![]() |
AI-växel som stoppbock
1 bifogad(e) fil(er)
För min kommande Nynäsbanan Mod (modernt signalsystem) vill jag få möjlighet att köra i cabläge, i hytten alltså) och samtidigt möta AI-styrda tåg på ett säkert sätt. I stora drag är problemen lösta – om det inte är för förarglig sak; en präktig stoppbock i form av en trilskande växel.
Det blå AI-tåget, på väg söderut, har kört in på tågspår 1 (mötesspår) och stannat framför stoppsignalen framför utfartssignalen. O-loket, på väg norrut. Har bromsats tll stopp framför den röda infartssignalen – och kommer inte vidare. Anledningen är utfartsväxeln som vägrar att ge företräde till huvudtågspåret. Jag har prövat alla möjliga trix för att lägga om den, men växeln är värre än en istadig åsna. Självklart har jag försökt lägga om växeln från båda lokens hytter, använt ctrl + v-klick, klickat på J-tangenten. Har också prövat Move to train och köra förbi signalen, men det går inte att återgå till det ursprungliga cab-läget. Kan man inte köra förbi ett mötande tåg är det good by för den trevliga planen. Nisse |
Lägg till kommandot "Wait for train to pass trigger" (eller dyl.) hos AI'n samt lägg till en trigger innan växeln så ska det lösa sig :) AI-tåg är riktigt kul att pyssla med, säg till om du behöver mer hjälp, har försökt samla på mig en del kunskap om dessa på senaste tiden :visslar:
|
Citat:
Nisse |
Citat:
|
Men hur lägger jag in Wait för trigger - och var? Det är svårt att dras med ett urgammalt minne, syn och tanke.
Nisse |
Citat:
ag får försöka förklara bättre imorgon med lite bilder, precis hemkommen från en modellspårvägssmodulbyggarkväll (långt ord :D) |
Trainz Sessions - Tågmöte med AI-tåg
1 bifogad(e) fil(er)
Till Nisse och övriga intresserade! Slängde ihop en guide såhär på kvällen om hur man gör enkla tågmöten med AI-tåg, om det är mer avancerade sessions hjälper den nog inte så mycket tyvärr, men då får jag väl en ursäkt för att skriva om mer avancerade tågmöten, ihopkopplingar av vagnar och allt möjligt :D (Trainz är verkligen möjligheternas simulator)
Nää, nu blir'e nog snart pizza tror jag! :vinka: EDIT: ändrat med anledning av Bengans och korvtigers inlägg. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Man kan ställa in avståndet för Trackmarker med det här verktyget, så att tåget stannar t.ex. 1 meter innan Trackmarkern. |
Citat:
EDIT: Bengan hann före med fina bilder också :D |
Ahhhh........ Såklart, i 7-8 år har jag svurit åt hur Trainz är ett helvete med låsta växlar pga för stor närhet, och så är'e så lätt att ändra?! Tack, det där är användbart inför framtiden :D
EDIT: nu uppdaterat bifogade filen där uppe, antar att det var sista ändringen jag hinner göra denna gång innan inlägget blir oredigerbart för all framtid :D |
Citat:
Ett mycket välgjort dokument och klarläggande, som blottlägger ett dilemma; Auran/N3v som tänker i tåg, jag som tänker i stationer. Jag ska förklara något hur jag tänker: Jag bygger bana och signaler. Någon enstaka gång, som nu, kör jag tåg. Cdp-paketen till banan har tenderat att bli alltför stora, sammanlagt nu över 500 mb. Att i det läget lägga till ett antal lok och ett antal vagnar om 100-200 mb tycker jag inte om. Grejen är ju att banan skall lämnas över till brukarna i komplett skick och till fritt förfogande. Ett ytterligare skäl är, att Nynäsbanan Mod ligger till grund för Nynäsbanan TANE. När jag nu testar banan så kör jag med fem AI-tåg i en riktning, och ett cabtåg i den andra riktningen och då kör jag enbart mot signaler. AI-tågen får utgå från olika stationer med lämpliga adresser. I olyckliga fall kan den situationen uppstå som jag beskrivit i Forum. Enda lösningen är då att göra som stinsen i Skurup en bra bit in i 80-talet; nämligen att hoppa upp på den svarta tjänstcykeln (märkt ”SJ tjänstecykel”) och i rasande fart bege sig till västra infartsväxeln. Eftersom jag vägrar att cykla återstår bara alternativet att starta om Trainz. Nisse |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009