Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-31, 23:29   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det!

Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 10:12   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det!

Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra.
Att baka Ambient Occulsion kartor bör i sig inte vara några problem.
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 20:24   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Ägna ni er ni åt datatekniken...

... jag begriper ända NADA av det, så jag fortsätter med det jag "möjligen" kan, bygga och animera ! Sven-Bertil har fått de hittillsvarande reglagen på plats + lite till. Skickar med lite bilder:

1. Förarposition.
2. Totalposition
3. Eldarposition normal
4. Eldarposition, klar att svettas
5. Eldarposition, svettas och skyffla!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (185.4 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (84.8 KB, 181 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (76.9 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (127.9 KB, 180 visningar)
Filtyp: jpg 2016-08-01 081741.jpg (130.4 KB, 178 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 00:39   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Att baka Ambient Occulsion kartor bör i sig inte vara några problem.
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör.
Blender är riktigt bra på detta område faktiskt! Båda de inbyggda rendermotorerna kan användas för att baka både AO och fullständiga renderpasses (minus reflektioner av naturliga orsaker)
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 17:12   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Korvtigers, just nu aktiella favorit ...

... visas här på några bilder - en liten "sketen" inspektionslampa av fabrikat AGA för nattliga kontroller av vattenståndet. Häpp.

Den är fäst i eldarvattenståndsmätaren och animeringen fungerar så att
när man pekar på den och rör musen sakta uppåt så öppnas efter enkort stund bakluckan - sedan släpps acetylenen på, lågan tänds - luckan stängs.
Ytterligare musgymnastik gör att lyktan flyttas till höger sida av vattenståndsmätaren! Se bildserien:

Eftersom man i Trainz är både förare och eldare skall det bli intressant att se vem som hinner kolla vattenståndet i 80 knyck ????

Men Korvtiger är "Chefen" och han bestämma!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (83.0 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (83.2 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (82.5 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (83.0 KB, 163 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 18:21   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Blender är riktigt bra på detta område faktiskt! Båda de inbyggda rendermotorerna kan användas för att baka både AO och fullständiga renderpasses (minus reflektioner av naturliga orsaker)
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO.
Ah, klart. 1024 i upplösning ska inte vara något problem i någon 3D programvara!
Jag brukar köra 4096x4096, och det suger musten ur maskinvaran, då kodningen allt som oftast inte är optimerad för den sortens texturstorlek.

Edit: Dessutom vill jag säga att det ser väldigt bra ut, Lan!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 13:34   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Marcus ...

... ja det går sakta framåt. Jag bygger mesherna som logiska enheter med attachmentpunkerna på,så om man flyttar en mesh så behöver man inte bekymmra sig om infästningen av visare och reglage.
Korvtiger skickar utförliga påpek som leder till justeringar.

En bild på status quo:

Som ni ser på skruven är vi på väg framåt men hastighetsmätaren visar båkåt (tror jag).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-08 114341.jpg (138.0 KB, 126 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 17:54   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Japp, hastighetsmätaren visar för backgång på bilden. Medsols är bakåt, motsols är framåt.

Dock så har jag en fundering angående denna hastighetsmätare system Deuta/Penta. Var det tvärt om på D-loken? Så att framåt var medsols? För på alla gamla filmklipp jag hittat inifrån Ds/Dg/Du-hytter har mätaren visat tvärtom. Eller är det bara att de stått i B-hytten för att de inte ville ha några filmmakare i hytten på ett rullande lok?
T23 har samma håll som ångloken i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 17:20   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Är det de små detaljerna...

... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-09 164212.jpg (98.3 KB, 100 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009