Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   AI-växel som stoppbock (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36056)

Nils Blid 2016-03-02 16:34

AI-växel som stoppbock

1 bifogad(e) fil(er)
För min kommande Nynäsbanan Mod (modernt signalsystem) vill jag få möjlighet att köra i cabläge, i hytten alltså) och samtidigt möta AI-styrda tåg på ett säkert sätt. I stora drag är problemen lösta – om det inte är för förarglig sak; en präktig stoppbock i form av en trilskande växel.

Det blå AI-tåget, på väg söderut, har kört in på tågspår 1 (mötesspår) och stannat framför stoppsignalen framför utfartssignalen.

O-loket, på väg norrut. Har bromsats tll stopp framför den röda infartssignalen – och kommer inte vidare. Anledningen är utfartsväxeln som vägrar att ge företräde till huvudtågspåret. Jag har prövat alla möjliga trix för att lägga om den, men växeln är värre än en istadig åsna. Självklart har jag försökt lägga om växeln från båda lokens hytter, använt ctrl + v-klick, klickat på J-tangenten.

Har också prövat Move to train och köra förbi signalen, men det går inte att återgå till det ursprungliga cab-läget.

Kan man inte köra förbi ett mötande tåg är det good by för den trevliga planen.

Nisse

Jockes 2016-03-02 20:41

Lägg till kommandot "Wait for train to pass trigger" (eller dyl.) hos AI'n samt lägg till en trigger innan växeln så ska det lösa sig :) AI-tåg är riktigt kul att pyssla med, säg till om du behöver mer hjälp, har försökt samla på mig en del kunskap om dessa på senaste tiden :visslar:

Nils Blid 2016-03-02 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 300922)
Lägg till kommandot "Wait for train to pass trigger" (eller dyl.) hos AI'n samt lägg till en trigger innan växeln så ska det lösa sig :) AI-tåg är riktigt kul att pyssla med, säg till om du behöver mer hjälp, har försökt samla på mig en del kunskap om dessa på senaste tiden :visslar:

Knallat runt i 2010 och letat efter "Wait for train...". Sånt hittar inte jag. Men en trigger kan man väl alltid tränga in.

Nisse

Jockes 2016-03-02 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 300927)
Knallat runt i 2010 och letat efter "Wait for train...". Sånt hittar inte jag. Men en trigger kan man väl alltid tränga in.

Nisse

Wait for trigger heter den ser jag när jag kollade nu :visslar:

Nils Blid 2016-03-03 17:09

Men hur lägger jag in Wait för trigger - och var? Det är svårt att dras med ett urgammalt minne, syn och tanke.

Nisse

Jockes 2016-03-04 04:09

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 300944)
Men hur lägger jag in Wait för trigger - och var? Det är svårt att dras med ett urgammalt minne, syn och tanke.

Nisse

Du har väl ett AI-tåg? Lägg in det i kommandot för AI-tåget helt enkelt (kräver dock att du först kör tåget till en trackmark på sidospåret och därefter lägger in kommandot "Wait for Trigger") ;) J
ag får försöka förklara bättre imorgon med lite bilder, precis hemkommen från en modellspårvägssmodulbyggarkväll (långt ord :D)

Jockes 2016-03-04 19:02

Trainz Sessions - Tågmöte med AI-tåg

1 bifogad(e) fil(er)
Till Nisse och övriga intresserade! Slängde ihop en guide såhär på kvällen om hur man gör enkla tågmöten med AI-tåg, om det är mer avancerade sessions hjälper den nog inte så mycket tyvärr, men då får jag väl en ursäkt för att skriva om mer avancerade tågmöten, ihopkopplingar av vagnar och allt möjligt :D (Trainz är verkligen möjligheternas simulator)

Nää, nu blir'e nog snart pizza tror jag!
:vinka:

EDIT: ändrat med anledning av Bengans och korvtigers inlägg.

Bengan 2016-03-04 19:25

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 300969)
Till Nisse och övriga intresserade! Slängde ihop en guide såhär på kvällen om hur man gör enkla tågmöten med AI-tåg, om det är mer avancerade sessions hjälper den nog inte så mycket tyvärr, men då får jag väl en ursäkt för att skriva om mer avancerade tågmöten, ihopkopplingar av vagnar och allt möjligt :D (Trainz är verkligen möjligheternas simulator)

Bara lite info till manualen.

Man kan ställa in avståndet för Trackmarker med det här verktyget, så att tåget stannar t.ex. 1 meter innan Trackmarkern.

korvtiger 2016-03-04 19:28

Citat:

Det går att ställa in radien på trackmarkern med ett verktyg i Advanced-fliken under trackmarks, så borde loket stanna närmare den. (Går även att använda på växlar för att kunna lägga om växeln när tåget står mycket närmare själva växeln)

EDIT: Bengan hann före med fina bilder också :D

Jockes 2016-03-04 21:46

Ahhhh........ Såklart, i 7-8 år har jag svurit åt hur Trainz är ett helvete med låsta växlar pga för stor närhet, och så är'e så lätt att ändra?! Tack, det där är användbart inför framtiden :D

EDIT: nu uppdaterat bifogade filen där uppe, antar att det var sista ändringen jag hinner göra denna gång innan inlägget blir oredigerbart för all framtid :D

Nils Blid 2016-03-05 10:25

Citat:

EDIT: ändrat med anledning av Bengans och korvtigers inlägg.

Ett mycket välgjort dokument och klarläggande, som blottlägger ett dilemma; Auran/N3v som tänker i tåg, jag som tänker i stationer.

Jag ska förklara något hur jag tänker: Jag bygger bana och signaler. Någon enstaka gång, som nu, kör jag tåg. Cdp-paketen till banan har tenderat att bli alltför stora, sammanlagt nu över 500 mb. Att i det läget lägga till ett antal lok och ett antal vagnar om 100-200 mb tycker jag inte om. Grejen är ju att banan skall lämnas över till brukarna i komplett skick och till fritt förfogande.

Ett ytterligare skäl är, att Nynäsbanan Mod ligger till grund för Nynäsbanan TANE.

När jag nu testar banan så kör jag med fem AI-tåg i en riktning, och ett cabtåg i den andra riktningen och då kör jag enbart mot signaler. AI-tågen får utgå från olika stationer med lämpliga adresser. I olyckliga fall kan den situationen uppstå som jag beskrivit i Forum.

Enda lösningen är då att göra som stinsen i Skurup en bra bit in i 80-talet; nämligen att hoppa upp på den svarta tjänstcykeln (märkt ”SJ tjänstecykel”) och i rasande fart bege sig till västra infartsväxeln.

Eftersom jag vägrar att cykla återstår bara alternativet att starta om Trainz.

Nisse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.