Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-12, 12:11   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Ibland fanns det väl bara en orienteringtavla där försignalen skulle sitta. Jag har ett minne av att infarten till Storfors om man åker söderut bara hade en sådan ca 700 - 1000m innan....
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 23:23   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Ibland fanns det väl bara en orienteringtavla där försignalen skulle sitta. Jag har ett minne av att infarten till Storfors om man åker söderut bara hade en sådan ca 700 - 1000m innan....
Enligt SJ SäO 1941 ska driftplatser förses med orienteringstavla ifall försignal saknas, eller även om trafikplatsen helt saknar huvudsignaler. Tavlan placeras på samma avstånd som en försignal hade stått ifrån huvudsignal (eller plattformskant/yttersta växel i fallet där huvudsignal saknas).

Enligt den bangårdsritning över Storfors som jag har tillgång till (http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J1_-1082.jpg) verkar det finnas försignal från Kristinehamns-hållet, men inte från Mora-hållet, vilket stämmer överens med din beskrivning. Antagligen hade man god sikt och/eller låg hastighet i södergående riktning, varför en försignal inte behövdes.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 14:17   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Har börjat leka lite med landskapsbyggande och I detta fall blir det ju skog, skog och SKOG.Startade upp med Kinnaredsbacken
där SJ testade SJ G6 och HNJ G12 (1940) för framtagning av ny lokmodell.
"Kampen" vanns klart av HNJ loket som därigenom blev basen till det nya SJ loket: E10.
På bilden nedan så kämpar HNJ HC 17 med släpet HNJ 111 uppför Kinnaredsbacken med landskapsgränsskylten
Halland:Småland skymtande framför nosen på HC:n.



Banvaktsstugor fanns det ju utefter banan och här har vi ett exempel utefter linjen Kinnared-Ätran med en
banvaktsstuga från Inlandsbanan. HNJ:s var ofta en "ask" om 52 kvm. Skall byggas så småningom.
Lägg märke till dressinen som är lutad mot en telegrafstolpe. Tack för den, Lan!
Sen vill man ju gärna skapa en banvaktarfru som kommer nedrultande längs stigen från huset strax innan tåget ankommer.
Blir väl att lära upp sig.....



Klipp från HNJ filmen (1945) med en grindvakterska:



Embryot till pampiga Landeryds station. Fattas detaljer här och där:



Järnvägshusen till vardera 4 familjer/hus I Landeryd ligger mig naturligtvis varmt om hjärtat.
Sammanlagt byggdes 9 stycken hus och endast gifta fick bo där!
Från ett av dem skall naturligtvis ljuda baby skrik då och då
Som synes byggdes de i omedelbar närhet till lokstallet:

vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 16:50   #4
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Har börjat leka lite med landskapsbyggande och I detta fall blir det ju skog, skog och SKOG.Startade upp med Kinnaredsbacken
där SJ testade SJ G6 och HNJ G12 (1940) för framtagning av ny lokmodell.
"Kampen" vanns klart av HNJ loket som därigenom blev basen till det nya SJ loket: E10.
På bilden nedan så kämpar HNJ HC 17 med släpet HNJ 111 uppför Kinnaredsbacken med landskapsgränsskylten
Halland:Småland skymtande framför nosen på HC:n.



Banvaktsstugor fanns det ju utefter banan och här har vi ett exempel utefter linjen Kinnared-Ätran med en
banvaktsstuga från Inlandsbanan. HNJ:s var ofta en "ask" om 52 kvm. Skall byggas så småningom.
Lägg märke till dressinen som är lutad mot en telegrafstolpe. Tack för den, Lan!
Sen vill man ju gärna skapa en banvaktarfru som kommer nedrultande längs stigen från huset strax innan tåget ankommer.
Blir väl att lära upp sig.....



Klipp från HNJ filmen (1945) med en grindvakterska:



Embryot till pampiga Landeryds station. Fattas detaljer här och där:



Järnvägshusen till vardera 4 familjer/hus I Landeryd ligger mig naturligtvis varmt om hjärtat.
Sammanlagt byggdes 9 stycken hus och endast gifta fick bo där!
Från ett av dem skall naturligtvis ljuda baby skrik då och då
Som synes byggdes de i omedelbar närhet till lokstallet:



SNYGGT!!!!!!!!!!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 20:21   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Kanon Vovven - men flytta på banvakten Nisse Larssons dressin. Den stod alltid, jämte bröderna, vid järnvägsspåret med hjulen parallellt med spåren. Lättast ett flytta över så. Dressinen ifråga räddades ur en grusgrop till Åmåls järnvägsmuseum. Varje banvaktsstuga var utrustad med dressin. Vid spårarbeten uppstod parkeringsproblem. Har sett fem dressiner samtidigt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-22, 06:32   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Ja, det blir till att ändra dressinens position. Dessutom grymtar säkert min farfar uppe I himlen då han var HNJ banvakt I Bredaryds trakten...........
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 10:04   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Fortsätter träget men roligt mitt uppbyggande av HNJ DEM landskap.

Byggt 2 typer av banvaktsstugor och placerat ut dem på "rätt" plats.
Tips: Kolla in www.banvakt.se

Den ena typen var synlig utefter framförallt Landeryd - Falköping banan och här finns en installerad I närheten av Broaryd (Var vit eller rödmålad) :



Den andra typen av banvaktshus kunde ses utefter linjen Halmstad - Nässjö och detta exempel
ligger på en höjd nära Triangelspåret I Torups trakten (Kilan):



Malmtåg är ju ett intressant kapitel I HNJ:s historia och under början av 40-talet fram till 1945
så var malmtafiken omfattande från Taberg till Halmstads Hamn.
Var ju ett känsligt ämne och därför finns inte så mycket skrivet eller fotograferat,
men min far tog I alla fall en bild inifrån en HNJ G12 då han var eldare på ett torveldat lok:


Ofta ingick också en lämpare på tender.....
Märk väl att det kunde vara upptill 1000 ton tunga tåg från Waggeryd till Halmstad med mer än 30 vagnar.
Malmvagnarna bestod av Os vagnar, som ersatte de äldre N3 vagnarna med stolpar och trälämmar.
Ett exempel från Skeppshult där ett tom tåg från Halmstad med HNJ G12 45 som dragare inväntar Snabbvagnen från Nässjö:




Telegraftrådar har jag lagt ned mycket arbete på och har funnit en bild från Fegens station (Kinnared - Atran banan)
där man kopplade in stationen genom att föra över trådar från huvudlinjen
Var kanske inte så vanligt:


Fegen hade ju stor trä industri som ligger I slutet av det stickspår som viker av till vänster på ovan
bild. Ett antal godståg avgick till Halmstad.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009