Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Lager med stort ? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35724)

Nils Blid 2015-07-04 12:24

Lager med stort ?

Bygger f n Nynäsbanan med äldre signalsystemet (semaforer) i 2010. När banan är färdig skall den byggas om till moderna signaler (ljus) och kontaktledningar. I det läget hatar jag skog utefter spåret.

Lösningen är ju då att lägga in ett lager skog, som man kan öppna och stänga efter behag. Det här våller problem eftersom jag bygger i Sessionen, inte i Routen.

Har experimenterat i fyra dagar, men för det mesta gått bet. Förutom Nynäsbanan har jag också lagt upp en testbana. Fjärde dagen övergick jag att bygga i Routen enligt de anvisningar som finns.

Det fungerade – ända till dess jag kontrollerade signalerna. Dom påverkas uppenbart; i såväl routen som i sessionen – och i båda banorna; signalmarker flyttades, masterns komfiguration tömdes i båda lägena.

Signaler äe heliga för mig och jag har därför övergett lagerhanteringen; vågar helt enkelt inte ha den kvar. I fortsättningen lägger jag inte kontaktledningarna direrkt – dom är svåra att lägga in, lätta ta bort.

Nisse

Jockes 2015-07-04 17:39

Jag kör på samma sätt som dig verkar det som, öppnar Sessionet till rutten, och sparar allt (signaler och hela köret) i lagret "Route" (utom träd&växter som jag har i eget lager för att lätt kunna få bort lite snabbt), och sparar sedan. Tågen ligger under Session-lagret, och har aldrig haft några problem med det.. Kör på samma sätt hela tiden och det funkar än så länge klockrent (nu har jag dock inte använt TRS10 på snart 1 år, så kan ha förklarat lite dåligt... bättring är på G ;))

lan 2015-07-04 18:32

Nisse....

.... du måste nog lära dig "lagerhantering"!!! Den är viktig för oss som gör texturer och ännu viktigare för er Ruttbyggare.

Nils Blid 2015-07-04 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 296201)
.... du måste nog lära dig "lagerhantering"!!! Den är viktig för oss som gör texturer och ännu viktigare för er Ruttbyggare.

Det är nog lite väl sent - närminnet har kollapsat.Å andra sidan sett har jag byggt fem banor utan lagerhantering och lagt ut dem i Forum. Sjätte och sjunde är på gång.

Öbservera alltså att jag bygger endast i sessionsläget och nöjer mig med att merga sessionen till routen.

Nisse

ekv 2015-07-05 02:33

"Lagerhantering"!
Är det någon som känner till om en bra och instruktiv manual eller dylikt för "lagerhantering" har blivit publicerad? Detta vore guld.

Har försökt många gånger förstå hur det fungerar - men alltid gått bet.

Nils Blid 2015-07-05 12:20

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 296210)
"Lagerhantering"!
Är det någon som känner till om en bra och instruktiv manual eller dylikt för "lagerhantering" har blivit publicerad? Detta vore guld.

Har försökt många gånger förstå hur det fungerar - men alltid gått bet.

Jag av alla kan kanske hjälpa dig - även om jag gått bet på det mesta.

Bifogar Russel Whites manual, som kanadicken Benkegbg förtjänstfullt översatt. Baloo406 har försökt att hjälpa mig. Utan hans tillstånd publicerar jag ett epostbrev av allmänt intresse.

I Whites manual står det att man skall spara med alla lager öppna. Det är en omöjlighet - det går väl bara att ha ett lager på skärmen samtidigt. Gissar att han menar att samtliga lager skall vara uopplåsta när man sparar.

Nisse

Jockes 2015-07-05 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 296211)
Jag av alla kan kanske hjälpa dig - även om jag gått bet på det mesta.

Bifogar Russel Whites manual, som kanadicken Benkegbg förtjänstfullt översatt. Baloo406 har försökt att hjälpa mig. Utan hans tillstånd publicerar jag ett epostbrev av allmänt intresse.

I Whites manual står det att man skall spara med alla lager öppna. Det är en omöjlighet - det går väl bara att ha ett lager på skärmen samtidigt. Gissar att han menar att samtliga lager skall vara uopplåsta när man sparar.

Nisse

Tack för manualen, är nog sådär jag gjort sen jag började med lager :)
Dock kan du spara med lager låsta, jag brukar låsa Session så jag inte råkar börja bygga massa i det lagret (riktigt störande att föra över allt i efterhand om det finns saker i Session-lagret).

benkegbg 2015-07-07 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 296212)
Tack för manualen, är nog sådär jag gjort sen jag började med lager :)
Dock kan du spara med lager låsta, jag brukar låsa Session så jag inte råkar börja bygga massa i det lagret (riktigt störande att föra över allt i efterhand om det finns saker i Session-lagret).

Hej. här är kanadicken Benkegbg som vaknat. Har inte varit inne på forumet eller aktiv i Trainz på ett tag. Det stämmer att man kan spara med lager låstal Speciellt Sessions-lagret, som Jocke nämnde, för att undvika att bygga där när man startar spelet.
Vad jag menade med att ha alla lager "synliga" är att de skall ha "ögonen" aktiverade.
Hälsningar

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02.