Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-04, 12:24   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Lager med stort ?

Bygger f n Nynäsbanan med äldre signalsystemet (semaforer) i 2010. När banan är färdig skall den byggas om till moderna signaler (ljus) och kontaktledningar. I det läget hatar jag skog utefter spåret.

Lösningen är ju då att lägga in ett lager skog, som man kan öppna och stänga efter behag. Det här våller problem eftersom jag bygger i Sessionen, inte i Routen.

Har experimenterat i fyra dagar, men för det mesta gått bet. Förutom Nynäsbanan har jag också lagt upp en testbana. Fjärde dagen övergick jag att bygga i Routen enligt de anvisningar som finns.

Det fungerade – ända till dess jag kontrollerade signalerna. Dom påverkas uppenbart; i såväl routen som i sessionen – och i båda banorna; signalmarker flyttades, masterns komfiguration tömdes i båda lägena.

Signaler äe heliga för mig och jag har därför övergett lagerhanteringen; vågar helt enkelt inte ha den kvar. I fortsättningen lägger jag inte kontaktledningarna direrkt – dom är svåra att lägga in, lätta ta bort.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 17:39   #2
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Jag kör på samma sätt som dig verkar det som, öppnar Sessionet till rutten, och sparar allt (signaler och hela köret) i lagret "Route" (utom träd&växter som jag har i eget lager för att lätt kunna få bort lite snabbt), och sparar sedan. Tågen ligger under Session-lagret, och har aldrig haft några problem med det.. Kör på samma sätt hela tiden och det funkar än så länge klockrent (nu har jag dock inte använt TRS10 på snart 1 år, så kan ha förklarat lite dåligt... bättring är på G )
Gammal 2015-07-04, 18:32   #3
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Wink Nisse....

.... du måste nog lära dig "lagerhantering"!!! Den är viktig för oss som gör texturer och ännu viktigare för er Ruttbyggare.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 22:42   #4
Nils Blid
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
.... du måste nog lära dig "lagerhantering"!!! Den är viktig för oss som gör texturer och ännu viktigare för er Ruttbyggare.
Det är nog lite väl sent - närminnet har kollapsat.Å andra sidan sett har jag byggt fem banor utan lagerhantering och lagt ut dem i Forum. Sjätte och sjunde är på gång.

Öbservera alltså att jag bygger endast i sessionsläget och nöjer mig med att merga sessionen till routen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 02:33   #5
ekv
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

"Lagerhantering"!
Är det någon som känner till om en bra och instruktiv manual eller dylikt för "lagerhantering" har blivit publicerad? Detta vore guld.

Har försökt många gånger förstå hur det fungerar - men alltid gått bet.
Gammal 2015-07-05, 12:20   #6
Nils Blid
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
"Lagerhantering"!
Är det någon som känner till om en bra och instruktiv manual eller dylikt för "lagerhantering" har blivit publicerad? Detta vore guld.

Har försökt många gånger förstå hur det fungerar - men alltid gått bet.
Jag av alla kan kanske hjälpa dig - även om jag gått bet på det mesta.

Bifogar Russel Whites manual, som kanadicken Benkegbg förtjänstfullt översatt. Baloo406 har försökt att hjälpa mig. Utan hans tillstånd publicerar jag ett epostbrev av allmänt intresse.

I Whites manual står det att man skall spara med alla lager öppna. Det är en omöjlighet - det går väl bara att ha ett lager på skärmen samtidigt. Gissar att han menar att samtliga lager skall vara uopplåsta när man sparar.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: rar Björns brev 2.rar (3.2 KB, 56 visningar)
Filtyp: pdf Lager i Trainz tutorial.pdf (613.2 KB, 24 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 12:27   #7
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag av alla kan kanske hjälpa dig - även om jag gått bet på det mesta.

Bifogar Russel Whites manual, som kanadicken Benkegbg förtjänstfullt översatt. Baloo406 har försökt att hjälpa mig. Utan hans tillstånd publicerar jag ett epostbrev av allmänt intresse.

I Whites manual står det att man skall spara med alla lager öppna. Det är en omöjlighet - det går väl bara att ha ett lager på skärmen samtidigt. Gissar att han menar att samtliga lager skall vara uopplåsta när man sparar.

Nisse
Tack för manualen, är nog sådär jag gjort sen jag började med lager
Dock kan du spara med lager låsta, jag brukar låsa Session så jag inte råkar börja bygga massa i det lagret (riktigt störande att föra över allt i efterhand om det finns saker i Session-lagret).
Gammal 2015-07-07, 17:24   #8
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Tack för manualen, är nog sådär jag gjort sen jag började med lager
Dock kan du spara med lager låsta, jag brukar låsa Session så jag inte råkar börja bygga massa i det lagret (riktigt störande att föra över allt i efterhand om det finns saker i Session-lagret).
Hej. här är kanadicken Benkegbg som vaknat. Har inte varit inne på forumet eller aktiv i Trainz på ett tag. Det stämmer att man kan spara med lager låstal Speciellt Sessions-lagret, som Jocke nämnde, för att undvika att bygga där när man startar spelet.
Vad jag menade med att ha alla lager "synliga" är att de skall ha "ögonen" aktiverade.
Hälsningar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33.