att man måste lägga in en signal I anlutning till bommarna. I så fall vilken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Problemen löses enklast genom att använda manualen "Rätt svenskt vägskydd". Manualen kompletterar manualen "STL vägskydd", som gäller 2010 men som med en lättändring också gäller för TANE.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Den blåa färgen har ingen betydelse egentligen, bara spännande att det var annorlunda av någon anledning! Borde inte vara något som går att ställa in tycker jag. Kan ju vara att du skrivit över marktexturen för Grid med en som är blå.
Det är ringsträckan du är intresserad av. Bommarna börjar fällas när ett tåg är inom ringsträckan framför vägskyddssignalen. Nu verkar den vara som default är, på 200 meter, men om du drar upp detta så kommer den att börja fällas tidigare. Det går även att ha olika ringsträckor åt olika håll från ett vägskydd, genom att du ställer in olika för de två vägskyddssignalerna. Bommarna börjar gå upp igen när hela tåget passerat den bortvända vägskyddssignalen, alltså kan detta styras genom att man flyttar denna signal något fram eller tillbaka.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |