![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... fortgår, mitt och Korvtigers arbeta att göra en "värdig" Sb-hytt.
Det blir mycket ändringar och justeringar under väg ! Idag blev det hyttens insida, panngavel, animerade dörrar och fönster samt ombyggnad av regulatorn. Lite bilder på dagens eskapader:
![]() |
#2 |
Veteran
|
![]()
... jobbar STL oförtrutet på med hytt till Sb-loket.
Hittills går det bra, Korvtiger styr och jag gastar. Senaste shots:
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Väldigt trevligt, men ska panngaveln verkligen vara blå? Träsidorna har också lite blått i färgen, kan vara värt att balansera så det matchar hyttgavelns färg?
Ni får ursäkta att jag är en petig gammal gubbe, men jag har oerhört bra öga för småsaker.
![]() Choo choo fox Senast redigerad av Jonatan den 2016-07-31 klockan 14:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
SJ hade ju visserligen blånerade pannplåtar vilka med tiden blev svarta, jag antar att de även var blåa i hytten.
![]() Träsidorna bör dock vara helt svarta, korrekt. De är gjorda ifrån bilder tagna med blixt, därav är det lite blanka och blåaktiga. Det ska nog matchas lite färger i hytten så småningom, men det är lättare att göra när man har det mesta på plats. ![]()
![]() |
#5 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Om du kallar detta "petigt" ligger du mil efter Korvtiger!!! När man mappar saker kan inte texturerna var hur mörka som helst, då famlar man i mörker, men som Korvtiger säger, det fixar man i slutskedet. Tack för ditt inlägg - en sällsynthet på detta forum numera !
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det!
![]() ![]() Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra.
![]() |
#7 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]() Citat:
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
... jag begriper ända NADA av det, så jag fortsätter med det jag "möjligen" kan, bygga och animera ! Sven-Bertil har fått de hittillsvarande reglagen på plats + lite till. Skickar med lite bilder:
1. Förarposition. 2. Totalposition 3. Eldarposition normal 4. Eldarposition, klar att svettas 5. Eldarposition, svettas och skyffla!
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO. ![]()
![]() |