Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-02, 16:34   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard AI-växel som stoppbock

För min kommande Nynäsbanan Mod (modernt signalsystem) vill jag få möjlighet att köra i cabläge, i hytten alltså) och samtidigt möta AI-styrda tåg på ett säkert sätt. I stora drag är problemen lösta – om det inte är för förarglig sak; en präktig stoppbock i form av en trilskande växel.

Det blå AI-tåget, på väg söderut, har kört in på tågspår 1 (mötesspår) och stannat framför stoppsignalen framför utfartssignalen.

O-loket, på väg norrut. Har bromsats tll stopp framför den röda infartssignalen – och kommer inte vidare. Anledningen är utfartsväxeln som vägrar att ge företräde till huvudtågspåret. Jag har prövat alla möjliga trix för att lägga om den, men växeln är värre än en istadig åsna. Självklart har jag försökt lägga om växeln från båda lokens hytter, använt ctrl + v-klick, klickat på J-tangenten.

Har också prövat Move to train och köra förbi signalen, men det går inte att återgå till det ursprungliga cab-läget.

Kan man inte köra förbi ett mötande tåg är det good by för den trevliga planen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nynäsgård.jpg (203.3 KB, 115 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 20:41   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Lägg till kommandot "Wait for train to pass trigger" (eller dyl.) hos AI'n samt lägg till en trigger innan växeln så ska det lösa sig AI-tåg är riktigt kul att pyssla med, säg till om du behöver mer hjälp, har försökt samla på mig en del kunskap om dessa på senaste tiden
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 22:52   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Lägg till kommandot "Wait for train to pass trigger" (eller dyl.) hos AI'n samt lägg till en trigger innan växeln så ska det lösa sig AI-tåg är riktigt kul att pyssla med, säg till om du behöver mer hjälp, har försökt samla på mig en del kunskap om dessa på senaste tiden
Knallat runt i 2010 och letat efter "Wait for train...". Sånt hittar inte jag. Men en trigger kan man väl alltid tränga in.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 23:12   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Knallat runt i 2010 och letat efter "Wait for train...". Sånt hittar inte jag. Men en trigger kan man väl alltid tränga in.

Nisse
Wait for trigger heter den ser jag när jag kollade nu
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-03, 17:09   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Men hur lägger jag in Wait för trigger - och var? Det är svårt att dras med ett urgammalt minne, syn och tanke.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 04:09   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Men hur lägger jag in Wait för trigger - och var? Det är svårt att dras med ett urgammalt minne, syn och tanke.

Nisse
Du har väl ett AI-tåg? Lägg in det i kommandot för AI-tåget helt enkelt (kräver dock att du först kör tåget till en trackmark på sidospåret och därefter lägger in kommandot "Wait for Trigger") J
ag får försöka förklara bättre imorgon med lite bilder, precis hemkommen från en modellspårvägssmodulbyggarkväll (långt ord )
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 19:02   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard Trainz Sessions - Tågmöte med AI-tåg

Till Nisse och övriga intresserade! Slängde ihop en guide såhär på kvällen om hur man gör enkla tågmöten med AI-tåg, om det är mer avancerade sessions hjälper den nog inte så mycket tyvärr, men då får jag väl en ursäkt för att skriva om mer avancerade tågmöten, ihopkopplingar av vagnar och allt möjligt (Trainz är verkligen möjligheternas simulator)


Nää, nu blir'e nog snart pizza tror jag!


EDIT: ändrat med anledning av Bengans och korvtigers inlägg.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Trainz Sessions - Tågmöte med AI-tåg.pdf (871.7 KB, 35 visningar)
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2016-03-04 klockan 21:51.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 19:25   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Till Nisse och övriga intresserade! Slängde ihop en guide såhär på kvällen om hur man gör enkla tågmöten med AI-tåg, om det är mer avancerade sessions hjälper den nog inte så mycket tyvärr, men då får jag väl en ursäkt för att skriva om mer avancerade tågmöten, ihopkopplingar av vagnar och allt möjligt (Trainz är verkligen möjligheternas simulator)


Nää, nu blir'e nog snart pizza tror jag!
Bara lite info till manualen.

Man kan ställa in avståndet för Trackmarker med det här verktyget, så att tåget stannar t.ex. 1 meter innan Trackmarkern.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20160304_0004.jpg (280.8 KB, 66 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 19:28   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Till Nisse och övriga intresserade! Slängde ihop en guide såhär på kvällen om hur man gör enkla tågmöten med AI-tåg, om det är mer avancerade sessions hjälper den nog inte så mycket tyvärr, men då får jag väl en ursäkt för att skriva om mer avancerade tågmöten, ihopkopplingar av vagnar och allt möjligt (Trainz är verkligen möjligheternas simulator)


Nää, nu blir'e nog snart pizza tror jag!
Det går att ställa in radien på trackmarkern med ett verktyg i Advanced-fliken under trackmarks, så borde loket stanna närmare den. (Går även att använda på växlar för att kunna lägga om växeln när tåget står mycket närmare själva växeln)

EDIT: Bengan hann före med fina bilder också
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 21:46   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Ahhhh........ Såklart, i 7-8 år har jag svurit åt hur Trainz är ett helvete med låsta växlar pga för stor närhet, och så är'e så lätt att ändra?! Tack, det där är användbart inför framtiden

EDIT: nu uppdaterat bifogade filen där uppe, antar att det var sista ändringen jag hinner göra denna gång innan inlägget blir oredigerbart för all framtid
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2016-03-04 klockan 21:52.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 10:25   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Till Nisse och övriga intresserade! Slängde ihop en guide såhär på kvällen om hur man gör enkla tågmöten med AI-tåg, om det är mer avancerade sessions hjälper den nog inte så mycket tyvärr, men då får jag väl en ursäkt för att skriva om mer avancerade tågmöten, ihopkopplingar av vagnar och allt möjligt (Trainz är verkligen möjligheternas simulator)


Nää, nu blir'e nog snart pizza tror jag!


EDIT: ändrat med anledning av Bengans och korvtigers inlägg.

Ett mycket välgjort dokument och klarläggande, som blottlägger ett dilemma; Auran/N3v som tänker i tåg, jag som tänker i stationer.

Jag ska förklara något hur jag tänker: Jag bygger bana och signaler. Någon enstaka gång, som nu, kör jag tåg. Cdp-paketen till banan har tenderat att bli alltför stora, sammanlagt nu över 500 mb. Att i det läget lägga till ett antal lok och ett antal vagnar om 100-200 mb tycker jag inte om. Grejen är ju att banan skall lämnas över till brukarna i komplett skick och till fritt förfogande.

Ett ytterligare skäl är, att Nynäsbanan Mod ligger till grund för Nynäsbanan TANE.

När jag nu testar banan så kör jag med fem AI-tåg i en riktning, och ett cabtåg i den andra riktningen och då kör jag enbart mot signaler. AI-tågen får utgå från olika stationer med lämpliga adresser. I olyckliga fall kan den situationen uppstå som jag beskrivit i Forum.

Enda lösningen är då att göra som stinsen i Skurup en bra bit in i 80-talet; nämligen att hoppa upp på den svarta tjänstcykeln (märkt ”SJ tjänstecykel”) och i rasande fart bege sig till västra infartsväxeln.

Eftersom jag vägrar att cykla återstår bara alternativet att starta om Trainz.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009