![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det!
![]() ![]() Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jag begriper ända NADA av det, så jag fortsätter med det jag "möjligen" kan, bygga och animera ! Sven-Bertil har fått de hittillsvarande reglagen på plats + lite till. Skickar med lite bilder:
1. Förarposition. 2. Totalposition 3. Eldarposition normal 4. Eldarposition, klar att svettas 5. Eldarposition, svettas och skyffla!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO. ![]()
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... visas här på några bilder - en liten "sketen" inspektionslampa av fabrikat AGA för nattliga kontroller av vattenståndet. Häpp.
Den är fäst i eldarvattenståndsmätaren och animeringen fungerar så att när man pekar på den och rör musen sakta uppåt så öppnas efter enkort stund bakluckan - sedan släpps acetylenen på, lågan tänds - luckan stängs. Ytterligare musgymnastik gör att lyktan flyttas till höger sida av vattenståndsmätaren! Se bildserien: Eftersom man i Trainz är både förare och eldare skall det bli intressant att se vem som hinner kolla vattenståndet i 80 knyck ???? Men Korvtiger är "Chefen" och han bestämma!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
![]() Jag brukar köra 4096x4096, och det suger musten ur maskinvaran, då kodningen allt som oftast inte är optimerad för den sortens texturstorlek. Edit: Dessutom vill jag säga att det ser väldigt bra ut, Lan! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... ja det går sakta framåt. Jag bygger mesherna som logiska enheter med attachmentpunkerna på,så om man flyttar en mesh så behöver man inte bekymmra sig om infästningen av visare och reglage.
Korvtiger skickar utförliga påpek som leder till justeringar. En bild på status quo: Som ni ser på skruven är vi på väg framåt men hastighetsmätaren visar båkåt (tror jag).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Japp, hastighetsmätaren visar för backgång på bilden. Medsols är bakåt, motsols är framåt.
Dock så har jag en fundering angående denna hastighetsmätare system Deuta/Penta. Var det tvärt om på D-loken? Så att framåt var medsols? För på alla gamla filmklipp jag hittat inifrån Ds/Dg/Du-hytter har mätaren visat tvärtom. Eller är det bara att de stått i B-hytten för att de inte ville ha några filmmakare i hytten på ett rullande lok? T23 har samma håll som ångloken i alla fall.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |