Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-26, 20:22   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Oförtröttligt ...

... fortgår, mitt och Korvtigers arbeta att göra en "värdig" Sb-hytt.

Det blir mycket ändringar och justeringar under väg !

Idag blev det hyttens insida, panngavel, animerade dörrar och fönster samt ombyggnad av regulatorn.

Lite bilder på dagens eskapader:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Panngavel0.jpg (91.7 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg Regulator_remake1.jpg (70.5 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg Regulator_remake2.jpg (71.0 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg doorsandwin_closed.jpg (280.7 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg doorsandwins_open.jpg (250.5 KB, 113 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 21:06   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Medan Sverige har semester...

... jobbar STL oförtrutet på med hytt till Sb-loket.
Hittills går det bra, Korvtiger styr och jag gastar.

Senaste shots:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-07-30 200118.jpg (239.8 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg 2016-07-30 200412.jpg (189.9 KB, 88 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 14:23   #3
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Väldigt trevligt, men ska panngaveln verkligen vara blå? Träsidorna har också lite blått i färgen, kan vara värt att balansera så det matchar hyttgavelns färg?

Ni får ursäkta att jag är en petig gammal gubbe, men jag har oerhört bra öga för småsaker.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2016-07-31 klockan 14:27.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 18:57   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

SJ hade ju visserligen blånerade pannplåtar vilka med tiden blev svarta, jag antar att de även var blåa i hytten.

Träsidorna bör dock vara helt svarta, korrekt. De är gjorda ifrån bilder tagna med blixt, därav är det lite blanka och blåaktiga. Det ska nog matchas lite färger i hytten så småningom, men det är lättare att göra när man har det mesta på plats.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 20:48   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Väldigt trevligt, men ska panngaveln verkligen vara blå? Träsidorna har också lite blått i färgen, kan vara värt att balansera så det matchar hyttgavelns färg?

Ni får ursäkta att jag är en petig gammal gubbe, men jag har oerhört bra öga för småsaker.
Du behöver inte ursäkta dig! Det är för att få feedback vi postar här.
Om du kallar detta "petigt" ligger du mil efter Korvtiger!!!
När man mappar saker kan inte texturerna var hur mörka som helst, då famlar man i mörker, men som Korvtiger säger, det fixar man i slutskedet.

Tack för ditt inlägg - en sällsynthet på detta forum numera !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 23:29   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det!

Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 10:12   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det!

Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra.
Att baka Ambient Occulsion kartor bör i sig inte vara några problem.
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 20:24   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Ägna ni er ni åt datatekniken...

... jag begriper ända NADA av det, så jag fortsätter med det jag "möjligen" kan, bygga och animera ! Sven-Bertil har fått de hittillsvarande reglagen på plats + lite till. Skickar med lite bilder:

1. Förarposition.
2. Totalposition
3. Eldarposition normal
4. Eldarposition, klar att svettas
5. Eldarposition, svettas och skyffla!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (185.4 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (84.8 KB, 181 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (76.9 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (127.9 KB, 180 visningar)
Filtyp: jpg 2016-08-01 081741.jpg (130.4 KB, 178 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 00:39   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Att baka Ambient Occulsion kartor bör i sig inte vara några problem.
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör.
Blender är riktigt bra på detta område faktiskt! Båda de inbyggda rendermotorerna kan användas för att baka både AO och fullständiga renderpasses (minus reflektioner av naturliga orsaker)
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009